"Dankzij slimme technologie kan een chip nu de was doen"

Textielwasserij Newasco investeert fors in nieuwe technologie die het sorteren, wassen en lokaliseren van kleding een stuk eenvoudiger maakt.

Marc Nieuwland

Wie: Marc Nieuwland
Bedrijf: Newasco
Wat: Textielwasserij
Sinds: 1900

Het zijn drie familiebedrijven, samen goed voor een paar eeuwen aan was-ervaring: het Amersfoortse De Hoop, Van Houten uit Heemstede en Neerlandia uit Rijen. Samen vormen ze Newasco, de Nederlandse Wasserijcombinatie. Het bedrijf verhuurt en reinigt bad- en bedgoed, onder meer voor zorginstellingen. Daarnaast wast het ook de kleding van bewoners.

Kledingregistratiesysteem geïntroduceerd

Aan het hoofd van de vestiging in Amersfoort staat Marc Nieuwland. Het was zijn overgrootvader die in 1906 al een stoommachine in gebruik nam voor het doen van de was. De jongste automatisering die het bedrijf heeft omarmd heet Newid 2.0, een slim kledingregistratiesysteem.

“We kwamen erachter dat bewoners van zorginstellingen regelmatig ongemerkt hun trui, broek of sokken in de was doen. Daardoor raakt kleding zoek. Dat zorgt voor frustratie bij bewoners, hun familie en de wasserij”, aldus Nieuwland.

“Sinds de chip in gebruik is genomen gaat het wasproces 30 tot 40 procent sneller. Het hele proces – van kast tot kast – is hiermee ingrijpend verbeterd.”

Wasgegevens verhuizen mee

Alle kledingstukken van de bewoners worden tegenwoordig voorzien van een chip. Die is dun, buigzaam en kan eenvoudig en onzichtbaar worden weggewerkt. Door het scannen van de barcode is ieder kledingstuk nu makkelijk terug te vinden.

“We weten zo niet alleen waar het textiel zich bevindt, ook kunnen we zien welk wasproces eraan gekoppeld is. Elke bewoner heeft nu ook een eigen digitale linnenkast waarin alle gemerkte kleding is te vinden. En als een bewoner een keer verhuist, dan verhuizen alle wasgegevens automatisch mee”, zegt Nieuwland.

Proces gaat veel sneller

Sinds de chip in gebruik werd genomen is ook de administratieve last teruggebracht. Zo wordt na iedere wasbeurt nu automatisch een factuur opgesteld en opgestuurd. Daar komen nauwelijks nog mensenhanden aan te pas. Het hele proces – van kast tot kast, zoals Newasco dat noemt – is hiermee ingrijpend verbeterd.

Marc Nieuwland in Newasco wasserij

“Er raakt minder kleding zoek en het hele wasproces gaat zeker 30 tot 40 procent sneller”, zegt Nieuwland. Hoeveel het bedrijf daarmee bespaart, is volgens hem moeilijk in euro’s aan te geven. Wel gaat het om ‘aanzienlijke bedragen’. “We zijn een arbeidsintensief bedrijf. Gelet op de enorme prijsdruk in de branche zijn dit soort besparingen voor ons heel belangrijk. We groeien op dit moment in ieder geval ontzettend hard en dat was zonder deze vorm van automatisering niet mogelijk geweest.”

Robotarmen identificeren de was

Nieuwland denkt alweer na over de volgende stappen. Nu wordt de kleding die in waszakken binnenkomt nog met de hand gesorteerd en gescand. Wit bij wit, zwart bij zwart, bont bij bont. Ook dat proces wil Newasco gaan automatiseren. “Dat betekent dat de was op een band wordt gelegd waar een robotarm het artikel oppakt en in de juiste bak legt. Ook het registreren gebeurt dan automatisch”, aldus Nieuwland. 

Met chip mensen lokaliseren

Met een aantal klanten praat Newasco nu ook over een heel andere toepassing met de chip. Zo is het voor zorginstellingen heel belangrijk om te weten waar een bewoner met dementie zich precies bevindt. “Nu nog gebruiken ze daarvoor een armband, maar die doen de mensen regelmatig af. We zijn nu aan het verkennen of onze chip in de kleding deze functie kan overnemen.”