Blog groothandel, Véronique Bulthuis

Véronique Bulthuis

Zelf doen of uitbesteden?

Het lijkt alsof er binnen de groothandel twee bloedgroepen zijn: één zonder eigen transport en één mét. Beiden verdedigen hun standpunt met verve. Maar wat is wijsheid? En is er wel één wijsheid

Vorige week was ik bij een klant en zag een hypermodern magazijn met robotgestuurde orderpicksystemen. Efficiëntie ten top, tot aan het dok. Daar staat de vrachtwagen van een pakketbezorger of transportbedrijf. Vanaf dat moment wordt het logistieke proces overgedragen aan de volgende schakel in de keten, de transportspecialist. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ is de basisgedachte binnen het bedrijf. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Maar essentieel is wel dat er een goede afstemming is tussen de groothandel en logistiek dienstverlener. En daarvoor zijn goede ICT-systemen onontbeerlijk.

Transport in eigen hand

Aan de andere kant dus de groothandels met een eigen transportafdeling. Ook hier zijn genoeg voorbeelden: groothandels in bouwmaterialen die bewust het vullen van de wagens zelf in de hand willen houden om beschadigingen te voorkomen. Maar ook groothandels die ‘historisch’ nog een aantal wagens hebben en dit in stand houden:  “Als er geen vracht is, helpt de chauffeur wel mee het magazijn op te ruimen!”

Er bestaat niet één correct antwoord, maar denk vooral na over de ‘voors’ en ‘tegens’: 

piekbelasting in orders kun je niet opvangen met een eigen wagenpark, dus zorg voor een goede partij om deze pieken op te vangen. Eigen transport levert vooral toegevoegde waarde aan afnemers als tegelijk met de levering een extra dienst wordt geleverd (bijvoorbeeld het in elkaar zetten van goederen, of een laatste bewerking).

Welke bloedgroep ook de uwe is, durf kritisch te kijken naar de ‘voors’ en ‘tegens’ en kies de beste strategie!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 18 december 2014