Blog horeca en recreatie, Martijn Rol

Martijn Rol

Meer kansen door samen te vernieuwen

In oktober bracht de Rabobank haar visie op het MKB voor 2014 uit. Naast de gebruikelijke sectorprognoses ging de visie deze keer met name in op innovatie. Voor veel ondernemers heeft dit een hoog Willy Wortel gehalte; denk aan mannen met witte jassen die in dure laboratoria complexe, technologische producten ontwikkelen of aan whizzkids die op hun zolderkamer de nieuwste social media-gadget ontwikkelen en daarmee multimiljonair worden. Niets is minder waar; de ware innovators in onze maatschappij zijn de ‘gewone’ MKB-ondernemers zoals u. En niet omdat u allerlei dure onderzoeken uitvoert of complexe IT-producten ontwikkelt. Maar voornamelijk door samen te werken. Want samen met andere ondernemers, leveranciers of klanten, weten veel ondernemers uiterst succesvolle nieuwe diensten en producten in de markt te zetten. Want blijven vernieuwen is essentieel om te overleven als onderneming.

Maximale beleving

Zeker in een dynamische markt als de leisure is het van levensbelang om continu te blijven ontwikkelen. Stilstaan is namelijk achteruit gaan. De consument van nu wil continu de maximale beleving en dat tegen zo’n scherp mogelijke prijs. Tegelijkertijd kennen nagenoeg alle markten, van hotels tot vakantieparken en van cafés tot restaurants, een enorme toename van het aanbod. In een bos vol met ‘leisurebomen’ ziet de consument u alleen nog als u zich blijft onderscheiden. Dit doet u door te vernieuwen en zo de consument te prikkelen om te blijven komen. Het maakt niet uit of u nu een pretpark exploiteert waar een nieuwe attractie al snel voor 10% meer bezoekers kan zorgen. Of u bent een restauranthouder en u weet de klant te verleiden met prachtige nieuwe gerechten op uw menukaart. Maar ook als caféhouder weet u wellicht een nieuwe doelgroep aan te trekken door een speciale avond te organiseren.

Samenwerking

Vernieuwen is echter kostbaar; een nieuwe pretparkattractie kost vele miljoenen, een nieuwe menukaart kost u tijd, geld en creativiteit, evenals een speciale feestavond Waarbij u niet altijd zekerheid heeft van een goed resultaat. Ons advies is dan ook om de samenwerking te zoeken. Want samen sta je sterker, heb je meer budget, meer handjes, meer creativiteit en kun je sneller schakelen. En snel schakelen is noodzakelijk in een tijd waarin trends elkaar in vliegensvlug tempo opvolgen en ICT-oplossingen zorgen voor razendsnelle ontwikkelingen in alle markten. In onze visie gaan wij uitgebreid in op de vele vormen van samenwerken en hoe deze u verder kunnen helpen.

Leisure

Voor 2014 plannen we een verdieping van dit thema richting leisure. Want ook in de horeca en recreatie zijn er vele voorbeelden van 'vernieuwen door samenwerken'. Ik roep u dan ook op om ons te voorzien van deze voorbeelden. Mail of bel mij gerust en deel uw voorbeeld van succesvol samenwerken. In onze thema-update die medio 2014 uitkomt, gaan wij hier vervolgens uitgebreid op in.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 6 december 2013