Digitalisering helpt Trylikes om groei bij te benen

Snel groeien doet TryLikes al een poosje. Maar mede-oprichter Janneke van den Heuvel ligt er niet wakker van. Digitalisering zorgt ervoor dat haar bedrijf makkelijk in staat is om de aanwas van nieuwe klanten op te vangen.

Janneke van den heuvel

Wie: Janneke van den Heuvel
Bedrijf: TryLikes
Wat: Slimme meetstations waarmee klanten directe feedback geven over de service die zij ervaren
Sinds: 2015
Aantal medewerkers: 7

Bijna vier jaar lang werken Janneke van den Heuvel en Steven Kroon aan de ontwikkeling van een online platform voor de kinderopvang. Hij als softwareontwikkelaar, zij als salesmanager. Uit de markt klinkt enthousiasme. Maar als de overheid de subsidiekraan dichtdraait en veel kinderopvangbedrijven in zwaar weer belanden, gooien de twee noodgedwongen de handdoek in de ring. Bijna zeggen ze het ondernemerschap vaarwel, totdat Kroon met een nieuw idee op de proppen komt. Het blijkt een schot in de roos.

“Een product moet zo simpel mogelijk zijn. Tien keer simpeler dan je in eerste instantie denkt.”

TryLikes wordt een succes

Inmiddels is het bijna vier jaar later en gaat het met hun bedrijf voor de wind. Met TryLikes meten ze de klanttevredenheid op de winkelvloer, in supermarkten, bij fastfoodketens en bouwmarkten. Een simpel kastje waar klanten enkel op like of dislike kunnen drukken. Dit keer happen klanten wél toe. “Ja, het gaat goed met ons”, beaamt Van den Heuvel in de lounge van B Amsterdam. In dit oude IBM-gebouw langs de A10-West bij Amsterdam huurt haar bedrijf één van de kantoorruimtes. “We zijn nu actief in Nederland, België en Luxemburg en verkennen voorzichtig de markten van Duitsland, De Verenigde Staten en Canada.”

Van den heuvel aan tafel met collega's

Bewust een kleine organisatie

Managen noemt ze ‘niet haar ding’. En dat is ook één van de redenen waarom ze de organisatie niet te groot wil laten worden. “Ons bedrijf telt nu zeven fulltime medewerkers. We proberen veel te bereiken met een klein team en maken daarbij gebruik van een flexibele schil van tien tot vijftien software-ontwikkelaars.” Voor de sales van hun product zetten Van den Heuvel en Kroon steeds vaker ook andere partijen in. Consultants die het hun klanten aanbieden bijvoorbeeld. “Dat werkt goed. Zo kunnen we met een relatief kleine organisatie toch veel potentiële klanten bereiken.”

Landingspagina voor meer sales

Om de interesse verder aan te wakkeren, voert TryLikes een aantal online campagnes. Via banners en zoekopdrachten op Google worden geïnteresseerden naar zogeheten landingspagina’s gestuurd. “Deze zijn helemaal ingericht op de behoeften en achtergrond van de bezoeker”, aldus Van den Heuvel. “Wie bijvoorbeeld een demonstratie wil van ons product kan op deze landingspagina heel eenvoudig gegevens achterlaten en zo z’n interesse aangeven. Wij nemen dan spoedig contact met zo iemand op.”

Een andere manier om de interesse van nieuwe klanten aan te wakkeren is het gebruik van social media. Daarvoor is het bedrijf nu bezig met een professionaliseringsslag. Eerder ontbrak het de oprichters simpelweg aan tijd en middelen om dit serieus op te pakken. Binnenkort rolt TryLikes een aantal campagnes uit, onder meer via Facebook. “Tot nu toe maakten we enkel gebruik van LinkedIn. We hebben simpelweg niet de middelen om vijf verschillende kanalen te bedienen. Vaak zie je bedrijven van alles een beetje doen en wij geloven niet dat die aanpak werkt.”

Hoe vond u deze workshop

Veel digitale tools

Al die stappen leiden ertoe dat TryLikes nu een flinke groeispurt doormaakt. Om niet te verzuipen in al het extra werk wat daarbij komt kijken, zet het bedrijf fors in op automatisering. Het maakt de onderneming makkelijker schaalbaar. “We werken veel met digitale tools”, vertelt Van den Heuvel. “Zo hebben we voor de online klantsupport een chatbox die gebruik maakt van een zelflerend algoritme. Daardoor worden veel vragen automatisch beantwoord. Voor het contact met onze ontwikkelaars zetten we het chatprogramma Slack in. We werken veel op afstand samen en zo besparen we heel wat onnodige belletjes en onduidelijk mailverkeer.”

Door de inzet van deze digitale tools is TryLikes stukken productiever geworden. Dat voordeel in harde euro’s uitdrukken is lastig. Per medewerker scheelt het ongeveer twee uur per dag, denkt Van den Heuvel. “Daarnaast zouden we zeker twee extra fte’s moeten hebben om al het werk dat we nu gedigitaliseerd hebben op te vangen.”

“Maak keuzes. Steek je energie in één of twee tools. Als die niet renderen, probeer dan iets anders.”

Klantensoftware voor meer snelheid

De fase waarin klantenlijstjes werden opgeslagen in Excel, is TryLikes allang voorbij. Om goed te kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten, maakt het bedrijf gebruik van Salesforce. Software voor klantbeheer is nu eenmaal niet enkel voor grote bedrijven, ook starters en mkb-ondernemers doen daar hun voordeel mee. Of je nu vijftig of duizend klanten moet bedienen, dat maakt voor dit soort CRM-pakketten weinig uit. Handig, want zo word je niet beperkt als de groei ineens flink toeneemt.

Zo heeft het bedrijf met de inzet van die tool een veel beter beeld gekregen van haar klanten. “We zien nu bijvoorbeeld in één oogopslag wat het effect is van onze sales. Hoeveel tijd we kwijt zijn aan het sluiten van een deal, wat het slagingspercentage is van bepaalde activiteiten en bij welk type klanten we het meest succesvol zijn. Daar kun je vervolgens op sturen”, aldus Van den Heuvel. “Daarnaast helpt dit pakket ons om op tijd de sales-taken op te pakken en kan ieder teamlid precies zien wat er eerder besproken is met een prospect of klant. Dat voorkomt verwarring en dubbel werk.”