supporter

PSV scoort met pinbetalingen via Twelve en Rabobank

Sinds de supporters van PSV in het stadion voor hun drank en eten met pin kunnen betalen, stijgen de inkomsten voor de voetbalclub. Financieel Directeur Jaap van Baar van PSV Eindhoven vertelt over de voordelen van de samenwerking met Twelve en Rabobank.

Hele en halve munten

‘PSV is een nationaal en internationaal bekend merk, maar qua omvang van de organisatie zijn we een middelgrote onderneming. Inclusief spelerstransfers is onze omzet gemiddeld zo’n 150 miljoen euro per jaar. Een deel van de inkomsten komt uit de horeca in het stadion. In het verleden werkten we met een muntensysteem om af te rekenen bij de horecapunten. Die munten konden mensen aanschaffen bij een speciale balie of uit een automaat. Maar het was een hoop gedoe met hele en halve munten en bovendien niet klantvriendelijk. Zo waren de munten alleen geldig voor een bepaald seizoen. Dat vonden we niet passen bij de nette club die we als PSV zijn.’

Betalen via een chip

‘Daarom hebben we in 2017 gekozen voor betaalleverancier Twelve. Met hun systeem zijn we overgegaan naar een cashless betaalsysteem via de PSV-betaalkaart, inclusief mogelijkheden voor een koppeling met een loyaliteitssysteem. We kregen hierdoor namelijk toegang tot data hoeveel iemand ergens kocht. We zijn toen niet overgestapt op pinnen, omdat de meeste betaalpassen toen nog niet geschikt waren voor contactloos betalen. En het intikken van een pincode kost te veel tijd aan de kassa. Tijd die we in de korte piekmomenten van verkoop heel hard nodig hebben. We kozen daarom voor een chip in de club- en seizoenkaart.’

Pinnen als nieuwe stap

‘Hoewel het een stap vooruit was ten opzichte van de munten, zaten er toch nadelen aan deze betaalmethode. Zo is de chip in de kaart relatief duur. Daarnaast hebben we tot nu toe te weinig gedaan met de beschikbare data. En inmiddels nam het contactloos betalen een enorme vlucht. Daarom zijn we vorig jaar in samenwerking met Rabobank en Twelve toch overgestapt op pinnen.’

Sneller een biertje scoren

“De betalingen zijn in het stadion nu sneller, klantvriendelijker en veiliger. En niet onbelangrijk: we zien dat de inkomsten sindsdien stijgen.”

‘Tijdens wedstrijden kunnen supporters nu alleen met pin betalen. Het gaat al snel om zo’n 25.000 transacties per wedstrijd. Alleen in de FANstore en bij de Ticketing balie kunnen mensen nog met cash afrekenen. De betalingen zijn in het stadion nu sneller, klantvriendelijker en veiliger. En niet onbelangrijk: we zien dat de inkomsten sindsdien stijgen. Waarschijnlijk omdat er nu minder drempels zijn om een biertje te halen. Voorheen dachten mensen in de 80e minuut van de wedstrijd daar niet aan als je geen saldo meer had. Dan moest je je kaart eerst opwaarderen en dan pas bestellen – dat duurde te lang. Nu is dat allemaal makkelijker en sneller.’

Niet meer in één bulk

‘Twelve en Rabobank zijn voor ons belangrijke partners. Twelve levert alle pinautomaten in het stadion. Die hebben we van hen gekocht en verhuren we weer via Twelve, bijvoorbeeld voor evenementen in het stadion in de zomer. Bij Rabobank kopen we alle pintransacties in. Zo komt er op maandagochtend na een wedstrijd een mooie omzet binnen. We werken daarvoor met Rabo OmniKassa en dat is prettig. We kunnen in het bijbehorende dashboard precies alle geldstromen zien en kunnen die ook uit elkaar halen. Voordat we werkten met Rabo OmniKassa was dat een stuk lastiger. Al het geld uit de FANstore en horeca kwam als één bulk binnen, waardoor het lastig zoeken was als dit niet aansloot.’

Alles in de mobiel

‘De komende jaren spelen we met Twelve en Rabobank verder in op alle ontwikkelingen op het gebied van betalen. Zoals pinnen via de mobiele telefoon wat nu ook al kan in het stadion. Sowieso concentreert alles zich straks in de mobiel: ook de seizoenkaart zit daar hoogstwaarschijnlijk straks in. Tegelijkertijd willen we ook een warme club blijven, waar mensen ook persoonlijk contact kunnen krijgen als dat nodig is. Want naast alle inkomsten blijft dat voor ons het allerbelangrijkst: dat 35.000 mensen het bezoek aan ons stadion als prettig, veilig en mooi ervaren. De samenwerking met Twelve en Rabobank helpt daarbij.’