Vernieuwen met bloemen

Vernieuwen met bloemen

Zelf met zoiets oer-traditioneels als een bloemenboeket kun je volop vernieuwen. Dat bewijzen de oprichters van bloomon. Ze zetten de nieuwe standaard in een markt die lang hetzelfde is gebleven.

Benieuwd hoe 40 andere ondernemers vernieuwen?

Bekijk alle filmpjes

Veel kleuren, het ontbreken van bladgroen als opvulling, geen enkele bloem hetzelfde en verschillende hoogtes. Zie daar het signatuur van wat bloemisten in Nederland een bloomon-boeket zijn gaan noemen. Je herkent ze meteen. "Voordat wij op de markt kwamen, zagen boeketten er vaak hetzelfde uit. Alles op gelijke hoogte en veel blad om het maar gevuld te krijgen. In onze boeketten krijgen bloemen juist alle ruimte en dat slaat aan", vertelt Patrick Hurenkamp, die het bedrijf eind 2014 met Bart Troost en Koen Thijssen oprichtte.

Flexibele bloemenservice

Voor de boeketten van bloomon hoeven klanten niet naar de bloemenstal in het winkelcentrum, ze bestellen die gewoon online. Kies het formaat, bepaal wanneer het boeket moet worden bezorgd en zie thuis wat het ontwerpteam deze week heeft gemaakt. Eén boeket bestellen is mogelijk, maar bloomon is vooral bekend geworden door het innovatieve businessmodel: een flexibele bloemenservice die klanten zelf op ‘on en off’ kunnen zetten.

Lees ook: Je businessmodel updaten in 7 stappen

Inspiratie opdoen

"Via onze website kun je zelf het gewenste formaat kiezen en aangeven hoe vaak je een boeket wilt ontvangen. We bezorgen de bloemen dan in de avonduren vers aan huis", zegt Hurenkamp. De boeketten worden samengesteld door ons creatieve team en de bloemsierkunstenaars. Dit zijn mensen met een achtergrond in de mode, kunst of interieurstyling. Ze gaan regelmatig naar beurzen en exposities om te zien wat de trends worden."

Automatisering

Bloemschikken, bloemen bezorgen en inspiratie opdoen. Dat blijft nog steeds mensenwerk. Maar tegelijkertijd investeerde bloomon de afgelopen jaren erg veel in de ontwikkeling van nieuwe technologie. Klanten kunnen zoals gezegd online bestellen en zelf hun abonnement aanpassen. Maar ook in de samenwerking met de ongeveer 450 kwekers is veel geïnvesteerd.

"Het is een behoorlijke logistieke operatie die we zoveel mogelijk proberen te automatiseren. We hebben daarvoor een platform ontwikkeld waarop we bijhouden welke bloemen een kweker de komende tijd beschikbaar heeft. We kunnen nu al heel ver van tevoren inschatten of we van een bepaalde soort of kleur voldoende aanbod hebben of dat er iets moet worden bij-geplant."

"We zijn nu zelfs zover dat we kwekers input geven voor de ontwikkeling van nieuwe bloemsoorten."

Inmiddels gebruikt Hurenkamp het platform ook om de bloementelers te vertellen waar klanten behoefte aan hebben. Welke kleuren en soorten populair worden. "We zijn nu zelfs zover dat we kwekers input geven voor de ontwikkeling van nieuwe bloemsoorten."

Kennis van de markt

De eerste jaren zette bloomon vooral in op het bloemenabonnement voor eigen gebruik. Inmiddels biedt het bedrijf ook de mogelijkheid om een boeket als cadeau te geven. Het is een extraatje waar klanten volgens Hurenkamp zelf om vroegen. "Kennis van de markt is cruciaal. Je moet jouw klant door en door kennen, zodat je leert snappen waar ze echt behoefte aan hebben."

Bij bloomon doen ze dat onder meer door klanten actief op te zoeken en contact te onderhouden op social media. Dat doen ook de oprichters zelf. Zo stapt Hurenkamp af en toe in zijn auto om eigenhandig een boeket af te leveren. "Je ziet dan met eigen ogen hoe mensen op een boeket reageren. Dit rechtstreekse contact met klanten is voor mij in ieder geval heel waardevol. Hoe druk je ook bent, maak daar als ondernemer tijd voor, zeg ik altijd."

Bezorgplanning maken

Ook het abonnement zelf is overigens verder doorontwikkeld en nóg flexibeler gemaakt. Klanten kunnen nu hun eigen bezorgplanning maken en bijvoorbeeld even pauzeren als ze op vakantie zijn. "Zo ben je als ondernemer continu bezig met het verbeteren van je service en diensten. Denk niet dat je klaar bent met vernieuwen, dat houdt eigenlijk nooit op."

Patrick Hurenkamp

3 tips van Patrick Hurenkamp

  1. Kennis van de markt is cruciaal voor het succes van je innovatie. Je moet jouw klant door en door kennen, zodat je leert snappen waar ze echt behoefte aan hebben. 
  2. Nieuwe ideeën bedenken op basis van je gevoel is prima. Maar leg dat idee wel snel voor bij je klant om te zien hoe die reageert en of er echt behoefte is. 
  3. Trek je zo nu en dan even terug uit de dagelijkse operatie om áán je bedrijf te werken. Dat is nodig om nieuwe plannen te maken.