Blog horeca en recreatie, Annemarie Kuijer

Annemarie Kuijer – de Groot

KEEK: (omzet)inspiratie voor het nieuwe jaar

Met het einde van het jaar in zicht kunnen veel horeca- en recreatieondernemers terugkijken op een goed jaar. De belangrijkste oorzaken? Het weer zat mee, maar, nog belangrijker, ook het consumentenvertrouwen is de afgelopen tijd sterk verbeterd. Dat vertrouwen is zeer bepalend voor het uitgavenpatroon. De consument is dus langzaam weer begonnen met meer uitgeven. Ondertussen bereikt in Nederland  het spaarsaldo ongekende hoogtes. Aan u de schone taak om te zorgen dat de consumenten het bij u gaan uitgeven!

Welke doelen stellen we onszelf?

Met in het achterhoofd dat het weer wat beter gaat met onze economie én met het nieuwe jaar in het vooruitzicht, is het tijd om vooruit te kijken. Wat kunnen we komend jaar bereiken en welke doelen stellen we onszelf? Gaan we inzetten op meer omzet,  behoud van omzet of juist besparing op de kosten? Volgens mij is kiezen niet nodig. Vandaag werd ik tijdens een college Strategisch Management geïnspireerd door de term KEEK. Dat staat voor Kwaliteit (alles in één keer goed), Effectiviteit (doelbewust), Efficiënt (met minder middelen) en Kostenbewust (kan het goedkoper?). En ook in die volgorde.

Klanttevredenheid als belangrijkste pijler

Als je alles in één keer goed doet, kan je 20 tot soms wel 35 procent van de kosten besparen. Gasten waarderen dit eveneens, wat ten goede komt aan de reviews op internet. En dat kan positief doorwerken in je omzet. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Door een duidelijk doel voor ogen te hebben bespaar je nog eens twintig tot dertig procent  van je tijd en door efficiënter te gaan werken en kostenbewust te zijn, gaat de rentabiliteit en de klanttevredenheid omhoog. Gasttevredenheid is één, geld verdienen is twee.

Wie cash heeft is ‘King’, diegene kan namelijk structureel blijven inspelen op de steeds sneller  veranderende vraag van de consument. De innovatiedruk wordt de komende jaren alleen maar hoger. Het aanbod is namelijk sterk gegroeid afgelopen jaren en de consument eist maximale beleving voor een scherpe prijs.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 18 december 2014