Blog Horeca en Recreatie, Hans van Leeuwen

Hans van Leeuwen

Slaat de paniek toe onder Nederlandse

recreatieondernemers?

Of je wil of niet: het schijnt dat we allemaal in dezelfde achtbaan zitten! Niets maar dan ook niets is wat het ooit was. ‘Gratis toegang voor bezoek aan een pretpark’, ik roep al jaren dat het gaat gebeuren. Gratis kamperen, gratis naar een pretpark, gratis naar het wellness-resort, gratis als de nieuwe 'all-in formule’ ...

Alles voor nop?

100.000 vrijkaartjes voor een bezoek aan de Tuinen van Appeltern en in dezelfde week € 2,50 korting per persoon in de Gamma-folder. Is het paniek of boerenslimheid? Een wellness-waardebon in de brievenbus waarop je na afloop zelf het bedrag mag invullen na een bezoek aan De Veluwse Bron. Een ‘gratis’ snackmenu bij een bekend attractiepark, of € 7,50 korting op een kaartje voor de Efteling via Twitter. Het seizoen zit er bijna op, dus waarom niet, zou je denken?

Creatieve acties met éxtra meerwaarde

Eigenaar Ben van Ooijen van de Tuinen van Appeltern heeft zich met de vrijkaartactie in één keer landelijk op de kaart gezet. Weet u wat een advertentie kost in de grootste krant van Nederland? En dit keer is het geen flashdeal via Groupon, Ticketveilingen, Vakantieveilingen of het Land van de ANWB. Dat scheelt een hoop provisie en ook de btw-afdracht komt te vervallen. Zo'n kortingsactie tegen het einde van het seizoen kan nét dat toefje slagroom op de taart zijn.

Stel dat van de 100.000 bezoekers iets meer dan de helft komt opdagen. Dat betekent bij een gemiddeld aantal van 3 passagiers per auto twintigduizend keer parkeergeld! Als je er dan ook nog eens in de horeca  een stapje bij doet en voor wat vertier zorgt, besteden die zestigduizend bezoekers minimaal zo'n € 2,50 per persoon. En wie ook nog eens de appeltaart zelf bakt en meer werk maakt van de totale entourage in de horeca kan zomaar tienduizenden euro's meer omzet binnen halen!

Veel korting als marketinginvestering

Eigenlijk is het een prima test voor de ondernemer. Wanneer het besteedbaar bedrag per persoon lager uitvalt, dan zegt dat wat over de horeca. Er schuilt wel een ander gevaar bij een dergelijke kortingsactie. Het is een gegeven dat wie bezoekers binnenhaalt met een kortingsactie, vaak te maken krijgt met gasten die de koelbox als maatje onder de arm overal mee naar toe sleuren.

We kunnen vaststellen dat een dergelijke promotie waarbij veel korting gegeven wordt, gezien kan worden als marketinginvestering. In dit geval kan het in een korte afgebakende periode een additionele omzet betekenen, zonder dat het ten koste gaat van de yield over het gehele jaar. Er zijn voldoende upsell-mogelijkheden en bovendien zal het bijdragen aan een grote mate van loyaliteit, ook al maakt de consument er geen gebruik van. Deze actie staat niet op zichzelf en ik zie de laatste tijd een toename van dergelijke aanbiedingen.

Social-media-acties

Een andere opvallend gebeuren is de ticketverkoop in de timeline van Twitter. Social media worden meer en meer ingezet voor commerciële promotionele acties. Misschien is het van alles wat: een beetje paniek gekoppeld aan boerenslimheid. Maar vaste tarieven en prijslijsten zullen langzamerhand verdwijnen. Nog wel een laatste tip! Ik hoop toch wel dat de bezoekers die gebruikmaken van deze actie, in een CRM of database ‘verdwijnen’ voor een follow-up. Ben van Ooijen blijkt naast een uitstekende tuinman ook een topmarketeer te zijn.

PS Wilt u op de hoogte blijven, meld u dan ‘gratis’ aan bij onze LinkedIn Group Trendsetting in Leisure Pleisureworld.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 25 september 2014