Blog industrie, Corné Kranenburg

Corné Kranenburg

Maakt technische kennis het verschil?

Heeft u ook zo veel passie voor en kennis van techniek? In gesprekken met ondernemers ervaar ik die gedrevenheid bijna altijd. Deze gesprekken zijn vaak zó inspirerend, dat ik soms overweeg zelf nog een echte bètastudie te doen... Natuurlijk is een grote focus op techniek ontzettend belangrijk. Die zorgt voor vernieuwingskracht, engineeringspower en een prominente positie van de Nederlandse maakindustrie in veel verschillende markten.

Podiumplaats

In veel branches binnen de industrie is de laatste jaren veel aandacht geweest voor techniek, vooral in combinatie met het efficiënt vervaardigen van producten. En dat heeft iets moois opgeleverd! Want weet u welk Europees land binnen de sector de hoogste productiviteit heeft in euro’s toegevoegde waarde per gewerkt uur? Dit vraag ik geregeld in lezingen bij klanten. Ik krijg dan vaak antwoorden als Finland of Duitsland. Maar het juiste antwoord zal u verbazen: Eurostat heeft berekend dat Nederland op één staat met maar liefst met € 51,90, terwijl de EU-28 uitkomt op € 32,40 toegevoegde waarde per gewerkt uur. Slim produceren en voortdurend processen verbeteren zorgt dus voor een duidelijke podiumplaats.

Waar doet u het eigenlijk voor?

De ondernemer met een constructiebedrijf bij wie ik recent op bezoek was, weet alles van techniek en materialen en heeft een mooie ‘lean en mean’ productiehal met gestroomlijnde processen en machines die met elkaar communiceren waardoor het productieproces nog efficiënter ingericht is.  Op mijn vraag waar de staalplaat bij het volledig CNC-gestuurde boorsysteem precies voor gebruikt gaat worden door zijn klant, werd het stil. En dat terwijl belangstelling voor en nieuwsgierigheid naar uw markt uw onderneming kan verrijken. Weet u exact wie uw klant is, wat diens behoefte is en hoe u hem kunt ontzorgen? Waarvoor uw product gebruikt wordt en waar uw afnemer wakker van ligt bij de vervaardiging van zíjn product? En nog belangrijker: hoe u met uw producten en diensten bijdraagt aan een goede nachtrust van uw klant?

Techniek en de vernieuwing ervan is dus van belang. Hier wordt veel over gepraat en er ontstaan volop initiatieven van diverse partijen, georganiseerd in bijvoorbeeld kennisclusters. En terecht. Maar de andere kant is: als u uw klant en diens markt doorgrondt, kunt u met al die (innovatieve) technieken een nóg grotere meerwaarde bieden. Wat zal uw klant goed slapen!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 9 okober 2014