Welke groeistrategie past bij jou?

Je wilt groeien met jouw bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Er is immers niet één groeipad dat leidt tot succes. Kies daarom voor de strategie die het beste past bij jouw eigen kracht. Karin Kleingeld praat je bij over vier verschillende groeistrategieën. Welke past bij jou?

Na het lezen weet je:

  • Welke groeistrategieën er bestaan
  • Voor welke strategieën jij het beste kunt kiezen

Karin Kleingeld is sparring partner voor MKB-bedrijven die een strategisch veranderproces doormaken. Veel ondernemers denken volgens haar dat groeien vooral neerkomt op meer, groter en internationaler. "Maar je kunt ook groeien in kwaliteit en professionaliteit. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mooie bedrijven in Nederland die fantastische groeicijfers laten zien, zónder dat ze dagelijks in de krant staan."

Vier recepten voor groei

Kleingeld raadt ondernemers aan om te kiezen voor een groeiwijze die goed past bij henzelf, hun markt en hun bedrijf. "Uit jarenlang onderzoek onder duizenden bedrijven door McKinsey kwamen vier recepten voor kwalitatieve groei naar voren. Ook een combinatie is mogelijk. Kies bijvoorbeeld één ding waar je echt goed in bent en een andere strategie die dit ondersteunt."

1. Groeien vanuit visionair leiderschap

Heb jij een enorm sterke visie om jouw bedrijf op te bouwen? Wil je de sector waarin je actief bent op z’n grondvesten laten schudden en daarmee klanten positief verrassen? Dan is visionair leiderschap de juiste groeimotor van jouw bedrijf. Belangrijk bij deze strategie is het goed verzamelen, analyseren en afwegen van informatie. Zorg er bovendien voor dat jouw visie uitgedragen wordt in alle geledingen van jouw bedrijf. Coolblue is een bedrijf dat dit perfect uitvoert.

2. Groeien vanuit marktfocus en klantexpertise

Heb jij goede data en kennis van jouw klanten en weet jij hun behoeftes om te zetten in onderscheidende nieuwe proposities? Bij deze groeistrategie horen ondernemers met een uitstekend gevoel voor trends in de markt en de daarbij bijpassende diensten en producten. Je stuurt voor een belangrijk deel op marketing en weet precies wat je zelf doet en wat je uitbesteedt. Mooi voorbeeld is Nike: een ijzersterk merk, maar wát doen ze nou precies helemaal zelf?

3. Groeien vanuit executiekracht

Ben jij in staat mensen en kennis samen te brengen met continue performenceverbetering als resultaat? Dan kun jij je richten op deze groeistrategie. Je maakt jouw bedrijf enorm efficiënt en betrekt medewerkers nauw bij innovatie en organisatieverbeteringen. Voor het invoeren van agile werken draai jij je hand niet om.

4. Groeien vanuit kennis en talent

Kun jij op een goede manier talentvolle medewerkers aan jouw bedrijf verbinden en deze in dienst stellen voor jouw klant? Dan is dit jouw groeistrategie. Sommige bedrijven kunnen op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt niet groeien omdat ze geen goede arbeidskrachten kunnen vinden. Jij weet echter als geen ander hoe je talenten aan je bindt en bovendien verder ontwikkelt. Zo zet je human capital in als kernkracht en magneet voor ontwikkeling en groei.

Ontwikkel jouw eigen groeistrategie

Wil je met jouw bedrijf groeien en meer weten over de groeistrategie die bij jou past? Kom dan naar Rabo MKB LearnUP. Samen met Karin Kleingeld ga je aan de slag met jouw eigen groeistrategie.

Bekijk data en locaties