Zakelijke-dienstverlening-rabobank-december

Update dienstverlening december 2019

Geen tijd om het artikel te lezen? Ga direct naar:

    De groei van de zakelijke dienstverlening zet door. Voor 2020 verwacht de Rabobank een groei van 2 tot 3%. De groeicurve zwakt echter wel af door de lagere economische groei, het tekort aan personeel en het geringe investeringsvolume in digitalisering.

    In deze sectorupdate staan we stil bij de voornaamste impact voor accountants en de uitzendbranche:

    • In de zakelijke dienstverlening is het tekort aan personeel het grootst van alle branches. Ook accountants hebben moeite om personeel aan te trekken en vast te houden.
    • De accountants laten al jaren groeicijfers zien, maar de toepassing en investering in digitalisering loopt achter. Is hier sprake van een tikkende digitale tijdbom?
    • De uitzendbranche gaat de gevolgen van de nieuwe wetgeving merken. Een aantal tips voor uitzendorganisaties.
    • Laat je inspireren door een klantcase: hoe gaat een payrollbedrijf als Yellowstone om met de nieuwe wetgeving?

    Kent het succes een keerzijde?

    Zakelijke dienstverlening is één van de belangrijkste branches in Nederland. Volgens het CBS telt ons land zo’n 350.000 zakelijke dienstverleners en noemt 15% zich zakelijke dienstverlener. Dit geeft de omvang en variëteit weer.

    Voor 2020 is de verwachting dat de sector voor het zevende jaar op rij groeit door de positieve economische ontwikkelingen. Het gaat volgend jaar om circa 2% na de geraamde groei van circa 3% in 2019. Hoewel het groeitempo in 2020 afneemt, is deze nog steeds groter dan de groei van de algehele economie (circa 1,5%).

    Ondanks de jarenlange groeicijfers kent de sector drie centrale thema’s die van invloed zijn op het succes: het personeelstekort, de digitaliseringstrend en veranderende wet- en regelgeving.

    Personeelstekort is belemmering voor groei

    Het succes van de zakelijke dienstverlening lijkt een keerzijde te kennen als het gaat om personeel. Het tekort aan personeel in deze sector is namelijk het grootst van alle branches. 35% van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening ziet een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten. In het eerste halfjaar van 2019 was dit nog 33,9% (CBS, 2019). Advocaten, accountants, maar ook uitzendkrachten zijn volgens het UWV moeilijk te vinden. Er is simpelweg meer vraag dan aanbod.

    Personeelstekort ook in uitzendbranche

    Binnen de uitzendbranche heerst het tekort aan arbeidskrachten ook. Meer dan de helft van de uitzendbureaus (60%) geeft aan dat een tekort aan arbeidskrachten hun belangrijkste belemmering is. Alleen bij callcenters en post- en koeriersbedrijven is dat percentage nóg hoger (figuur 1).


    grafiek-personeelstekort

    Accountants uitgelicht

    Accountants klagen steen en been om aan mensen te komen en het stoffige imago dat dit vak kent, helpt niet mee. Het is zaak dat accountants hun vak beter verkopen, want stoffig is het al lang niet meer. Computers nemen het saaie controlerende werk namelijk over. Zo worden risico-inschatting, data-analyse en oordeelsvorming een steeds groter onderdeel van het werk van een accountant. Daarnaast zorgt het menselijk contact met de klant dat het steeds dynamischer wordt.

    Naast het aantrekken van mensen, is het behouden ook nog een uitdaging. Het blijft een terugkerend thema. Zeker als je bedenkt hoeveel moeite het kost om goede mensen binnen te halen. Werknemers willen uitgedaagd worden. Je moet als accountant dus niet alleen opleiding bieden, maar ook flexibiliteit, gave projecten, uitdaging en vrije tijd. Als accountantskantoor zoek je dus niet alleen het schaap met de vijf poten, je moet het zelf ook zijn. Duurzaam werkgeverschap wordt dit met een hip woord genoemd. Ga het gesprek aan met je personeel. Toon oprechte interesse, tijd en aandacht. Zorg dat ondernemerschap en creativiteit niet verloren gaan.

