Innovatie tijdens coronacrisis: deze 2 ondernemers ontwikkelden in recordtempo nieuw product
Het zijn onzekere tijden. Veel ondernemers zien hun omzet tijdens de coronacrisis flink teruglopen. Dan ga je nadenken over andere manieren om geld te verdienen. Het bedrijf van Janneke van den Heuvel en Steven Kroon ontwikkelde in 2,5 weken een gloednieuw product. Mét de hulp van een andere ondernemers. Voor TryLikes breken in maart onzekere tijden aan. Het bedrijf levert Internet of Things oplossingen in combinatie met een dataplatform waarmee winkeliers en hotels realtime de klantbeleving kunnen meten en analyseren. Als Nederland in de ban raakt van corona gaan veel winkels dicht en zet Trylikes het gros van de abonnementen on hold. Noodgedwongen.
Nieuwe behoeften, nieuw concept
Dan sta je als ondernemer voor een T-splitsing: blijf ik mijn bestaande oplossingen pushen of richt ik me op een nieuw concept? “Waar het bij ondernemen vooral om draait, zijn de behoeftes van je klanten. In ons geval waren die ineens veranderd, van een meer optimale klantbeleving naar een veilige omgeving voor medewerkers en bezoekers. Daar paste dus een nieuw concept bij”, aldus Van den Heuvel.
Met de anderhalvemetermaatschappij als denkrichting, komt het team op het idee van een fysieke afstandsmeter. Een glazen scherm dat ervoor zorgt dat mensen automatisch de juiste afstand bewaren wanneer ze in de rij staan voor een balie. “Komt iemand te dichtbij, dan klinkt er een piepje en veranderen de poppetjes van groen naar rood. Zo wordt het voor ziekenhuizen, banken, showrooms, gemeenteloketten en meer locaties met infobalies veel makkelijker om voldoende afstand te bewaren.”
Valideren overslaan
“Er staan in onze werkplaats een paar machines waarmee het mogelijk is om een prototype te bouwen. Normaal gesproken doe je daar maanden over. Wij hebben in 2,5 weken een werkend product gemaakt, zonder te valideren bij klanten. Onze techneuten zijn bijna dag en nacht doorgegaan. Wat helpt is dat we inmiddels veel ervaring hebben met productontwikkeling, waardoor we ons senang voelden bij het maken van snelle keuzes.”
Kennis van andere ondernemers
Via Zoom-meetings in de avonduren dachten specialisten van het bedrijf regelmatig met de ontwerpers mee. “Ze bleven daarbij voortdurend kritische vragen stellen. Heb je hier al aan gedacht? Hoe zit het met de levertijden van deze componenten? Is die lasertechnologie gecertificeerd? Het is heel bijzonder hoe snel deze innovatie tot stand is gekomen. In normale tijden staat hier minimaal een half jaar voor.”
Meteen 10.000 stuks in productie
Op dinsdagochtend 14 april, even na acht uur ’s ochtends, verschijnt er op NPO1 in Goedemorgen Nederland een item over de Aura Aware. Een kwestie van toeval is dat niet. Van den Heuvel had kort daarvoor enkele journalisten benaderd voor een demonstratie. De televisiereportage wordt onderdeel van een kleine campagne op social media en al snel daarna rinkelt de telefoon. En nog een keer. En nog eens. Of, in de woorden van Van den Heuvel zelf te blijven: het ontploft.
"Het animo bleek zó groot, dat we het aandurfden om meteen een grote productierun te draaien, van 10.000 stuks. Ook nu weer kwam ons netwerk weer goed van pas. We laten onze hardware al jarenlang in eigen land produceren. Als je goed designt, is dat best mogelijk. Zo kun je tenminste makkelijk en vooral snel schakelen. Eén van onze productiepartners, AME in Eindhoven, was meteen enthousiast. Het bedrijf maakte in no time een deel van de productieband beschikbaar vrij, iets wat je normaal gesproken maanden van tevoren moet plannen.''
Tip: bedenk wat wél kan
Het aantal van 10.000 bestellingen wordt al binnen enkele dagen bereikt. En nieuwe aanvragen komen inmiddels overal vandaan. Uit Dubai, de Verenigde Staten, Duitsland en Engeland onder meer. De komende weken gaat het bedrijf de productie daarom flink opschroeven.
“Het is bijzonder om te zien hoe snel je als bedrijf iets voor elkaar kunt krijgen. Met een goede rolverdeling en een paar slimme ondernemers om je heen, bereik je zoveel meer dan je van tevoren kan bedenken. Mijn tip? Kijk met je hele team naar de resources die je hebt en richt je op de dingen die nog wél mogelijk zijn. Dat is wat ik uit deze bijzondere periode meeneem naar de toekomst”, aldus Van den Heuvel.