Blog bouw, Maarten Donkers

Maarten Donkers

Helpt extreem weer leegstand te voorkomen?

Onlangs kopte Het Financieele Dagblad: "Verzekeraars worstelen met zelfrijdende auto’s, verdienmodel moet op de schop". Weer een sector die moet nadenken over zijn bestaansrecht op termijn, was mijn eerste gedachte. Maar tegelijkertijd vroeg ik me af: hoe snel gaat dit? We zijn nog niet eens écht aan het experimenteren met zelfrijdende auto’s. Tenminste, niet in de file van waaruit ik elke dag de wereld traag aan me voorbij zie trekken ...

Vroeg weg, of lang in de file?

Ik denk dat we niet zo heel ver van deze ontwikkeling vandaan zijn. Onder andere door een aardige analyse van ABN Amro over hoe 'smart technology' (ABN Insights) jouw en mijn wereld gaat veranderen. Een tip van een collega die mij hier onlangs al vóór zeven uur ’s ochtends over opbelde. Op zich geen probleem, want hij en ik beschikken beiden niet over een zelfrijdende auto en zo lang ze nog niet bestaan, zijn we overgeleverd aan de keuze: vroeg weg, of lang in de file. En ik kies meestal voor de eerste optie.

Slimme technologieën

Maar terug naar het artikel over de verzekeraars. Ik wist voordat ik dit artikel las nog niet dat deze 'risicoverdelers' een derde van hun premie-inkomsten halen uit wat wij betalen aan een autoverzekering. Een derde! Je bent als sector toch best kwetsbaar wanneer Google & Co. producten ontwikkelen die – via allerlei slimme technologieën – helemaal geen schade meer maken. Want dat is nu net het mooie van die zelfrijdende auto’s: ze worden gemaakt om elkaar te ontwijken. Hebben we dan nog wel een verzekering nodig?

Heel dichtbij

Stel nu dat er een verband bestaat tussen de premie-inkomsten uit het soort verzekering en het aantal mensen dat zich bezighoudt met de afhandeling hiervan. Dan hebben zelfrijdende auto’s een enorm effect op het aantal mensen dat de kantoren bij deze bedrijven bevolkt. We hebben het dan zo over een paar honderdduizend vierkante meter, als het niet meer is. En zo komen zelfrijdende auto’s ineens wel héél dicht bij wat wij elke dag financieren: vastgoed. Misschien stiekem hopen op wat meer extreem weer? Wat vaker hagel, af en toe een flinke storm en sneeuwvolle winters? Dat zorgt voor veel werk op de afdeling Autoschade en helpt zo leegstand te voorkomen. Of zouden we samen tot een betere oplossing kunnen komen? Tips hoor ik graag!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 6 november 2014