Blog groothandel, Véronique Bulthuis

Véronique Bulthuis

Nieuwe trainingsvorm, nieuw businessmodel?

Het nieuwe sportseizoen is alweer een paar maanden aan de gang! Ook voor mij. Niets beter om een werkdag van je af te trainen met kettlebells, balance boards en boksen. Nog één belangrijk onderdeel ontbreekt... een paar goede schoenen! Op mijn sportschool is de Reebok Crossfit Nano heer en meester, dus de keuze is snel gemaakt.

Customer journey

Hier start mijn customer journey. Ik ben voor sportschoenen een traditionele consument, dus ik wil schoenen passen en direct meenemen, om diezelfde avond te kunnen pronken op de sportschool. Reebok heeft een mooie website met alle informatie en motiverende filmpjes om je over te halen het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen. Mooi! En waar kan ik de schoenen kopen? In de store locator vind ik zestien winkels waar het merk verkocht wordt, maar ik heb geen idee of mijn gezochte model daar verkrijgbaar is. Moet ik echt al die winkels afbellen voor voorraadinformatie? Laat maar zitten, ik bestel wel online met extra verzendkosten, extra levertijd, geen pasmogelijkheden en eventueel nog gedoe met ruilen. Niet mijn eerste keuze en ik sla twee schakels in de keten over; detail- én groothandel.

Big data

Laat u zich zo makkelijk de kaas van het brood eten? Waarom werken groothandels niet nauwer samen met retailers en producenten om de finale klant beter te bedienen? U kunt uw retailers ondersteunen als u informatie verzamelt over online zoekgedrag van consumenten. Volg de customer journey van consumenten en kijk vervolgens hoe deze informatie uw afnemers kan helpen om de finale consument te bedienen. Met deze big data kunt u geld verdienen. U zit potentieel op een goudmijn als u verkoopinformatie en gedrag van de finale klant gebruikt om kennis te vermarkten en daarmee uw businessmodel uitdiept. Big data een containerbegrip? De komende maanden zult u meer lezen over hoe u big data kunt gebruiken in uw bedrijfsvoering!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 6 november 2014