Ben jij voorbereid op cybercrime?

Cyberdreiging? Zo bescherm je jouw MKB-bedrijf vandaag nog

Cyberaanvallen zijn allang geen ver-van-je-bed-show meer. Ook MKB-bedrijven worden steeds vaker slachtoffer van phishing, ransomware of datalekken. De schade? Die kan flink oplopen – financieel én qua reputatie. Gelukkig kun je veel doen om je bedrijf weerbaar te maken. In dit artikel delen we vier inzichten die je vandaag nog kunt toepassen.

🎙️Gesprek met Rabobank-expert over cyberrisico’s

In de podcastaflevering “Cyber Risico’s en Verzekeringen” van MKB CyberTalk deelt Klaas Rijpsma van Rabobank zijn visie op de digitale risico’s voor ondernemers. Hij bespreekt onder andere de rol van cyberverzekeringen, het belang van preventieve maatregelen en de impact van nieuwe regelgeving zoals NIS2. Een aantal inzichten uit deze aflevering:

    Datadiefstal, phishing en ransomware zijn de grootste bedreigingen voor het MKB. Maar ook menselijke fouten. Een klik op een verkeerde link is zo gebeurd Het Digital Trust Center biedt gratis tools en zelfscans om je cyberweerbaarheid te meten De Europese NIS2-richtlijn stelt vanaf 2025 strengere eisen aan digitale veiligheid voor NIS2 organisaties en haar ketenpartners Een cyberverzekering biedt niet alleen ondersteuning bij het verhelpen van het cyberincident en financiële dekking, maar stimuleert ook preventie Voorwaarden voor dekking zijn o.a. MFA, back-ups en patchbeheer Cyber weerbaarheid vraagt om beleid, bewustzijn én technologie

1. Cyberdreiging is dichterbij dan je denkt

Phishingmails die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Ransomware die je hele bedrijfsvoering platlegt. Of klantgegevens die op straat belanden. Het zijn geen uitzonderingen meer. Juist kleinere bedrijven zijn vaak doelwit, omdat ze minder goed beveiligd zijn. Daarnaast maken hackers steeds vaker gebruik van AI en geautomatiseerde tools om zwakke plekken op te sporen en aan te vallen. Het argument dat een hacker niets bij een MKB bedrijf heeft te zoeken is dan ook al lang achterhaald. Het goede nieuws: je kunt je voorbereiden. En dat begint met bewustwording.

2. Een cyberverzekering is geen overbodige luxe

Een cyberverzekering helpt je niet om een aanval te voorkomen, wél om de schade te beperken. Denk aan:

    Kosten voor IT-forensisch onderzoek Juridische ondersteuning Reputatieherstel Verlies van inkomsten Onderhandelen over het betalen van losgeld en de betaling van losgeld zelf

Ook helpt het offertetraject van de cyberverzekering om inzicht te krijgen in de basis hygiëne van je eigen IT-beveiliging en weerbaarheid. Een cyberverzekering is geen garantie, maar wel een vangnet. En in tijden van crisis kan dat het verschil maken tussen snel herstellen of langdurige stilstand.

3. Voorkomen is beter dan genezen

“Tip: begin klein. Eén bewustwordingssessie per kwartaal kan al een wereld van verschil maken.”

De meeste cyberincidenten ontstaan door menselijke fouten. Een medewerker die op een verkeerde link klikt. Of een vergeten software-update. Gelukkig kun je met een paar simpele stappen al veel risico’s verkleinen:

    Update je systemen regelmatig Gebruik sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie Train je personeel in cyber bewustzijn Maak goede back-ups die je buiten je netwerk bewaart en test deze ook Maak een incident response plan

4. Samen sta je sterker

Je hoeft het niet alleen te doen. Verzekeraars, IT-partners en banken kunnen je helpen om je cyber weerbaarheid te vergroten. Door risico’s in kaart te brengen, preventieve maatregelen te nemen en snel te schakelen als het misgaat.

Ook wij bij Rabobank denken graag met je mee. Niet alleen over je financiële gezondheid, maar ook over hoe je als ondernemer veilig kunt groeien in een digitale wereld.

Tot slot

Cyberveiligheid is geen eenmalige actie, maar een continu proces. Door vandaag al kleine stappen te zetten, bescherm je jouw bedrijf tegen grote risico’s. Wil je sparren over hoe je dit aanpakt? Onze adviseurs staan voor je klaar.

Advies over je cyberrisico's

Wil je advies over een cyberverzekering voor jouw bedrijf? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan.