later invullen

Marktonderzoek: aan de slag met dit voorbeeld

Een bedrijf starten? Vergeet niet om marktonderzoek te doen. Daarvoor kun je een marktonderzoeksbureau inschakelen, maar het is goedkoper om er zelf mee aan de slag te gaan. Dit voorbeeld helpt je daarbij.

Waarom doe je marktonderzoek?

Een marktonderzoek doe je niet op de achterkant van een bierviltje. Zoiets vergt tijd en energie. Je wil het daarom misschien overslaan. Maar er zijn veel redenen om het toch te doen:

    Je weet zo beter of je product gaat aanslaan Je krijgt meer inzicht in de concurrentie Je komt erachter wie je klanten zijn Je ontdekt hoe de doelgroep naar jouw bedrijf en product kijkt Je leert de problemen van je klanten kennen Je kunt zo gerichter marketing doen

Door marktonderzoek te doen wordt de kans op succes simpelweg een stuk groter.

Rabobank

Hoe doe je marktonderzoek?

Er zijn grofweg twee manieren om marktonderzoek te doen.

Een kwantitatief onderzoek

Je vraagt een grote groep mensen naar hun mening over je idee, product of dienst. Dit kan via een korte (online) enquête , telefonisch of schriftelijk.

Voordeel: je krijgt van veel mensen informatie
Nadeel: minder mogelijkheden om door te vragen

Een kwalitatief onderzoek

Je kiest voor een kleinere groep mensen die je uitgebreider ondervraagt. Dit kan met een persoonlijk gesprek, groepssessie of online enquête met veel gerichte vragen.

Voordeel
: mensen geven uitgebreid hun mening
Nadeel: een kleine groep kan leiden tot minder betrouwbare conclusies

Marktonderzoek: voorbeeld

We stellen je voor aan Tess. Ze heeft recent een opleiding afgerond voor pedicure en wil voor zichzelf starten. Dit is de simpele weergave van haar marktonderzoek in zes stappen.

1. Wat is mijn product of dienst?

Hier vertelt Tess dat ze zich richt op voetverzorging. Voor een deel van haar klanten is dat voor ontspanning, maar er zijn ook mensen die om medische redenen hun voeten willen laten verzorgen. Ze beschrijft ook de soort behandelingen die ze wil gaan uitvoeren.

2. Wie zijn mijn concurrenten?

In een straal van 5 kilometer zijn er nog drie pedicures actief, waarvan twee in dezelfde plaats als Tess. Ze schrijft op wie het zijn, welke diensten ze bieden en wat de prijs is die ze vragen. Klantreviews van de drie andere pedicures zijn voor haar een belangrijke bron van informatie.

Ook kent ze een paar klanten van één van haar concurrenten. Ze besluit die te bellen en de bevindingen op te schrijven, om zo een beter beeld van haar concurrenten te krijgen. Klantreviews van de drie andere pedicures zijn voor Tess een belangrijke bron van informatie.

3. Wat speelt er in mijn branche?

Tess wil graag weten welke innovaties er zijn in haar sector. Op internet gaat ze op zoek naar ontwikkelingen, belt met de branchevereniging, informeert bij de docenten van haar opleiding en kijkt wat andere pedicures bieden.

Ze noteert opvallende zaken die in de branche spelen. Denk bijvoorbeeld aan prijsontwikkeling, gereedschap en producten zoals crèmes die nu erg in trek zijn.

4. Wie zijn straks mijn klanten?

Tess analyseert haar toekomstige klanten. Wie het zijn, waar ze zich voor interesseren, welke levensstijl ze erop nahouden, met welke problemen ze kampen, waarom ze de pedicure bezoeken, of ze ergens een hekel aan hebben en waar ze juist heel blij van worden.

Ook wil ze weten hoe vaak mensen gemiddeld de pedicure bezoeken en waarom ze dit doen.

Kwalitatief en kwantitatief onderzoek

Dit onderdeel doet ze met kwalitatief of kwantitatief onderzoek, zoals hierboven uitgelegd. Ze kan bijvoorbeeld een online enquete maken en die via social media verspreiden, dit is kwantitatief onderzoek. Maar ze kan ook een aantal klanten opbellen en een interview met ze doen. Dat is kwalitatief onderzoek.

5. Hoe weten klanten mij straks te vinden?

Customer journey is een ietwat trendy woord, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Tess beschrijft de manier waarop mensen zich oriënteren op een behandeling bij de pedicure. Doen ze dat vooral online of gaat het vaak mond-tot-mond?

Ook belangrijk: op welke social media platformen zitten ze eigenlijk? Met die informatie kan Tess namelijk veel gerichter marketingcampagnes voeren. Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat Instagram een interessant kanaal is om bekender te worden.

6. Wat zijn mijn sterke en zwakke punten?

Het is belangrijk dat je eerlijk bent met het opschrijven van je bevindingen. Zeker als het om deze fase van je onderzoek gaat. Met een swot-analyse ga je in op je sterke en zwakke punten. Een swot-analyse vergroot jouw kans op een succesvol bedrijf.

Tess noteert hier bijvoorbeeld dat ze erg sociaal is en klanten het contact met haar doorgaans erg op prijs stellen. Ze is alleen wat minder goed in de administratie.

Met een swot-analyse maak je voor jezelf duidelijk waar je kansen liggen en wat mogelijke valkuilen kunnen worden. Het is belangrijk dat je dit voor jezelf helder krijgt, het vergroot jouw kans op een succesvol bedrijf.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Veelgestelde vragen