Planten

Potplantenteelt

Verder op deze pagina:

    Potplantenteelt omvat de teelt van sierplanten, sierbomen en bloembollen, de teelt van perkplanten onder glas en de teelt van potplanten onder glas. Voor deze branche deelt de Rabobank recente cijfers en trends.

    Kleiner volume verwacht

    Voor de komende jaren verwachten wij een kleiner volume, door het toenemende bestedingsniveau in een aantal landen in Europa. Kansen zijn te benutten in de consumenten- en bedrijvenmarkt. Met name planten met een verhaal (onder andere luchtzuivering, gezondheid, werksfeer/klimaat) zijn in opmars en vertalen zich in goed financieel rendement. Daarnaast sluiten planten goed aan bij consumententrends in de woonbeleving. Er ontstaan nieuwe mogelijkheden doordat afzetpartijen zich richten op marktsegmenten met specifieke doelgroepen en aankoopmomenten. De afzet van planten wordt (nog steeds) gestimuleerd door de phalaenopsis.

    Afzet

    De afzet buiten de veiling om neemt toe, met name perkplanten die telers direct aan de retail leveren. Telers organiseren zich (soms) verdergaand in een telersvereniging waarbij voorwaarts in de keten wordt samengewerkt.

    Afzet vindt plaats:

    • via de klok
    • via bemiddeling (veilingen Royal FloraHolland, Rhein-Maas en Plantion)
    • rechtstreeks via handelaren en exporteurs

    Bij alle afzetmethoden faciliteert de veiling de administratieve en financiële transactie.

    Export

    De export is gericht op de groot-Europese markt. De belangrijkste afzetlanden zijn Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Uitbreiding wordt gezocht in het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord-Afrika. De sector is gevoelig voor geopolitieke ontwikkelingen zoals Brexit en de Ruslandsancties.

    Verduurzaming potplantenteelt 

    De sector staat voor verdere verduurzaming. Nederland heeft daarbij een goede uitgangspositie, vanwege:

    • (gesloten) kasteelt
    • recirculatie
    • omschakeling naar duurzame energiebronnen

    Visie op perspectief 

    Het areaal potplanten zal stabiliseren na een eerdere krimp. Planten dragen bij aan een beter werk- en leefklimaat (in huis, tuin en kantoor) waardoor leef- en werkprestatie tot 10% kunnen verbeteren. Dergelijke claims kunnen zorgen voor een consumptietoename. Op de belangrijkste markt, Duitsland, groeit de leeftijdsgroep die veel planten koopt nog steeds.

    Economie

    De verkoop van potplanten is afhankelijk van de economische ontwikkeling. Het is vaak een impulsaankoop in de geschenkcategorie, maar ook uit emotie (Moederdag, Valentijn, Allerheiligen, Russische vrouwendag) bijvoorbeeld. Of de consument koopt een plant die past bij zijn interieur. Door de aantrekkende economie neemt de vraag toe, in zowel bestaande als nieuwe markten.

    De hang naar beleving wordt ook steeds groter. Planten zorgen voor sfeer en het is bewezen dat ze het woon- en werkklimaat verbeteren en de arbeidsprestatie verhogen. Deze extra effecten bieden kansen maar er wordt op dit moment nog niet zoveel op ingespeeld.

    Rabobank verwacht dat de afzetmarkt de komende jaren beperkt groeit. Productinnovatie in distributie (bij PostNL en andere nieuwe internetplatformen) en de aansluiting bij mode- en lifestyletrends kunnen zorgen voor extra consumptiegroei.

    Duurzaamheid

    De consument stelt nog beperkte eisen aan de duurzaamheid van het product maar dit neemt wel toe. Er komt extra druk op maatschappelijk verantwoord produceren. Dit gaat om arbeidsomstandigheden, energie en gewasbescherming. Neonicotinoïden die mogelijk bijen doden, is bijvoorbeeld niet gewenst.

    NGO’s dringen via de Retail aan op een verantwoorde productiewijze. De sector pakt dit op in het Platform Duurzame Sierteelt. Hierin zitten LTO, Flora Holland, VGB, KAVB, Anthos, Plantum en natuurlijk Rabobank.

    Tevens heeft de sector haar krachten gebundeld in het FSI-initiatief. Dit platform heeft als doel om 90% van de mondiale sierteeltproductie en handel in 2020 duurzaam te laten zijn. Door bedrijfscertificering kan duurzaamheid worden aangetoond. Om dit te versnellen hebben Dutch Flower Group, Fleura Metz, Royal Lemkes, Waterdrinker en Flora Holland het versnellersinitiatief opgezet. Zo wordt de sector gestimuleerd om de benodigde duurzaamheidsstappen te zetten. Rabobank is partner van het FS- initiatief en staat er voor 100% achter.

