4 opties om je bedrijf sneller te laten groeien

Digitaliseren is één van de beste methodes om de hoge ambities van je bedrijf waar te maken. Daarmee starten doe je bij voorkeur in kleine stapjes. En zo zijn er nog meer opties om de omzet een impuls te geven.

Na het lezen weet je:

  • Hoe je met digitalisering, innovatie, samenwerken en nieuwe markten ontdekken meer klanten aantrekt.
  • Nieuwe ideeën om met de groei van je onderneming aan de slag te gaan.

1. Groeien door digitalisering en automatisering

Uit onderzoek van Kantar TNS blijkt dat mkb’ers gemiddeld genomen iets meer dan de helft van hun bedrijf hebben gedigitaliseerd. Blijf jij steken op zo’n 20 procent? Dan valt er nog voldoende winst te boeken. Door bijvoorbeeld processen te digitaliseren kun je meer doen in minder tijd. Uit onderzoek van Cognizant blijkt dat bedrijven hun kosten met gemiddeld 8 procent verminderen door processen te digitaliseren, zo houd je extra geld op zak om te groeien.

Ga verder met digitaliseren

2. Groeien door nieuwe businessmodellen

Innoveren is echt niet enkel voorbehouden aan hippe techbedrijven, want iedere ondernemer kan ermee aan de slag. Nieuwe producten kunnen de winst een boost geven. Ze zorgen ervoor dat je bedrijf langer overleeft in een markt die snel verandert. De meeste kans van slagen heb je wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van een bestaand product. Wil je jouw bestaande klanten trakteren op iets nieuws? Of ga je met een bestaand product een nieuwe markt bedienen? Dan is de uitdaging meteen een stuk groter.

Een andere manier om te innoveren is de ontwikkeling van een nieuw verdienmodel. Simpel gezegd betekent dat: een andere manier bedenken waarop je met je product geld verdient. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Zo kun je een abonnement gaan aanbieden, zoals Netflix bijvoorbeeld doet. Klanten betalen dan een vast bedrag per maand of jaar en kunnen daarvoor gebruik maken van je producten of diensten. Dat biedt meer zekerheid voor wat betreft de inkomsten. Een andere optie is een Freemium model. Spotify doet dit al jaren. Dan bied je jouw product in eerste instantie gratis aan. Is je klant enthousiast geraakt en wil hij meer? Dat kan natuurlijk, tegen een vergoeding.

Lees meer over innoveren

3. Groeien door overnames en partnerships

Groei stimuleren doe je ook door samen te werken. Je wordt op deze manier een interessante partij voor meer afnemers. Twee bieden namelijk meer dan één. Neem bijvoorbeeld een tuinman. Steeds vaker vragen klanten hem om ook een houten huisje neer te zetten. Dit voelt duidelijk aan als kans. De tuinman speelt hierop in door een partnership aan te gaan met een timmerbedrijf. Samen bieden ze nu een all-in-one pakket aan: een tuin mét tuinhuis. Beide ondernemers zien het aantal opdrachten snel toenemen. Net als de winst.

Dit voorbeeld laat mooi zien hoe je met het aangaan van een partnership groei stimuleert. Je bereikt op deze manier meer potentiële klanten die van jouw producten of diensten gebruik willen maken. Daarnaast heb je als ondernemer nog de mogelijkheid om op te trekken met een branchegenoot. Dat is een kans om samen grotere klussen aan te kunnen.

Voor wie verder wil gaan dan enkel samenwerken, kan nog denken aan een overname. Het is één van de snelste manieren om de omzet flink te verhogen. Niet alleen ben je zo in één klap een stuk(je) groter, je haalt op deze manier ook nieuwe kennis en ervaring aan boord.

Lees meer over overnames en samenwerken

4. Groeien in nieuwe markten

Het eindeloos door-ontwikkelen van je product is niet altijd de snelste manier om te groeien. Soms is het gewoon slimmer om te zoeken naar een nieuwe markt. De Groningse ondernemer Ben Woldring begon ooit Bellen.com voor mensen die wilden weten bij welke aanbieder ze goedkoop kunnen bellen. Inmiddels is zijn bedrijf ook in andere markten actief. Zo heeft Woldring vergelijkingssites voor onder meer internetten, digitale televisie, energie, hotelboekingen en verzekeringen.

Dit kan voelen als een vreemde stap. Je richtte je tot nu toe immers steeds op een specifieke doelgroep. Maar probeer eens verder te denken. Zijn er ook nog andere mensen of bedrijven voor wie jouw product een oplossing biedt? Misschien wel. Met een kleine aanpassing weliswaar, maar dat is nog wel te overzien. Door marktonderzoek te doen kom je hier snel genoeg achter.

Naast nieuwe markten op eigen bodem, is er natuurlijk nog het grote buitenland. Neem een land als Duitsland. Daar wonen meer dan 80 miljoen mensen, ruim vijf keer meer dan in Nederland. Bedenk eens wat het voor je omzet betekent als jouw product daar net zo populair wordt als hier. De Rabobank biedt hulp in maar liefst 120 landen. Daar kun je gebruik maken van kennis, oplossingen en connecties.

Lees meer over exporteren