In tien stappen exporteren vanachter je PC

Dankzij internet hoef je de deur niet meer uit om te exporteren. Dus gaan de zaken goed in Nederland? Verleg dan je grenzen en breng je product ook in het buitenland op de markt. Met dit stappenplan verover je de wereld vanachter je laptop of pc.

Stap 1. Kies je klandizie

Je wilt je producten over de grens verkopen, maar waar begin je? Het klinkt aantrekkelijk om meteen wereldwijd te gaan exporteren. Maar het kan verstandig zijn om dichtbij huis te beginnen. Duitsland en België behoren niet voor niets tot onze belangrijkste handelspartners. Ze zijn zowel in geografisch als cultureel opzicht dichtbij. Dat heeft allerlei voordelen. Je hoeft je producten niet helemaal naar de andere kant van de wereld te verschepen en met een beetje geluk spreek je al een aardig woordje Duits. Wel zo handig als je contact hebt met klanten.

Op zoek naar een exportmarkt?

Bekijk de landeninformatie

Stap 2. Breng de regels in kaart

Weet je eenmaal op welke landen je je pijlen wilt richten, dan wordt het tijd de regels in kaart te brengen. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je jouw product zomaar in het buitenland op de markt mag brengen. Misschien moet de verpakking van je product wel aan speciale eisen voldoen. Als internetexporteur wil je ook weten welke informatie je moet vermelden op je website. Exporteer je binnen de EU? Dan krijg je niet alleen met EU-wetgeving te maken, maar ook met aanvullende lokale wetten en regels. Buiten de EU wordt het vaak nog iets ingewikkelder.

Bekijk de belangrijkste exportregels

Stap 3. Leer je online klanten kennen

Voordat je je buitenlandse website lanceert, wil je je potentiële klanten in het buitenland beter leren kennen. Wat vinden Belgen belangrijk als ze online winkelen? Hoe kun je Duitsers verleiden een order te plaatsen? Het heeft weinig zin met je prijzen te stunten als je gaat exporteren naar een land waar de meeste inwoners de kwaliteit veel belangrijker vinden. Bedenk ook of je een lokale domeinnaam nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld exporteren naar Duitsland, dan kan een website met een .de-domeinnaam je kans van slagen aanzienlijk vergroten.

Meer weten over ondernemen in Duitsland? Sander Elema van de Rabobank International Desk beantwoordt de meestgestelde vragen.

Stap 4. Zorg dat je website wordt gevonden

Als je kinderkleding wilt verkopen aan Spaanse consumenten, dan moeten Spaanse ouders je website wel kunnen vinden. Een letterlijke vertaling van je Nederlandse website is niet altijd voldoende om in het buitenland gevonden te worden door potentiële klanten. Je moet weten welke zoektermen in het buitenland gebruikt worden en je website daarop aanpassen, want Spanjaarden en Duitsers zoeken anders dan Nederlanders. Dat kan bijvoorbeeld met de gratis keyword planner van Google. Kortom: ook je buitenlandse website moet je optimaliseren door Search Engine Optimization (SEO).

Stap 5. Maak gebruik van je internationale netwerk

Wil je serieus zaken doen over de grens? Zorg dan voor een website met pakkende teksten én zonder taalfouten. Misschien heb je een studie Spaans achter de rug of je halve leven in Duitsland gewoond en kom je een heel eind met het schrijven van je webteksten. Maar is dat niet het geval, huur dan iemand in die de taal echt beheerst. Bij voorkeur iemand die geboren is in het land waar jij zaken wilt doen. Want taalfouten ogen niet alleen onprofessioneel, ze kunnen ook de indruk wekken dat er oplichters achter je website schuilgaan.

Stap 6. Zet social media in

Social media kunnen een handige manier zijn om te communiceren met klanten in het buitenland. Met het plaatsen van relevante berichten kun je bovendien bezoekers naar je website trekken. Ook hier geldt: je hebt dan wel een kanaal nodig in de taal van het land waar je actief bent. Natuurlijk kies je voor social media die aansluiten bij je doelgroep. Ben je actief in de B2B-markt? Dan is LinkedIn waarschijnlijk beter geschikt dan Instagram. Kijk ook of je social media nodig hebt die bij ons niet bekend zijn. Zo is het zakelijke netwerk Xing in Duitsland groter dan LinkedIn.

Stap 7. Leer van je bezoekers

Een website is nooit af. Is je buitenlandse site eenmaal in de lucht, dan kun je echt aan de slag. Je brengt in kaart hoe je gevonden wordt en hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Welke pagina’s worden veel bekeken en hoe vaak bekijken klanten hetzelfde product voordat ze bestellen? Het is waardevolle informatie die je kunt gebruiken om je website te verbeteren en uiteindelijk meer te exporteren. Een gratis tool als Google Analytics kan je helpen bij het analyseren van de data.

Stap 8. Regel je vervoer en verzekeringen

De eerste bestellingen rollen binnen. Nu ga je leveren. Bij het transport komt meer kijken dan je denkt. Je wilt je producten snel en naar tevredenheid afleveren, zodat klanten bij je terug blijven komen. Bedenk van te voren aan welke eisen een logistieke dienstverlener moet voldoen. Het is nogal een verschil of je een webshop hebt en binnen 48 uur aan particulieren in Duitsland wilt leveren of containers vol naar China verscheept. Exporteer je kostbare spullen of grote partijen? Verzeker ze dan goed.

Stap 9. Zorg voor betrouwbare betaalmogelijkheden

Heb je een webwinkel? Bied je klanten dan in elk geval de mogelijkheid af te rekenen met hun creditcard of via de digitale betaalmethode PayPal. Je kunt daarnaast een specifieke betaalmethode aanbieden die populair is in het land waar je zaken doet. Een buitenlandse bankrekening kan in je voordeel werken. Zo maken Duitsers liever geld over naar een Duitse rekening. Zorg ook dat je factuur aan alle regels voldoet en dat je het juiste btw-tarief hanteert.

De Belastingdienst heeft de btw-regels bij export op een rijtje gezet.

Stap 10. Onthoud: goede service is goud waard

Je wilt je buitenlandse klanten graag goed van dienst zijn. De vraag is of dat ook lukt op afstand. Misschien kun je prima communiceren via e-mail en social media. Maar misschien heb je wel extra mensen in je callcenter nodig die klanten in hun eigen taal te woord kunnen staan. Soms kun je hiervoor een externe partij inschakelen. Bedenk ook of je vaak ter plaatse moet zijn om klanten te helpen en zorg dat klanten producten eenvoudig naar je terug kunnen sturen.

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om je bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.