Blog Horeca en Recreatie, Martijn Rol

Martijn Rol

Stop met aanbodgericht denken!

Als inwoner van de mooie stad Alkmaar probeer ik uiteraard de ontwikkelingen in de lokale horeca te volgen. Zo las ik recent dat twee monumentale panden in het centrum, een oud politiebureau en een oude school, een nieuwe bestemming als hotel krijgen. De gemeente vindt toerisme belangrijk en stelt dat het aanbod in de stad onder het ‘landelijk gemiddelde’ ligt. Nu heb ik geen inzage in de onderliggende berekeningen, maar ik hoop altijd maar dat Amsterdam buiten beschouwing is gelaten in het bepalen van dit ‘landelijk gemiddelde’. Los daarvan; ik word altijd wat nerveus als ik een dergelijke motivatie lees. Het is een voorbeeld van faalfactor nummer één in de horeca: aanbodgericht denken.

Is er wel behoefte aan?

We hebben een monumentaal pand, dat staat leeg, dus moet er maar horeca in komen, want dat is goed voor de regio. Of er überhaupt vraag is naar meer hotelkamers of naar dit specifieke hotelconcept, is niet relevant, want ‘we liggen onder het landelijke gemiddelde’. Veel belangrijker is uiteraard het antwoord op de vraag hoe de bezetting is bij de huidige hotels, of de vraag stijgend of krimpend is en hoe de belastbaarheid is van het hotelaanbod tijdens het hoogseizoen. Als daaruit blijkt dat er behoefte is aan meer hotelkamers, dan moet je deze realiseren. Niet omdat er toevallig zo’n mooi pand vrij staat.

Horeca is geen wapen tegen leegstand

Overal in het land worden momenteel leegstaande winkels, kantoorpanden en monumenten omgebouwd tot hotels of restaurants, zonder dat altijd helder is of er ook vraag naar is. Goede horecaondernemers weten uiteraard de pareltjes eruit te pikken, maar er zijn ook veel onervaren partijen die instappen en uiteindelijk hard onderuit gaan. Mijn oproep is dan ook; stop met aanbodgedreven denken en besef dat de horeca geen oplossing is voor toenemende leegstand in winkelstraten of de kantorenmarkt!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 20 november 2014