    Digitaliseren essentieel voor accountants

    Op het gebied van processen vindt er in de sector veel innovatie plaats door digitalisering. Zo wordt de invoer van gegevens geautomatiseerd en kunnen ondernemers taken zelf digitaal uitvoeren, zoals elektronisch factureren, jaarrekening samenstellen, deponering bij de KvK en zelfs belastingaangifte doen.

    Bovenstaande geeft aan dat de eerste stappen richting robotics, analytics en kunstmatige intelligentie genomen zijn, maar het gaat echter nog niet zo snel als de verhalen doen geloven (Executive Finance, F. Verbeeten, 2019). Meer dan 30% van de financiële afdelingen heeft namelijk nog geen stappen gezet op het gebied van data-analytics. Technieken als machine learning en de toepassing van kunstmatige intelligentie worden beperkt toegepast. Process mining (techniek om het verloop van bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te analyseren) wordt bij een kleine veertig procent van de organisaties overwogen, maar is nog niet gestart.

    Digitale tijdbom tikt

    Financiële afdelingen van organisaties overwegen de toepassing van allerlei technologieën, en accountants moeten meegaan in deze trend. Zij dienen namelijk hun klanten goed te kunnen volgen, maar zijn vaak zelf ook niet zo ver met digitalisering (Accounttech, NBA 2019). Als de klant digitaal gaat, zullen zij in staat moeten zijn om de klant te blijven ondersteunen. Het advies is om minimaal 7% van de omzet te reserveren voor digitalisering en gerelateerde opleidingen.

    Veel accountants spreken over IT en digitalisering, terwijl er maar weinig kennis van is binnen de organisatie. Of men is niet volledig op de hoogte van de IT-mogelijkheden. Er zijn vaak een aantal ‘super users’, maar die kunnen het niet de hele organisatie overbrengen. Zorg dat je de hele organisatie meeneemt in de digitale transitie en investeer in IT-opleidingen voor de hele organisatie. Pas dan zul je de transformatie richting de toekomst succesvol in kunnen zetten.


    grafiek-arbeidstekort

    WAB zet uitzendbranche verder onder druk

    De uitzendbranche krijgt op 1 januari 2020 te maken met nieuwe wetgeving: de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet moet ervoor zorgen dat vaste arbeid minder vast wordt (aantrekkelijker) en dat flexibele arbeid minder flexibel wordt (minder aantrekkelijk). De verwachting is dat de kosten zullen stijgen door zowel deze wet, als door het einde van de sectorverloning.

    Het doorberekenen van de kosten aan de opdrachtgever kan lastig zijn in sectoren die krimpen, of waar vanwege internationale concurrentie weinig ruimte is voor een loonkostenstijging. Bedrijven in de flexbranche moeten daarom de meerwaarde van hun dienstverlening aantonen en nagaan of zij kosten kunnen besparen. Hoe? Hierbij vier tips.

    Tips om kosten te besparen en meerwaarde te bieden:

    #TIP 1: investeer in automatisering.
    Dit kan door efficiënter te werken en overheadkosten te besparen. Uitzendbureaus hebben steeds minder fysieke vestigingen en lijken daarom meer op bemiddelingsplatforms.

    #TIP 2: zorg voor goede mensen.
    Het uitzendbureau kan mensen met goede perspectieven zelf in vaste dienst nemen, net zoals detacheerders van specialistisch personeel (soms) doen.

    #TIP 3: ga zelf opleiden/omscholen.
    Zo zijn er uitzendbureaus die taalcursussen aanbieden voor Poolse bouwvakkers en zijn in de financiële sector de ‘Wft-klasjes’ van detacheerders bekend.

    #TIP 4: bied additionele diensten aan.
    Denk aan het volledig overnemen van recruitment, salarisadministratie of dienstverlening op het gebied van outplacement, óók voor het vaste personeel van de opdrachtgever. Zo ontzorg je de opdrachtgever volledig.