    Rabobank verwacht dat de internationale concurrentiepositie verbetert als de sector stappen zet op het gebied van duurzaamheid.

    Enkele retailers stellen duurzaamheidseisen via keurmerken en bedrijfscertificering om te mogen leveren; hiermee wordt duurzaamheid 'license to deliver'.

    Platform Duurzame Sierteelt

    Hierin zitten onder andere:

    • Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO)
    • Royal FloraHolland (RFH)
    • Vereniging voor Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB)
    • Tuinbranche Nederland
    • Plantum
    • Anthos
    • Stichting MPS
    • de Rabobank

    De Rabobank verwacht dat de internationale concurrentiepositie verbetert als de sector stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Enkele retailers stellen duurzaamheidseisen om te mogen leveren. Hiermee wordt duurzaamheid license to deliver.

    "Competenties op het gebied van innovatie, samenwerken, klantfocus en verandervermogen horen in een toekomstgericht bedrijf."

    Innovatie

    De potplantensector is innovatief ingesteld en vooral op technologie gericht. Er valt nog te winst te behalen op het gebied van marktgerichte innovatie. Denk dan aan online-verkoop, data-uitwisseling in de keten. Ook kan er beter aan de veranderende klantvragen en het veranderende consumentengedrag voldaan worden. Maar waar vindt de teler informatie over klantgedrag?

    De orderomvang daalt door de onlinetrend, waardoor het aantal orders toeneemt. Grootschalige bedrijven zien zich uitgedaagd hierin te schakelen. Voor kleinere bedrijven zijn kleinere orders beter te managen.

    Innovatie in de energieneutrale kas, de dag-licht kas, aardwarmte, logistieke processen, moderne camera-sorteer- en verpakkingslijnen, circulaire afvalstromen, recirculatie van watergebruik en energieschermen horen bij modern sierteeltondernemerschap.

    Competenties op het gebied van innovatie, samenwerken, klantfocus en verandervermogen horen in een toekomstgericht bedrijf aanwezig te zijn.

    Maatschappij

    De samenleving stelt meer eisen aan het omgevingsbewustzijn van bedrijven. Zoals de vraag or er voorzieningen zijn om lichtuitstoot te verminderen. Hiervoor gelden wettelijke kaders.

    De potplantenondernemer maakt vaak gebruik van buitenlandse medewerkers, al dan niet door ze in te huren of via een gecertificeerd uitzendbureau.

    Wet- en regelgeving

    Er zijn een aantal zaken waar de branche rekening mee dient te houden.

    • Duurzaamheidseisen drukken wettelijk en bovenwettelijk op de sector. Zie kopje Duurzaamheid hierboven.
    • Voor nieuwbouw van kassen is een vergunning nodig. Rabobank geeft de voorkeur aan Groen Label kassen.
    • Eisen voor het huisvesten van werknemers op het bedrijf of de huurlocatie verschillen per gemeente.
    • Aan uitzendbureaus worden eisen gesteld via NEN 4401/4402-certificering.
    • Afhankelijk van exportbestemming stelt de Retail eisen aan bedrijfscertificering, zoals MPS A-, B- of C-certificaat, of milieukeurcertificering. Bespreek dit met je klant. Het afzetkanaal bepaalt welk certificaat geldt.
    • Met ingang van 1 januari 2018 mogen bedrijven in de glastuinbouw geen ongezuiverd drainwater meer lozen op het oppervlaktewater (zie hiervoor de website van Helpdesk water.)
    • Door de aangescherpte verzekeringseisen is een brandwerend scherm voor alle teelten onder glas verplicht sinds 1 januari 2017.

    Lees meer over regelgeving voor glastuinbouw op Helpdeskwater.nl

    Aanbod Rabobank

    Rabobank als maatschappelijk partner 

    De Rabobank heeft goede contacten met de belangenbehartiger LTO Glaskracht.

    De bank is actief in het Coalitie HOT-traject (Herstructurering Ontwikkeling Tuinbouw) om het toekomstperspectief van de sector te verbeteren en een bijdrage te leveren aan de reconstructie.

    Op het gebied van duurzaamheid:

    • zijn er goede contacten met de ngo's
    • zijn we lid van Floriculture Sustainable Initiative (FSI)
    • participeren we in het Platform Duurzame Sierteelt
    • zijn we partner van Benefits of Nature (BON)

    We financieren nagenoeg alle aardwarmtebronnen in de glastuinbouw, omdat we zien dat de fossiele brandstoffen eindig zijn en aardwarmte een rendabel en duurzaam antwoord is.

    We hebben een sterk (inter)nationaal netwerk in de sierteelt en zijn daardoor in staat veel kennis op te doen. Deze kennis zetten we in om de juiste bedrijven te financieren en onze klanten succesvoller te laten zijn.

    Laatste update: januari 2019