Drempel voor collecteren lager dankzij slimme oplossing
Alle lades doorzoeken naar kleingeld voor een collectant aan de deur. Dat behoort dankzij Mobile Interaction Company tot het verleden. Een QR-code of gepersonaliseerde webpagina maakt doneren makkelijker. Ook voor sportverenigingen via Rabo Smart Pay.
Steun aan non-profitorganisaties
Jeroen de Rooij is oprichter van Mobile Interaction Company. ‘Ik zocht naar een manier om zonder gebruik van big data mensen te benaderen voor een financiële bijdrage aan non-profitorganisaties. Met ons platform bieden we fondswervende oplossingen via mobiele campagnes. Dat doen we voor goede doelen en culturele organisaties. Denk aan de Hartstichting of het Longfonds. Daarnaast richten we ons sinds kort op sportverenigingen.’
Collectebus met QR-code
Het bedrijf biedt een digitaal alternatief voor de huis-aan-huis collectes, waarbij collectanten steeds minder geld ophalen doordat mensen geen cash meer in huis hebben. ‘Door onze oplossing kunnen collectanten langs de deur met een collectebus met een QR-code’, zegt Jeroen. Mensen kunnen geld geven door deze met hun mobiel te scannen en via hun eigen bank met iDEAL geld over te maken. Daarnaast maken we voor de collectant een online collectepagina die ze ook kunnen delen met bijvoorbeeld familie en vrienden. Op deze pagina staat een foto van de collectant en een persoonlijke motivatie.’
Online gift vaak hoger
Deze nieuwe vorm van collecteren biedt volgens Jeroen verschillende voordelen. ‘De inkomsten zijn hoger. Niet alleen omdat mensen die geen contant geld in huid hebben nu ook kunnen doneren, maar ook omdat een online gift vaak hoger is dan het bij elkaar gescharrelde kleingeld dat vroeger vaak in de collectebus ging. Daarnaast gaat het collecteren makkelijker en kost het minder tijd. Uiteraard is het ook veiliger voor de collectant. Die hoeft niet met een volle collectebus over straat.’
Vertrouwde huisstijl
Sommige mensen moeten nog wel wennen aan de nieuwe manier van geld inzamelen, aldus Jeroen. ‘We ondersteunen de nieuwe manieren van collecteren daarom door bijvoorbeeld de huisstijl van de fondswervende organisatie overal door te voeren, de juiste domeinnamen te gebruiken, te werken met versleutelde verbindingen en vertrouwde betaalmethoden als iDEAL te gebruiken.’
Clubkas spekken
Mobile Interaction Company richt zich sinds kort ook op het ondersteunen van sportverenigingen. ‘Die kunnen via ons platform grote collectes opzetten om de clubkas te spekken. Een medewerker van de vereniging kan een actie starten en klaarzetten voor donatie. Vervolgens kunnen ze een donatieverzoek sturen naar alle leden en andere contacten. Die kunnen eenvoudig doneren. We zochten alleen een manier om de ongeveer twaalfduizend verenigingen te wijzen op deze dienst. En daar kwam Rabobank om de hoek kijken.’
Eenvoudig doneren
Met Rabobank was Mobile Interaction Company al in gesprek over het koppelen van de betaaloplossing Rabo Smart Pay met de donatieservice. ‘Daardoor kunnen organisaties die meedoen precies zien hoeveel donaties er binnen komen in het bijbehorende dashboard. Het geld wordt op hun eigen rekening gestort en dankzij Rabo Smart Pay kunnen mensen eenvoudig doneren via iDEAL. Vanuit hun maatschappelijke betrokkenheid gaat Rabobank ons ook helpen om deze oplossing onder de aandacht te brengen bij de verenigingen die bij hen klant zijn.’
Jouw platform, mét de kracht van Rabo
Benieuwd wat Embedded Services kan toevoegen aan jouw platform?