Veelgestelde vragen over Apple Pay Zakelijk

Met Apple Pay betaal je in winkels en horeca contactloos met je iPhone of Apple Watch. Ook online kun je steeds vaker afrekenen via Apple Pay. Maar hoe veilig is Apple Pay? En geldt er eigenlijk een limiet? Deze en vele andere vragen beantwoorden we graag voor je.

Algemene vragen

Wat is Apple Pay

Apple Pay is een betaalmethode waarbij je je digitale betaalpas van Rabobank koppelt aan je Apple Wallet op je iPhone, iPad of Apple Watch. Het werkt hetzelfde als contactloos betalen met je betaalpas, maar dan betaal je met je iPhone, iPad of Apple Watch.

Kost Apple Pay geld?

Nee. Voor het gebruik van Apple Pay hoef je niet te betalen.

Moet ik hiervoor een aparte app downloaden?

Nee. Je activeert Apple Pay in de Rabo Bankieren App. Je digitale betaalpas van Rabobank komt dan automatisch in de Apple Wallet, een standaard app op je iPhone of Apple Watch. Dit zorgt ervoor dat je na de activatie kunt betalen.

Voor wie is Apple Pay beschikbaar?

Heb je een zakelijke rekening bij Rabobank? En staat de Rabo Internetbankieren overeenkomst van deze rekening op jouw naam? Dan kan jij Apple Pay ook zakelijk gebruiken.

Helaas werkt Apple Pay zakelijk niet met volmachten en autorisaties. Dus als jouw medewerkers (of boekhouder) toegang hebben tot je rekening, kan je Apple Pay niet gebruiken met je zakelijke rekening. Ook wanneer de overeenkomst van Rabo Internetbankieren of rekening over meerdere eigenaren beschikt, is Apple Pay niet mogelijk.

Betalen

Waar kan ik betalen met Apple Pay?
Apple Pay

In alle winkels en horeca waar je contactloos kunt betalen, kun je met Apple Pay afrekenen. Online en in apps kun je bij veel bedrijven en webshops ook met Apple Pay betalen. Dit kun je herkennen aan het logo van Apple:

Geldt er een limiet voor betalen met Apple Pay?

Voor betalen met Apple Pay gelden dezelfde limieten als voor je betaalpas. In de Rabo Bankieren App vind je welke limieten gelden voor jouw betaalpas. Bij elke betaling bevestig je met je Touch- of Face ID of persoonlijke toegangscode van je Apple device.

Lees meer over limieten

Kan ik ook in het buitenland betalen met Apple Pay?

Ja, dat kan. Betalen binnen Europa is standaard ingeschakeld. Om te kunnen betalen buiten Europa volg je onderstaande stappen in de Rabo Bankieren App:

  1. Open de Rabo Bankieren App en log in.
  2. Ga naar ‘Zelf regelen’ en kies voor ‘Bankpas’.
  3. Klik vervolgens op ‘Pas gebruiken buiten Europa’.
  4. Klik op het werelddeel, er verschijnt een instelperiode.
  5. Kies in dit overzicht voor ‘Altijd aan’ of ‘Tijdelijk aan’ en klik op de knop ‘OK’.

Eventueel kun je een bevestigingsmail laten versturen, hiervoor moet je nog wel even ondertekenen via je Face- of Touch ID of persoonlijke toegangscode.

Mijn betaling lukt niet. Hoe komt dit?

Zorg ervoor dat je de voorkant van je iPhone of Apple Watch dicht tegen de betaalautomaat houdt. Controleer daarnaast of de betaalautomaat geschikt is voor contactloos betalen.

Met welke technologie werkt betalen met Apple Pay?

Betalen met Apple Pay werkt via de NFC-technologie (Near Field Communication). NFC is een draadloze manier om kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen binnen een straal van enkele centimeters. Het is dus een draadloos communicatiemiddel. De chip (met daaromheen een antenne) in het Apple device communiceert met een ander NFC-apparaat.

Hoe betaal ik met meerdere passen in m’n Apple Wallet?

Wanneer je meerdere digitale betaalpassen in je Apple Wallet hebt, kun je zelf kiezen met welke pas je uiteindelijk betaalt. In je Apple Wallet staat standaard een betaalpas ingesteld. Als je met meerdere passen wilt betalen, stel je dit in. Wanneer je dit hebt ingesteld kun je voor het bevestigen van de betaling nog kiezen met welke betaalpas je wilt afrekenen. Hiervoor tik je onderin op je andere betaalpas. Hierna kun je nog checken of dat je de juiste betaalpas hebt gekozen. Tot slot moet je de betaling nog even bevestigen met je Face- of Touch ID of persoonlijke toegangscode.

Betaalpassen beheren in je Apple Wallet

Gebruik

Hoe activeer ik Apple Pay op mijn iPhone?

Het activeren van Apple Pay op je iPhone of iPad is zo gedaan. Hieronder vind je de nodige stappen:

  1. Open je Rabo Bankieren App en log in.
  2. Ga naar ‘Zelf regelen’ en dan naar ‘Apple Pay’.
  3. Kies je zakelijke betaalpas.
  4. Zet deze in je Apple Wallet.
  5. Lees en accepteer de voorwaarden.
  6. Vanaf nu kun je betalen met Apple Pay.

Door de drukte kan het voorkomen dat je Apple Pay activeert via een activatiecode. Het kan wat langer duren voordat je de code ontvangt. Duurt het te lang? Verwijder dan je betaalpas uit de Apple Wallet en probeer het nog eens.

Apple Pay activeren op je Apple Watch

Wat heb ik nodig om Apple Pay te activeren?

Om Apple Pay te installeren en gebruiken, moet je telefoonnummer bekend bij ons zijn. Dit controleer je in de Rabo Bankieren App bij ‘Persoonlijke gegevens’. Verder heb je nodig:

Een zakelijke betaalrekening bij Rabobank, Rabo Online Bankieren én Een Apple device met Face- of Touch ID (behalve de iPhone 5s)
Voor welke devices is het geschikt?

Hieronder vind je de link naar de lijst met devices die je kunt gebruiken voor aankopen en betalingen met Apple Pay.

Actuele lijst van geschikte toestellen op Apple.com

Veiligheid

Is betalen met Apple Pay veilig?

Ja. Wanneer je een betaalpas aan Apple Pay toevoegt, worden je bankgegevens niét opgeslagen op je toestel. Ook je bankgegevens worden niét gedeeld wanneer je betaalt. Je kunt alleen betalen via Apple Pay met je Face- of Touch ID of toegangscode, dus op basis van jouw unieke fysieke kenmerken en persoonlijke toegangscode.

Ook met je Apple Watch betaal je veilig. Zodra je Apple Watch geen hartslag meer registreert, wordt bij iedere betaling een pincode gevraagd. Hierdoor is het dus niet mogelijk voor anderen om je smartwatch voor betalingen te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn iPhone, Apple Watch of iPad verloren of gestolen is?

Bij verlies of diefstal van je iPhone, Apple Watch of iPad adviseren we je om meteen je Rabo-betaalpas uit je Apple Wallet te verwijderen. Dit doe je via de iCloud door in te loggen met je Apple ID en de pas te verwijderen via ‘Find my / Zoek mijn’. Daarnaast willen we je vragen direct contact met ons op te nemen. Ook bij het vermoeden van fraude of misbruik van Apple Pay.

Zelf regelen & Contact