Blog Food, Eric Saris

Eric Saris

De boot wacht op niemand

De foodketen schudt op z’n grondvesten. Het bestedings- en eetpatroon van consumenten verandert fundamenteel. We hebben de opkomst gezien van de wispelturige en hybride consument. Mensen blijken op maandag heel andere wensen te hebben dan in het weekend. Soms zoekt men de scherpste prijs, dan weer iets ambachtelijks met een verhaal en ‘beleving’. Dit alles wordt flink aangejaagd door de groei van e-commerce.

Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op de héle keten. Wie zich niet bezint op deze ontwikkelingen, mist de boot. Dat kan een kleine retailer evengoed overkomen als een grote en succesvolle producent. Oók als u alleen ‘business to business’ levert, en óók als u alleen exporteert. De boot wacht op niemand. En om erop mee te mogen varen, is een passende strategie nodig. Een strategie die inspeelt op de nieuwe kansen in de markt.

Kansen zát!

Waar liggen die kansen dan? De Rabobank ziet ze op allerlei gebieden: in de export van kennis (dat wordt héél belangrijk), in het combineren van ‘clicks en bricks’ (dé succesfactor voor retailers), in het toepassen van innovaties (zoals de 3D-printer) en in het inspelen op talrijke maatschappelijke trends. Denk daarbij aan gezondheidstrends en bijvoorbeeld de zoektocht naar efficiëntere vormen van eiwitproductie.

De ondernemers in het middensegment (normale kwaliteit tegen normale prijs) zullen de komende jaren heel oplettend moeten zijn. Consumenten hebben namelijk de neiging om juist de randen van het segment op te zoeken: exclusiviteit of juist een lage prijs. Met andere woorden: wat terzijde is, zal terzake worden en wat terzake lijkt, zal terzijde blijken. In mijn vijfentwintig jaar bij de Rabobank heb ik dat al vaak zien opgaan. Houd als ondernemer daarom de bewegingen aan de randen van uw businessmodel in de gaten. Daar schuilen vaak grotere bedreigingen én kansen dan bij de concurrent van vandaag.

Uitblinken als de beste

Mijn advies is: kies iets waarin uw bedrijf kan uitblinken – of dat nu juist service is of discount – en probeer daarin de allerbeste te zijn. Dat is iets waar we als Rabobank ook op mikken: uitblinken als de beste bank. Door u overal waar mogelijk te ondersteunen in uw strategie en ambities. Zijn er momenten waarop u dat niet zo ervaart? Dan horen we dat graag!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Eric Saris
Directeur Corporate Clients
Rabobank Nederland

Blog, 8 januari 2015