Blog horeca en recreatie, Frans Lalieu

Frans Lalieu

Klantgericht ondernemen

De moderne, toekomstgerichte ondernemer moet meer dan ooit in staat zijn om z’n vaste maar ook toekomstige klanten te binden aan z’n bedrijf. Het maakt niet uit of het om een winkel, een horecazaak, een dienstverlener of vakman gaat. Klanten zijn gevoelig voor hetgeen met hen wordt gecommuniceerd of gedeeld. Als een ondernemer hier serieus en professioneel mee omgaat, kan deze rekenen op veel respons.

Aanpak in de praktijk

Omdat niet iedere consument uw klant kan of wil zijn, is het belangrijk dat u zich als ondernemer focust. Doelgericht werken aan het benaderen van een publiek dat past bij uw bedrijf en bij u als ondernemer. Om te beginnen is het belangrijk dat u klantgegevens verzamelt. Pure ‘players’ en winkelketens doen niets anders. Zij spenderen vermogens om aan klantgegevens te komen. Het klantenbestand bouwt u op door in uw directe omgeving familie, kennissen en vrienden te benaderen, en natuurlijk ook de bezoekers van uw zaak. Met deze gegevens kunt u gericht online communiceren over uw bedrijf, producten én over uzelf. Om het nóg leuker te maken uw bedrijf te ‘volgen’, kunt u uw klanten belonen door elke maand aan één van hen een kleine prijs ter beschikking te stellen. Daarmee creëert u goodwill én deze klanten blijven uw bedrijf hoogstwaarschijnlijk volgen.

Tactiek voor horecaondernemers

Heeft  u een horecabedrijf, dan is het belangrijk dat u over uw menu(kaart) of activiteiten communiceert. Inclusief prijzen (transparantie is belangrijk)! Indien mogelijk, maak hier mooie foto’s van en deel deze met enige regelmaat met uw klanten. Er zullen altijd klanten tussenzitten die u op een idee brengt. Hoe groter uw klantenbestand, des te meer kans dat deze klanten gebruikmaken van uw aanbieding. Als uw klantenbestand na enige tijd groot genoeg is, heeft u  geen dure kortingssites als Groupon, SCOUPY, Wowdeal, Social Deal enzovoort nodig. De winst is in dit geval 100% voor u. Met een eigen online klantenbestand bent u altijd in contact met uw klanten. Hiermee weert u de koopjesjagers van de kortingssites die u toch nooit meer ziet.

Gebruikmakend van uw klantgegevens kunt u inspelen op actualiteiten zoals goed weer, een winters menu, feestdagen en familie-activiteiten. U zult zien dat als u slim gebruikmaakt van de gegevens die de klant u toevertrouwt, u kunt werken aan een succesvol bedrijf.

En nog belangrijker: vaste, steeds terugkerende klanten creëren waarde voor uw bedrijf!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 5 januari 2015