Handelsupdate-november-2019

Detail- en groothandel update november 2019

Geen tijd om het artikel te lezen? Ga direct naar:

    Ondernemers moeten flink aan de slag

    De cijfers over 2019 laten zien dat er binnen groot- en detailhandel nog steeds groei is van de omzet, maar dat deze groei afzwakt. Vooral voor de groothandel is dit goed zichtbaar. Beide sectoren zijn behoorlijk divers en de groei loopt uiteen voor de verschillende sectoren en sub-sectoren. In deze detail- en groothandel update blikken we terug en kijken we vooruit naar belangrijke trends in de wereld van beide sectoren.

    In deze publicatie lees je onder andere over de volgende ontwikkelingen:

    De vooruitzichten verslechteren over een breed front.Snelheid vereist; de markt wacht op niemand.Hoe kunnen retailers en groothandels de kansen van het waardewiel benutten?Duurzaamheid biedt kansen voor retailers en groothandels.Investeren in service is beter dan oorlog voeren op prijs.

    Vooruitzichten verslechteren over een breed front

    Voor de detailhandel zijn het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid belangrijk. Beide indicatoren dalen sinds mei 2018 gestaag. De groei van de groothandel is afhankelijk van de economische groei. Het CPB gaat in haar septemberprognose uit van een lagere groei in 2020 in vergelijking tot 2019. De internationale handelsoorlog en de Brexit zijn belangrijke risico’s. De te verwachten druk op de omzet van groothandels en retailers kan ook leiden tot margedruk die extra gevoed wordt door de versterkte concurrentie. In combinatie met kostenstijgingen, onder meer door CAO’s en de Wet Arbeidsmarkt in Balans, heeft dit een sterke negatieve invloed op de winstgevendheid van ondernemers.

    omzetgroei groot-en detailhandel

    Snelheid vereist; de markt wacht op niemand

    De Rabobank maakt zich steeds meer zorgen over het feit dat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen. Zeker voor zelfstandige retailers worden de uitdagingen steeds groter. De concurrentie neemt toe en de relevantie van veel winkels en formules neemt qua bereik en aanbod af. Dat geldt ook voor veel winkelgebieden waardoor de waarde van winkelvastgoed onder druk staat. Als je online alles kan kopen wat je wilt, moet je goede redenen hebben om je kostbare tijd, moeite en geld te besteden aan een winkelbezoek. De tijd van middelmaat is allang voorbij en alleen de allerbeste winkeliers zullen nog een toekomst hebben.

    Veel winkels en winkelgebieden niet relevant genoeg

    Vanuit dalende omzetten en aanloop in de winkelstraten is in veel plaatsen in Nederland de huur van winkelpanden sterk afgenomen. Recente ontwikkelingen bij vastgoedbeleggers laten zien dat zelfs in grote steden en populaire winkelgebieden de huren dalen. In de afgelopen jaren sloten al veel winkels hun deuren maar desondanks daalde de leegstand in Nederland. Tussen 2015 en 2019 zijn veel leegkomende winkels gevuld met horeca en dienstverleners of omgebouwd naar woningen. Vooral kleine tot middelgrote steden hebben het zwaar. Zij missen het ruime aanbod en daarmee de aantrekkingskracht ten opzichte van grote steden. Met alleen het aanbod voor de lokale gemeenschap redden ze het niet.

    Digitalisering is ver beneden maat

    In een wereld waar elke klantreis begint met een mobiele telefoon, is het cruciaal dat ondernemers online vind- en zichtbaar zijn. In Nederland zijn ruim twee miljoen websites waarvan een schokkende ruim tachtig procent ongeschikt is voor mobiele apparaten. Een gemiste kans. Een goede website is de minimale eerste stap voor slimme ondernemers. Ondernemers kunnen zich via software als Pagewize heel simpel aan de hele wereld presenteren met relevante, up-to-date informatie vanuit een website die volledig responsive is (geschikt voor laptop, tablet en mobiel) en heel makkelijk SEO-geoptimaliseerd (vindbaar voor de zoekmachines) kan worden.

    Waardewiel biedt kansen voor ondernemers

    De traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) verandert in een waardewiel. Dit is een flexibel netwerk waarin de klant centraal staat en door meerdere partijen wordt bediend. Het waardewiel lijkt een bedreiging omdat er omzet naar andere spelers gaat. De kunst is echter om deze bedreiging in een kans om te zetten door juist samen te werken met anderen in het waardewiel. En door nieuwe manieren te vinden om de klant te bereiken. Voor groothandels levert het namelijk kansen om de markt te vergroten omdat de klant nu direct bereikt kan worden.

    Drie cruciale factoren om kansen te pakken

    Kansen komen niet vanzelf langs en kunnen niet door iedereen benut worden. De Rabobank ziet drie cruciale factoren om van kansen te kunnen profiteren:

    1. Zorg voor een onderscheidende formule waarmee je als retailer een aantrekkelijke partner wordt voor andere spelers in het waardewiel;
    2. Benut de vaardigheden van verschillende partijen bij het samenwerken. Schakel van ‘vechten’ naar een samenwerkingsmodus;
    3. Toon voortdurend lef en blijf experimenteren. Dan benut je het echte ondernemerschap.

    “Het waardewiel biedt kansen, maar niet voor iedereen.”

