‘Partnerportaal is erg handig en uniek’

12 februari 2024 8:00

Xafax helpt opdrachtgevers in met name het onderwijs, bibliotheken en de golfbranche met innovatieve betaaloplossingen. Door een samenwerking met Rabobank verloopt de onboarding van nieuwe klanten sneller én profiteert Xafax van het speciale partnerportaal. ‘Echt de enige bank die dat zo heeft georganiseerd.’

Een man laat twee starters iets zien op zijn tablet

Soort community-oplossing

De wortels van het bedrijf gaan terug tot 1983, toen Xafax zich met name richtte op betaaloplossingen voor printers in het onderwijs. In de vier decennia die volgden veranderde er veel, maar de opdrachtgevers in het onderwijs zijn voor Xafax gebleven. Directeur Fokko Duijzer: ‘We leveren deze onderwijsinstellingen anno 2024 uiteenlopende betaaloplossingen voor studenten en medewerkers. Dankzij onze slimme software kunnen zij bijvoorbeeld cashless met hun mobiel betalen voor hun koffie, lunch of scan- en printopdrachten. Door onze software kunnen onderwijsinstellingen ook bepaalde rechten aan die groepen toebedelen. Zo betaalt een medewerker bijvoorbeeld niet of minder voor de koffie dan een student. Het is daarmee ook een soort community-oplossing.’

Lagere tarieven of barfee

‘Naast onderwijsinstellingen zijn we veel actief bij golfclubs’, vult mededirecteur Roland Vet aan. ‘Dankzij onze software kunnen we daar bijvoorbeeld prijsdifferentiatie in betaalautomaten aanbieden, zoals lagere tarieven voor goldmembers. Daarnaast bieden we golfclubs kaarten met een barfee, die verrekend wordt met het lidmaatschap. Een derde grote pijler binnen Xafax vormen bibliotheken, waar we veel aanvullende diensten leveren. Zoals automaten voor de boekenleengelden. Al met al zijn we gegroeid van een eenmansbedrijfje met papieren printkaartjes naar een softwarebedrijf met 65 medewerkers.’

Dat kon sneller

Om klanten zoveel mogelijk te kunnen ondersteunen bij hun betaaloplossingen, is Xafax ook afhankelijk van de samenwerking met financiële instellingen. Fokko: ‘We liepen ertegenaan dat de betaalwereld vanuit veiligheidsoogpunt steeds strenger wordt. Bij de payment service provider (psp) waarmee we eerder werkten, duurde het daardoor bijvoorbeeld erg lang voordat de onboarding van onze klanten was doorlopen. Dat kan sneller, dachten we. Daarom keken we naar Rabobank, waar veel van onze klanten toch al bankieren. Vorig jaar hebben we besloten met Rabobank een partnership aan te gaan op het gebied van betaaldiensten. Daardoor kunnen onze klanten ook gebruik maken van betaalplatform Rabo Smart Pay.’

Samen verder groeien

Xafax is ook erg blij met het speciale partnerportaal van Rabobank. ‘Daarbinnen maken wij onze klanten aan’, vertelt Roland. ‘Rabobank is echt de enige bank die dat zo heeft georganiseerd. Die manier van samenwerken, gericht op elkaar helpen en verder groeien, spreekt ons erg aan. Ook de hele onboarding van nieuwe klanten gaat veel sneller dan voorheen en we hebben een duidelijk aanspreekpunt als er een probleem is. De komende jaren willen we samen met Rabobank onze positie binnen het onderwijs verder uitbouwen. Dankzij deze partnership hebben we daar nog meer vertrouwen in.’