"Door onze nieuwe bestel app bezorgen we nu 10% meer"

Minder fouten en meer omzet. De eigen bestel app waarmee Tang Dynastie sinds een jaar werkt, levert het horecabedrijf een aantal belangrijke voordelen op.

Yuk-ha Tang

Wie: Yuk-ha Tang
Bedrijf: Tang Dynastie
Wat: Aziatisch restaurant in Almere, met afhaal- en bezorgdienst
Sinds: 1972

Met 350 zitplaatsen geldt Tang Dynastie als één van de grootste Aziatische restaurants van ons land. Opa Hop Hing Tang opende in 1972 zijn eigen zaak aan de Boerhaavelaan in Schiedam. Via Hoorn vestigde het restaurant zich begin jaren negentig in Almere, waar de derde generatie het roer inmiddels heeft overgenomen.

Bezorgproces heeft impact

Het bezorgen van gerechten doet het bedrijf nu twee jaar. En dat was best een flinke stap, geeft eigenaresse Yuk-ha Tang toe. "Het lijkt heel eenvoudig, maar organisatorisch komt er het nodige op je af. Zo heb je bezorgers en eigen vervoersmiddelen nodig. Daarnaast moet je het bezorgproces goed plannen, zeker als het druk is. Als je de gerechten niet binnen één uur warm en goed kunt afleveren, dan kun je er maar beter niet aan beginnen."

Eigen bestel app gelanceerd

Aanvankelijk konden klanten van Tang Dynastie daarvoor de telefoon pakken, een mailtje sturen of een bestelling doen via Thuisbezorgd.nl. Maar sinds het afgelopen jaar heeft het restaurant ook een eigen applicatie om gerechten te bestellen. Zowel op de website als in een app voor de smartphone.

"Het bezorgen van gerechten lijkt heel eenvoudig, maar organisatorisch komt er het nodige op je af. Als je de gerechten niet binnen één uur warm en goed kunt afleveren, dan kun je er maar beter niet aan beginnen."

"Dat zorgt voor veel extra gemak”, zegt Tang. Niet alleen voor onze klanten die zo eenvoudig de juiste gerechten kunnen doorgeven, maar ook voor onszelf. Iedere keer telefonisch een bestelling afhandelen kost tijd. Bovendien heb je zo meer kans dat er fouten gemaakt worden. Dan krijgt een klant gerecht A bezorgd, terwijl hij gerecht B had besteld. En dat wil je als restaurant natuurlijk niet."

Ook administratief is het voor Tang eenvoudiger geworden. Bestellingen via de app worden standaard via iDEAL afgerekend en zo neemt de hoeveelheid contact geld die het bedrijf moet verwerken af. Bezorgers hoeven daardoor bovendien niet meer met wisselgeld in de weer.

Yuk-ha Tang

Snel terugverdiend

Om de kosten zo laag mogelijk te houden, koos Tang Dynastie voor een bestaande applicatie, speciaal voor horecaondernemers. Die is in de website geïntegreerd en kan worden gedownload in de App Store en in Google Play. Opgemaakt in de look & feel van het restaurant zelf. “Het eerste jaar van het gebruik was gratis, nu betalen we 1 euro per dag. Die kosten verdienen we overigens makkelijk terug”, zegt Tang.

Twee jaar geleden was de bezorgtak van het bedrijf goed voor circa 5 procent van de omzet. Inmiddels is dat opgelopen naar ruim 15 procent, een stijging die overigens niet ten koste is gegaan van het restaurantbezoek. Het lanceren van een eigen bestel-app heeft daarin volgens Tang een heel belangrijke rol gespeeld. "Via ons systeem kun je punten sparen voor leuke kortingen in het restaurant. Dat kan niet in de app van Thuisbezorgd.nl, maar spreekt wel veel mensen aan. Er zijn dagen waarop onze eigen app meer bestellingen verwerkt dan Thuisbezorgd.nl."

Minder fouten

Nog een laatste voordeel van de app is de automatische vertaalfunctie. Wel zo handig als Chinees de voertaal is in de keuken. "Dit zorgt voor minder fouten en bespaart ons het nodige vertaalwerk", aldus Tang.