Blog groothandel, Véronique Bulthuis

Véronique Bulthuis

Voorraadverslaving

Ik kom ze bijna wekelijks tegen; groothandels met een voorraadverslaving. Ik hoor u denken: zonder voorraad geen handel! Mijn magazijn moet vol staan met alle producten om geen ‘nee’ te verkopen. Maar is dat geen achterhaalde gedachte? Ik vind van wel. Heeft u wel eens uitgerekend hoeveel het kost om voorraad aan te houden? Of hoe lang het duurt voordat voorraad wordt omgezet tot een daadwerkelijke  bijschrijving op uw rekening? Waarschijnlijk schrikt u hiervan …

Is uw magazijn nog wel nodig?

Hoe inzichtelijk heeft u uw voorraad? Weet u hoeveel  voorraad er ligt en welk beslag dit legt op uw liquiditeit? Ook belangrijk: weet u wat er op voorraad ligt en of dit de juiste voorraad is? U kunt de samenwerking aangaan met uw leverancier of inkooporganisatie. De voorraad hoeft namelijk niet bij ú te liggen. Ik begrijp het wel, niets mooier dan om door een vol magazijn te lopen. Maar dat is niet nodig. U kunt ook faciliteren door uw afnemers online te laten bestellen. Vervolgens levert de inkooporganisatie of misschien zelfs de producent direct vanuit zijn centrale magazijn de producten bij uw afnemers op de bouwplaats. Het komt uw magazijn niet meer in. U ondersteunt uw afnemers zoals altijd met kennis en voorstellen voor aanvullende producten, en het logistieke proces wordt u uit handen genomen.

Concurrentiepositie

En dit geldt echt niet alleen voor bouwgroothandels. Ook in andere sectoren is efficiënt voorraadbeheer essentieel en niet altijd goed op orde. U kunt geld besparen door voorraad af te bouwen. En wat te denken van uw concurrentiepositie? Een klant die ‘nee’ te horen krijgt omdat de verkeerde voorraad aanwezig is, is moeilijk om terug te krijgen. Automatisering om voorraad te controleren, beheersen en te sturen en samenwerking met partners is essentieel om de concurrentie het hoofd te bieden!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 23 oktober 2014