Het geheim van toekomstbestendig kruidenieren

Rij winkelwagens

Een goede locatie, een hyperefficiënte operatie en daardoor lage prijzen. Nog maar vijf jaar geleden waren dit de belangrijkste succesfactoren voor een supermarkt. Vandaag de dag red je het daar niet meer mee. De komende jaren zullen nieuwe online en offline concurrenten met nieuwe verdienmodellen de traditionele food retailers het vuur aan de schenen leggen.

Het verdienmodel gaat op zijn kop

De handelsmarge speelt nog maar een kleine rol. Neveninkomsten bepalen een  steeds groter deel van de winstgevendheid van supermarkten. Dat stelt nieuwe eisen aan bestaande en nieuwe spelers in de markt. Toegang tot de consument, via schap, maaltijdbox of  media-uiting, wordt steeds belangrijker.

Big data is big money

Concurrentie uit onverwachte hoek is ook mogelijk. Het is niet ondenkbaar dat een partij zoals Amazon of Google de boodschappen tegen of zelfs onder kostprijs aanbiedt. Om daarna de winst te boeken op de verkoop van de consumentenprofielen. Zo’n verdienmodel op basis van big data legt mogelijk een bom onder de business van traditionele food retailers.

Aanpassen enige optie

Met al deze ontwikkelingen lijkt er in de supermarktbranche slechts één zekerheid te zijn: alles verandert. Aanpassingsvermogen wordt daarom het doorslaggevende concurrentievoordeel. Supermarktformules die niet op de snel veranderende marktomstandigheden inspelen of daarbij de klant uit het oog verliezen gaan terrein inleveren. Toekomstbestendige offline food retailers zullen keuzes moeten durven maken op het gebied van locaties, assortiment en doelgroep.

Utrecht, 29-10-2015

Deel via TwitterDeel op FacebookDeel op Google+Deel op LinkedInDoorsturen via GmailDoorsturen via HotmailDoorsturen via e-mail