Blog automotive, Richard Jeurissen

Richard Jeurissen

Verdienmodel van merkdealers onder druk

Merkdealers zijn niet te benijden: teruglopende verkopen, een schijnbaar onstuitbare afname van de aftersales en een weliswaar licht stijgende markt voor gebruikte auto’s, maar door de transparantie staan ook dáár de marges onder druk. Het traditionele verdienmodel van de dealer komt hierdoor wel erg sterk onder druk te staan! Het heeft er alle schijn van dat de merkdealer een vervelende rekening gepresenteerd krijgt van de al langer heersende problematiek van overcapaciteit in de automotive-keten.

Gedragscode?

Dit klemt temeer nu veel dealers onder de nieuwe contracten zijn opgeschoven naar de positie van franchisenemer. In de kern is dat geen probleem, zo lang de verhoudingen maar in evenwicht zijn. Dat dit niet altijd het geval is, blijkt uit het feit dat de Europese Commissie aandringt op een structurele verbetering van de onderlinge relatie tussen autofabrikant en merkdealer, en partijen zelfs oproept vrijwillig een gedragscode op te stellen voor het eind van 2014.

De Autobrief

Dit is een bevestiging van het feit dat de branche voor flinke uitdagingen staat: in de sterk competitieve markt moeten ondernemers zodanig positieve rendementen maken, dat geïnvesteerd kan worden in vernieuwing van het verdienmodel. Een horde die daarbij genomen moet worden is de ‘Autobrief’, met de fiscaliteit rondom CO2-uitstoot, die in ieder geval nog in 2015 de zakelijke markt en de in gang zijnde aanpassingen in het dealernetwerk zal dicteren.

Kritische succesfactoren

Maar de belangrijkste horde ligt bij de ondernemer. Die moet namelijk vooral zelf aan de slag om zijn bedrijf opnieuw op de kaart zetten. Hoe wordt hij (weer) het eerste aanspreekpunt voor de consument die op zoek is naar mobiliteitsoplossingen? Dit kan op veel manieren. Maar altijd met het centrale thema: de ondernemer en zijn team medewerkers moeten continu in staat zijn om de eigen producten/diensten af te stemmen op de veelheid aan mobiliteitsbehoeften van een steeds veeleisendere consument. En om die te leren kennen is een breed gebruik van alle middelen, van fysieke winkel tot multimedia, van groot belang. Met klantbeleving en klanttevredenheid als kritische succesfactoren.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 6 november 2014