Blog industrie, Sjuk Akkerman

Sjuk Akkerman

Wat moeten de krantenuitgevers doen?

Deze vraag is al vele malen eerder gesteld in diverse media en zelf weet u als geen ander dat er op dit moment een aantal belangrijke ontwikkelingen spelen in krantenland. Zo noem ik structureel dalende oplages, dalende advertentie-inkomsten en sterke groei van nieuwsconsumptie op smartphones en tablets.

Krantenlezers besteden meer tijd online en lezen steeds vaker nieuws online. Tegelijkertijd verschuiven adverteerders hun budgetten van print naar online. Om deze redenen is het essentieel voor krantenuitgevers om meer digitale inkomsten te genereren en minder afhankelijk te worden van de papieren krant. Dat kan op de volgende manieren.

  1. Meer omzet genereren uit digitale content
    Lezers laten betalen voor digitale content op pc, smartphone en tablet is volgens ons een van de belangrijkste mogelijkheden om meer omzet te genereren. Dat zou kunnen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een betaalmuur in combinatie met digitale en mobiele abonnementen. Succesvolle voorbeelden van krantenuitgevers die extra digitale inkomsten hebben gecreëerd bij hun lezers zijn Corriere della Sera en de NY Times. Zo introduceerde NY Times in het voorjaar van 2011 een betaalmuur en had zij een jaar later al 454.000 betalende digitale abonnees. In 2012 lieten NRC en FD een groei van hun totale (print+ digitaal) oplage zien als gevolg van sterke groei in hun digitale oplages.

  2. Extra inkomsten genereren van de lezers
    Door producten aan lezers te verkopen is het ook mogelijk extra inkomsten te creëren. De meeste lezers vertrouwen het merk en voelen zich sterk verbonden met de krant die ze lezen. Krantenuitgevers moeten experimenteren om te ontdekken in welke producten hun lezers het meest geïnteresseerd zijn. De meeste Nederlandse krantenuitgevers verkopen al producten via een webshop. Daarnaast zouden uitgevers bijvoorbeeld evenementen kunnen organiseren voor lezers en communities kunnen bouwen rondom hun journalisten.

  3. Meer digitale advertentie-inkomsten
    Video's plaatsen op krantenwebsites kan ook zorgen voor meer digitale advertentie-inkomsten. Daarnaast is het goed om het linken tussen verschillende websites van het bedrijf te stimuleren. Op die manier neemt het internetverkeer toe en daarmee ook de digitale advertentie-inkomsten.

Genereer leads: uitgevers kunnen hun content en lezers gebruiken om verkopen van anderen te stimuleren zoals bijvoorbeeld Stylebook van Axel Springer dat doet. Zij gebruikt de inhoud van artikelen om lezers rechtsstreeks naar online retailers door te linken.

Wilt u nog meer weten? Lees ons themabericht over de Nederlandse krantensector.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 24 mei 2013