    Afname van traditionele payrollbedrijven vanaf 2020

    De WAB in balans introduceert een afbakening van de verschillende vormen van flexwerk. Nu zijn er veel flexcontracten waarbij een deel van de arbeidsovereenkomsten onder uitzendwerk vallen, terwijl die straks onder payrolling vallen.

    Uit de nieuwe definitie van payrolling volgt dat uitzendbureaus die zelf geen allocatiefunctie (werving- en selectie) vervullen - bijvoorbeeld omdat zij gebruik maken van externe partijen voor werving, of omdat kandidaten worden aangebracht door de inlener zelf - voortaan wel als payrollwerkgever kunnen worden aangemerkt. Het huidige soepele arbeidsrechtelijke regime van uitzendwerk is dan niet meer van toepassing. Ook moeten payrollkrachten dezelfde secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen als de werknemers van de inlener. Toch zal er altijd behoefte bestaan aan de diensten van een payrollbedrijf. Het is dus belangrijk dat je als uitzendorganisatie de juiste keuzes maakt. Ga je voor uitzenden of payroll en waar zit dan je toegevoegde waarde? Maak dat duidelijk aan je potentiele klanten. Zo bied je toegevoegde waarde.

    De WAB in de praktijk: Yellowstone

    Het Nederlandse Yellowstone, gespecialiseerd in payroll services en contractmanagement, is in de praktijk al druk bezig met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Benieuwd naar een situatie uit de praktijk? Laat je inspireren door deze klantcase. Klanten van Yellowstone zijn met name grote en middelgrote werving- en selectiebureaus die op projectbasis specialisten plaatsen bij voornamelijk beursgenoteerde ondernemingen. Volgens mede-eigenaresse Antoinette Willems heeft Yellowstone bij de oprichting ruim 20 jaar geleden al bewust gekozen zich niet met werving- en selectie activiteiten bezig te houden. Dit om geen concurrent te worden van haar cliënten. Maar hoe werkt dat nu met de nieuwe wetgeving?

    Het belangrijkste inzicht: ze blijven zich ook na de invoering van de nieuwe wetgeving alleen payrollbedrijf noemen. Dit betekent voor Yellowstone een enorme administratieve uitdaging om aan alle richtlijnen te voldoen (inlenersbeloning, contracten met opdrachtgevers alsmede het aanpassen van de arbeidsovereenkomsten), maar het blijft wel duidelijk voor de klant.

    Denk aan je toegevoegde waarde en bepaal je koers

    “De meerwaarde zit in het ontzorgen van onze klanten door tijdelijke arbeid te leveren voor korte projecten. De hele ‘rompslomp’ wordt bij Yellowstone ondergebracht”, aldus Antoinette. “Daar waar cliënten bang zijn voor een hogere kostprijs is dit niet altijd het geval, omdat dit afhankelijk is van de arbeidsvoorwaarden van de (sector van) de inlener. Prijs is een belangrijk onderdeel, maar niet altijd de belangrijkste keuze om voor payrolling te kiezen. Het ‘ontzorgen’ van hun cliënten staat voorop.” Dit bevestigt de keuze van Yellowstone in de richting van payrolling. Het gaat ten slotte om meer dan alleen het plaatsen van mensen, namelijk het hele pakket.

    Het kiezen van een richting is essentieel voor je toekomst. Maak als bedrijf in de flexbranche een duidelijke keuze: ga je voor payroll of ben je een uitzendorganisatie? Wacht niet te lang met het maken van deze keuze want het aanpassen van de vele contracten om compliant te zijn, is tijdrovend en de tijd dringt.

    Benieuwd of jouw organisatie klaar is voor de toekomst, of kun je wel wat richting gebruiken in het bepalen van je koers? Neem gerust contact op via bas.van.bommel@rabobank.nl.

    Relevante publicaties

    Lees over de impact van de WAB per sector 5 tips voor innovatie in dienstverlening Luister de podcast over de WAB

    Bas van Bommel

    Bas van Bommel

    • Sectorspecialist
    • Dienstverlening
    (06) 54 75 34 00 Stuur een e-mail LinkedIn