Man loopt winkel in

Detail- en groothandel

De detail- en groothandel zijn in fundamentele verandering. Digitalisering, veranderend klantgedrag en versterkte concurrentie spelen daar een belangrijke rol in. Waar liggen kansen? Wat zijn de economische vooruitzichten? En welke ontwikkelingen gaan de wereld van detail- en groothandel veranderen? In welk deel van de sector je ook actief bent, wij praten je bij.

Coronavirus leidt tot forse omzetdaling

De maatregelen om verspreiding van het coronavirus in te dammen leiden tot sterk lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland. De verwachting is dat voor veel sectoren de omzetdaling minimaal aanhoudt tot het laatste kwartaal van 2020.

Bekijk de omzetprognoses per sector

Trends en ontwikkelingen

Er is nog sprake van groei in de sector, maar de vooruitzichten verslechteren. Voor de detailhandel zijn het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid belangrijk. Beide indicatoren dalen sinds mei 2018 gestaag, en dit houdt nog steeds aan. De groei van de groothandel is afhankelijk van de economische groei. Het CPB gaat in haar septemberprognose uit van een lagere groei in 2020, in vergelijking tot 2019. De internationale handelsoorlog en de Brexit zijn belangrijke risico’s.

De te verwachten druk op de omzet van groothandels en retailers kan ook leiden tot margedruk die extra gevoed wordt door de versterkte concurrentie. In combinatie met kostenstijgingen, onder meer door CAO’s en de Wet Arbeidsmarkt in Balans, heeft dit een negatieve invloed op de winstgevendheid van ondernemers.

"Innovatie is essentieel voor het goed inspelen op het veranderende detail- en groothandelslandschap."

Gemak is de hoofdreden dat 'online' harder groeit dan 'offline' en het omzetaandeel zal per branche nog fors groeien. Door de shift naar online hebben we minder, betere en andere fysieke winkels nodig in kleinere, compactere en relevantere winkelgebieden. Er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel, en de fysieke omzet blijft dominant, maar veel bestaande winkels en winkelgebieden hebben een kwalitatief probleem. Zo zien we het volgende:

  • Consumenten hebben meer keuze in producten en diensten, waar zij die kopen en hoe en wanneer ze dat doen. Een online strategie is noodzakelijk voor groei en moet minimaal gericht zijn op een van de mogelijke doelen: informeren, interacteren, verkopen of verbinden via meerdere kanalen;
  • Fysieke winkels moeten een sterk aantrekkelijke omgeving hebben, waar de consument graag hun schaarse tijd aan wil besteden. Fysieke winkels kunnen 'direct' een probleem oplossen, bezoekers inspireren en van bezoekers echte fans maken;
  • Voor voldoende groeipotentie moeten retailers een onderscheidende formule creëren. Waarde toevoegen qua beleving in de winkel, expertise van medewerkers en online techniek in de fysieke winkels is essentieel.

Groothandels hebben te maken met margedruk en toenemende concurrentie. We zien het volgende:

  • Toegevoegde waarde leveren en de positie in de waardeketen versterken is een must. Groothandels moeten klanten en leveranciers helpen door kennis te leveren, diensten toe te voegen, kosten te verlagen en taken over te nemen door voorwaartse en/of achterwaartse integratie;
  • Het buitenland is een interessante afzetmarkt voor de sector gezien de beperkte groeimogelijkheden op de Nederlandse markt.

 

    Lees meer over innovatie in retail: zo kun je vooruit

    Sectorspecialisten detail- en groothandel

     

    Onze sectorspecialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de detail- en groothandel. Zij houden je op de hoogte over ontwikkelingen per branche, wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie. Heb je een vraag of wil je graag met hen in gesprek? Neem contact op via onderstaande gegevens.

    Jos Voss

    Jos Voss

    • Sectorspecialist
    • Retail en Groothandel
    06 13 45 79 29 LinkedIn
    Olaf Zwijnenburg

    Olaf Zwijnenburg

    • Sectorspecialist
    • Retail en Groothandel
    06 13 76 40 77 LinkedIn