Blog Horeca en Recreatie, Martijn Rol

Martijn Rol

Online scoren

De inzet van social media om klanten te bereiken is tegenwoordig onontbeerlijk in een goed marketingplan. Deze week volgden wij dan ook met een selecte groep ondernemers uit de Horeca & Recreatie een masterclass in social media. Want mond-tot-mondreclame is nog steeds de krachtigste vorm van promotie voor uw bedrijf. En waar vroeger de gasten aan de borreltafel mooie verhalen vertelden over uw bedrijf, delen consumenten nu massaal hun mening via Facebook, Instagram, Google+, LinkendIn en Twitter.

Storytelling

Om als ondernemer deze vormen van social media optimaal te benutten, moet u zich eerst bewust zijn van het verhaal achter uw product of dienst. Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van de rest? Is het de rust, de ruimte, het lekkere eten, de sfeer, het unieke gebouw, de kennis van de gastheer of de bijzondere events die ertoe leiden dat de gasten speciaal naar u toekomen en over je willen praten? Vervolgens is het de uitdaging om dit verhaal te vertalen naar een goede, interactieve website die uw verhaal uitstraalt en vertelt. Zorg voor video’s en link deze direct door naar YouTube. Of nog beter; laat uw gasten ook filmpjes opladen en delen! Schrijf blogs over onderwerpen die uw gasten interesseren. Maak er gerust een persoonlijk verhaal van om zo uzelf als de drijvende kracht achter de onderneming neer te zetten.

Plaats de beoordelingen die uw gasten delen op Zoover, Booking.com of Iens direct op uw site; zo hoeft uw gast niet meer door te klikken om te kijken wat andere gasten van u vinden. Of  plaats een eigen gastenboek op uw site en geef uw gasten de mogelijkheid om zo hun mening te geven en uw producten te beoordelen. Integreer Facebook en Twitter op uw site zodat gasten via deze media direct aan kunnen geven dat zij bij u zijn om te eten, overnachten of recreëren, waarbij hun berichten meteen gedeeld worden op uw site. Een foto van een gast die door zijn vrienden wordt gedeeld of ‘geliked’ zegt meer dan duizend foldertjes! Want maar liefst 84% van uw gasten laat zich bij het maken van een keuze voor een dagje uit, een avondje weg of een weekendje fun leiden door de mening van hun  vrienden of familie.

Nog wat tips...

Van alle social media is Facebook met ruim 9 miljoen Nederlandse leden, en een rating systeem voor bedrijven, het belangrijkste medium voor de Horeca & Recreatie. Het is hét medium waarmee u de door u zo gewenste interactie met uw gasten kunt realiseren. Twitter is met 1.2 miljoen volgers duidelijk minder interessant; ook in de praktijk leidt een tweet tot aanzienlijk minder spin-off dan een bericht op Facebook. LinkendIn tenslotte is vooral voor u van toegevoegde waarde  indien u zich met uw diensten richt op de zakelijk markt. Het netwerk kent 5 miljoen leden, die het voornamelijk gebruiken voor het leggen van business-contacten. En, last but not least: maak een Google+-account aan! Het zorgt ervoor dat u bij Google hoger komt te staan in de ‘ranking’ en dus eerder door uw gasten gevonden wordt.

Wilt u meer weten? Lees dan eens de verschillende artikelen over social media op Ikgastarten.nl

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 6 november 2014