Ga direct naar:

  • Ga direct naar: Hoofdnavigatie
  • Ga direct naar: Inhoud
  • Ga direct naar: Footer
  • Particulieren
  • Bedrijven
Vind je bank
Rabo logo
  • Producten
    Producten
    • Betalen
    • Verzekeren
    • Hypotheek
    • Lenen
    • Beleggen
    • Sparen
    • Pensioen
    • Online bankieren
    Thema's
    • Financieel gezonder leven
    • Duurzaam wonen
    • Een bedrijf starten
    • Baby op komst
    • Samenwonen
    • Vakantie
    • Uit elkaar gaan
    • Overlijden
    Speciaal voor
    • Private Banking
    • Ouders en kinderen
    • Studenten
    • Senioren
  • Kennis
    Nederland
    • Alles over Nederland
    • Economie
    • Huizenmarkt
    • Duurzaamheid
    • Energietransitie
    • Ondernemerschap
    • Brede welvaart
    • Financieel gezonder leven
    • Vitale leefomgeving
    Sectoren
    • Alle sectoren
    • Akkerbouw
    • Bouw
    • Detail- en Groothandel
    • Dienstverlening
    • Duurzame energie
    • Food
    • Gezondheidszorg
    • Horeca en recreatie
    • ICT
    • Industrie
    • Mobiliteit
    • Onderwijs
    • Transport
    • Tuinbouw
    • Vastgoed
    • Veehouderij
    • Visserij
    Wereld
    • Wereldbeeld
    • Duurzaamheid
    • Energietransitie
    • Handel
    • Monetair beleid
    • Azië
    • Europa
    • Verenigde Staten
    Kennis
    • Overzicht
    • Alle artikelen
    • Onze experts
  • Service
    Snel naar
    • Betaalpas activeren
    • Creditcard activeren
    • Contant geld opnemen
    • Financieel Jaaroverzicht
    • Inloggen met toegangscode
    • Rabo Scanner aanvragen
    Hulp bij producten
    • Betalen en contant geld
    • Betaalpas
    • Creditcard
    • Beleggen
    • Hypotheek
    • Lenen
    • Pensioen
    • Sparen
    • Verzekeren
    Meer service
    • Klantenservice
    • Internetbankieren en Rabo App
    • Persoonlijke gegevens wijzigen
    • Financiële overzichten
    • Onderhoud en storing
    • Veilig bankieren
    • Contact
  • Over ons
    Over ons
    • Contact
    • In het kort
    • Organisatie
    • Onze mensen
    • Werken bij
    • Lokale banken
    • Resultaten en verslagen
    • Inkoop en leveranciers
    • Nieuws
    • Pers
    Onze impact
    • In de samenleving
    • Rabo Foundation
    • Rabo ClubSupport
    Doe mee
    • Word lid
    • Ga de uitdaging aan
  1. Home
  2. Embedded services
  3. Kennis en trends

‘Wij willen de digitale postbode van Europa worden’

19 april 2021 13:26

Belangrijke documenten die aangetekend per post bezorgd worden. Dat moet in deze digitale samenleving toch makkelijker kunnen? Inderdaad: via Aangetekend Mailen vinden documenten rechtsgeldig en veilig online hun bestemming. De identificatie gaat via iDIN.

Verzend het artikel per e-mail

Voer het e-mailadres in van de persoon met wie je het artikel wilt delen. Het artikel wordt dan verzonden naar de geadresseerde, en een kopie (cc) naar jou.

Ongeldig e-mailadres.
E-mail is vereist.
Close-up van het dichtplakken van bruine, kartonnen dozen

In een fietstas

In Nederland worden jaarlijks zo’n achttien miljoen zakelijke en particuliere aangetekende poststukken verstuurd. ‘Daarvoor sta je in de rij bij het postkantoor en betaal je ook nog eens een tientje aan kosten. Bovendien is het natuurlijk best gek dat we tegenwoordig bijna alles online doen, maar dat belangrijke documenten nog in een fietstas worden rondgebracht. Vanuit dat idee zijn we tien jaar geleden gestart met Aangetekend Mailen’, aldus medeoprichter en commercieel directeur Philip Voogt.

Niet meer naar postkantoor

Tien jaar geleden was het voor de ondernemers nog flink pionieren, vertelt hij. ‘We begonnen met een niet bestaande dienst, waarvan we toekomstig gebruikers de voordelen moesten laten zien. Dat is gelukt en inmiddels zijn we zeven jaar geleden uitgebreid naar de Belgische markt. Uiteindelijk is onze ambitie om dé digitale postbode van Europa te worden. Zowel met aangetekend mailen, maar ook met andere online diensten waarvoor mensen niet meer naar een postkantoor hoeven. Zoals digitaal ondertekenen of beveiligd mailen.’

Volledig betrouwbaar

Belangrijke voorwaarde om dit online in goede banen te leiden, is om te voldoen aan de Europese eIDAS-verordening. Voogt: ‘Aangetekend Mailen voldoet als enige en eerste Nederlandse organisatie volledig aan de Europese verordening rondom een elektronische aangetekende zending en staat met zeven andere Nederlandse organisaties op de EU Trusted List voor vertrouwensdiensten, waaronder twee ministeries. Dat betekent onder andere dat de ontvanger geïdentificeerd moet worden, er een technische codering is voor de inhoud van een mail en elke stap in het proces geregistreerd wordt.’

In vier stappen

Omdat Aangetekend Mailen naast de zakelijke markt nu ook de consumentenmarkt bedient, is het voor een betrouwbaar traject belangrijk dat duidelijk is wie er schuilgaat achter een e-mailadres.

“Als iemand met het e-mailadres donaldduck@gmail.com per aangetekende mail de huur opzegt, moet helder zijn welke persoon daarachter zit.”

‘Daarom zetten wij iDIN van Rabo Identity Services in om de afzender van een aangetekende mail te kunnen identificeren. Iemand vult via onze website een e-mailadres in, typt een bericht, stuurt een bijlage mee en wordt vervolgens gevraagd om zich online te identificeren. In vier simpele stappen kan iemand zo veilig een aangetekende mail versturen.’

Kant-en-klare documenten

Aangetekend Mailen is met Rabobank in gesprek om de dienst te kunnen leveren vanuit de bankieren app, zoals dat ook al in België gebeurt. ‘Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van kant-en-klare documenten die mensen aangetekend kunnen versturen. Zoals opzeggingen van huurcontracten en abonnementen. Verhuurders kunnen standaard huurcontracten versturen en tegelijk de automatische incasso regelen. Er zijn heel veel mogelijkheden. We kunnen op deze manier alleen geen pakketjes versturen. Tenzij iemand een 3D-printer heeft natuurlijk.’

Bekijk Rabo Identity Services

Meer over
  1. Identificatie
  2. Partners