Blog Transport, Monique van Plateringen

Monique van Plateringen

Zie ginds komt de … toekomst!

De titel van deze publicatie verwijst natuurlijk naar het kinderfeest dat we deze week vieren. Een traditie die veel te maken heeft met logistiek. De goedheiligman komt met de stoomboot vol cadeautjes uit Spanje, verplaatst zich te paard en heeft een schare pieten om zich heen verzameld die zorgen dat al die pakjes tijdig in de juiste schoen zitten. Over fijnmazige distributie gesproken!

Supply chain verandert: optimaal voorraadbeheer

Bij dit cadeautjesfestijn is ‘online’ gemeengoed geworden. Mijn sinterklaasaankopen doe ik via internet en worden ingepakt, geëtiketteerd en voorzien van een gedicht bij mij thuis afgeleverd. Dat is nog eens Value Added Logistics! Niks distributie van groothandel naar detailhandel en een langdurige winkelsessie door de consument. De Post NL’s van deze wereld doen in deze tijd van het jaar goede zaken. Een ontwikkeling die uw businessmodel bedreigt: wat is uw rol bij het veranderen van deze supply chain? Levert u straks nog toegevoegde waarde in de keten? Goed nieuws is dat al die cadeautjes uit een groot magazijn komen, maar daar moeten ze wel eerst gebracht worden. Essentieel in een magazijn is voorraadbeheer, want voorraad kost geld. Bij de optimalisatie van de voorraad kunt u als transporteur een bepalende rol spelen. Want de distributiecentra zijn gebaat bij een lage voorraad die met hoge frequentie wordt aangevuld. En dáár komt u in beeld. Met een fijnmazig netwerk, goede afstemming van de lading en meerdere leveringstijdstippen bent u in staat om met een hogere bezetting van de wagen vaker te bevoorraden.

Samenwerking is noodzaak

Maar dat vergt wel samenwerking: met de producent van al die ‘cadeautjes’, het distributiecentrum van de online verkoper en met andere vervoerders. Uiteindelijk ontstaat er dan een optimaal netwerksysteem: u rijdt met vollere wagens en dus een hogere opbrengst, uw klant heeft voordeel door een optimale voorraadpositie en dat betekent minder kapitaalsbeslag en lagere kosten. Het sinterklaasfeest ontkomt niet aan verandering en innovatie, maar u als transporteur ook niet! Veranderingen komen sneller dan voorheen en hebben een kortere levenscyclus, maar veel meer impact. Door met alle belanghebbende partijen in gesprek te gaan, samen te werken en de netwerkeconomie verder vorm te geven, zie ik rendabele businessmodellen ontstaan, ook in de huidige uitdagende transportsector!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 4 december 2014