    Nieuwe impulsen essentieel

    Soms zijn nieuwe impulsen nodig om van kansen te kunnen profiteren. Nieuw management en nieuwe eigendomsstructuren kunnen hiervoor zorgen. Private equity krijgt vaak een negatief etiket opgeplakt, terwijl er binnen de de retailsector wel enkele goede voorbeelden zijn waarbij partijen naar een nieuwe fase zijn gegroeid. Een voorbeeld van: nieuwe eigenaar, nieuwe kansen.

    de complete cyclus van het waardewiel

    Duurzaamheid biedt kansen voor de handel

    Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp voor zowel retailers als groothandels. Stakeholders verwachten dat retailers en groothandels bezig zijn met duurzaamheid om hun bestaansrecht ( License to Operate) te verkrijgen en te behouden. Bij deze ‘License to Operate’ hoort ook transparantie: het afleggen van verantwoording over doelen, acties en resultaten.

    “Het werken aan duurzaamheid geeft retailers en groothandels hun bestaansrecht.”

    Retailers en groothandels kunnen via duurzaamheid ook verschillende kansen benutten. De Rabobank ziet een drietal kansen:

    Waardepropositie
    Maak duurzaamheid onderdeel van de waardepropositie door je bedrijfsformule erop te bouwen, spullen te verhuren in plaats van te verkopen (en de levensduur te verlengen) of producten te laten maken met een duurzaamheidsclaim (zoals minder waterverbruik).
    Bedrijfsvoering
    Kijk kritisch naar je bedrijfsprocessen. Dit kan niet alleen leiden tot meer duurzaamheid (zoals minder verbruik van energie en verpakkingsmaterialen), maar ook tot kostenverlaging.
    Ketenverantwoordelijkheid
    Retailers worden door consumenten verantwoordelijk gehouden voor de duurzaamheid van producten, terwijl de producent bijvoorbeeld in China zit. De retailer moet de keten gaan regisseren door eisen te stellen aan producenten en toe te zien op naleving. Groothandels kunnen hun retail-klanten hierbij helpen en daarmee ontzorgen.

    Investeer in service in plaats van prijsoorlog

    De Amerikaanse retailer Ace Hardware heeft een ‘klussenbedrijf’ genaamd Handyman Matters overgenomen en gaat dit omdopen in Ace Handyman Services. Ace Hardware is een formule met een omzet van USD 5,7 miljard in 2018 en wereldwijd ongeveer 5.300 winkels, waarvan het grootste deel (ongeveer 4.600) in de VS. De retailer verkoopt veel verschillende producten voor ‘in en om het huis’ en vormt een combinatie van verschillende branches, waaronder doe-het-zelf, tuin, wonen en buiten. Via de overname gaat de retailer meer service aan haar klanten bieden en maakt de stap van ‘doe-het-zelf’ naar ‘doe-het-voor-mij’. Een nieuwe richting die nieuwe kansen biedt, zonder keihard de concurrentie op prijs aan te moeten gaan.

    Voorbeeld voor Nederlandse doe-het-zelf sector

    De overname van Handyman Matters vormt een goed voorbeeld voor de doe-het-zelf sector in Nederland. Veel klanten zijn op zoek naar ‘gemak’ omdat ze zelf te weinig tijd, zin en/of vaardigheden hebben om zelf klussen te doen. En het prettig vinden om één aanspreekpunt te hebben die ze goed kennen. Dit is beter dan zaken te moeten doen met een relatief onbekende aannemer of speelbal te worden van architect, aannemer en leverancier die elkaar de schuld kunnen geven.

    In Nederland heerst voornamelijk een prijsgevecht en ligt de focus minder op service. Het gevecht om de laagste prijs is maar door een enkeling te winnen en kent uiteindelijk meer verliezers dan winnaars. De marges in de gehele keten (producent-groothandel-retailer) komen onder druk te staan. De klant lijkt de winnaar, maar voelt zich ‘bedonderd’ als hij een mooi product gekocht heeft en dit een week later met een fikse korting ziet. Daarbij worden klanten zo prijsgevoelig dat ze geen waardering meer weten op te brengen voor service en gemak. Dus ondernemend Nederland: focus op service, in plaats van vechten op prijs. Pas dan zorg je voor een langdurende relatie met je klant.

    Zin om te sparren?

    Jos Voss en Olaf Zwijnenburg geven klanten en de Rabobank richting in de uitdagende non-food retail- en groothandelssector. Ze begrijpen de uitdagingen en spreken de taal. Neem gerust contact op via jos.voss@rabobank.com of olaf.zwijnenburg@rabobank.nl

    Maandelijkse Retail Update ontvangen?

    Maandelijks publiceren wij een Retail Update met een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de retailsector, gekoppeld aan vijf key sectortrends en voorzien van commentaar en kerncijfers. Wilt u op de verzendlijst en de Retail Update meteen na publicatie in uw mailbox ontvangen?

    Stuur een e-mail

    Ook interessant voor jou

    Blijf je graag op de hoogte over alle trends en ontwikkelingen in de sector? Hieronder vind je enkele recente en relevante publicaties:

    Blog RetailTrends: Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand Tweeluik van waardewiel in RetailTrends: deel 1 (april) '3 manieren om de klant te strikken’ Tweeluik van waardewiel in RetailTrends: deel 2 (oktober) ‘Kanspakkers’ RetailTrends blog: Duurzaamheid biedt kansen voor retailers Lees de Retail Update november 2019

    Jos Voss

    Jos Voss

    • Sectorspecialist
    • Retail en Groothandel
    06 13 45 79 29 LinkedIn
    Olaf Zwijnenburg

    Olaf Zwijnenburg

    • Sectorspecialist
    • Retail en Groothandel
    06 13 76 40 77 LinkedIn