In gesprek met Horizon Groep over betalingsrisico's

Een klant die je factuur niet kan betalen. Veel ondernemers krijgen er vroeg of laat een keer mee te maken. Zo ook Moba Aoulad Ben Arroun van de Horizon Groep. Een vervelende situatie natuurlijk. Maar gelukkig kun je je hiertegen wapenen. Lees in dit artikel welke maatregelen een ervaren ondernemer heeft genomen.

Gevolgen van een onbetaalde factuur

Bijna 350 miljoen euro. Dat is de omzet waarop Aoulad Ben Arroun dit jaar denkt uit te komen. Zijn Horizon Groep is met name actief in het domein van uitzenden en detacheren. Dat doet het bedrijf met labels als Horizon, Flexcraft, Axxent, MC-Do-It, Dutch Days, All-In Flex, Interim Jobs, Allround Flexworkers, Axidus en Young Up. Al vanaf de eerste dag beschikt de ondernemer over een kredietverzekering.

"Een klant die in financiële problemen komt en als gevolg daarvan onze factuur niet kan betalen. Dat is een flink risico waar wij als uitzender-detacheerder mee te maken hebben. Het gaat om gewerkte uren. Facturen staan bij ons tussen drie en acht weken uit. Zo nemen de bedragen dus al snel toe. Een kredietverzekering beschermt mijn bedrijf tegen schade die ik oploop door onbetaalde facturen. Door deze verzekering af sluiten, ervaar ik meer rust."

Klant failliet, toch de factuur betaald

In de 23 jaar dat zijn bedrijf bestaat, is het drie keer voorgekomen dat een klant van hem kopje onder ging. "Vrij recent nog is een afnemer door de coronacrisis failliet gegaan. Er stond nog een bedrag van ruim € 100.000 open", aldus Aoulad Ben Arroun. In eerdere gevallen ging het om bedragen van € 10.000 en € 24.000. "Maar we hebben ook klanten waar meer dan € 1 miljoen aan openstaande facturen uitstaat", voegt hij toe. Zo bekeken heb je de premie voor een kredietverzekering dus snel terugverdiend.

Illustratie stapeltje Euromunten

Wat kost een kredietverzekering?

Kredietverzekeringen zijn maatwerk. De prijs hangt af van een aantal factoren. Zo kijkt een verzekeraar naar je omzet, het soort klanten waarmee je zakendoet, welke betalingsvoorwaarden je hanteert en het dekkingspercentage. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen een deel van het risico te verzekeren. Een voordeel hiervan is dat je een lagere premie betaalt. Een nadeel is echter dat als er sprake is van schade, deze niet volledig wordt vergoed. Een kredietverzekering beschermt je tegen zowel binnen- als buitenlandse debiteurs die niet kunnen betalen.

Het land waar je zakendoet speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de premie. "Mij geeft het rust en vertrouwen en daar wil ik graag voor betalen. Bovendien kun je de premie doorberekenen in de kostprijs. Stel nou dat je onverzekerd bent en een klant gaat failliet. Als er dan nog een paar facturen op de plank liggen, betekent dat al snel een enorme schadepost. Wij moeten onze vaste lasten immers gewoon doorbetalen", zegt Aoulad Ben Arroun.

Voordelen van een kredietverzekering

Met een kredietverzekering ben je verzekerd tegen wanbetaling. Of je klant kan de factuur niet overmaken, maar toch wordt het geld via de verzekeraar op je rekening gestort. Dat biedt een paar belangrijke voordelen voor je bedrijf:

Betere cashflow

Wel geleverd, maar niet betaald worden. Dat is altijd ongunstig voor je cashflow. Met een kredietverzekering verklein je dit financiële risico.

Zorgelozer ondernemen

Als je klant de factuur niet overmaakt en de reden valt binnen je dekking, dan komt het geld toch nog op je rekening. Dat zorgt voor minder stress. Ook verlaag je zo de drempel om met nieuwe klanten in zee te gaan.

Basis voor duurzame groei

Door verzekerd te zijn tegen betalingsrisico's, staat je bedrijf er financieel stabieler voor.

Illustratie van document met vinkje

Verklein de betalingsrisico's

Een kredietverzekering is een financieel vangnet voor als het misgaat. Nóg beter is het wanneer je dit risico vroegtijdig kan signaleren en waar mogelijk weet uit te sluiten. "Wij voeren bij iedere nieuwe klant een kredietcheck uit. Zo kun je een bedrijf dat er financieel slecht voorstaat er meteen uitvissen. Al hebben we dat zelf nog niet meegemaakt", aldus Aoulad Ben Arroun. Verder beschikt zijn bedrijf over een geautomatiseerd facturensysteem. Is de betalingstermijn van een factuur verstreken, dan wordt meteen een herinnering opgesteld. Zijn medewerker hoeft dit alleen nog maar te bevestigen. "Op deze manier zitten we er bovenop en zien we mogelijke betalingsproblemen eerder op ons afkomen."

Bescherming tegen betalingsrisico’s

Ga in gesprek met een verzekeringsadviseur over betalingsrisico’s.

phone

Hulp nodig?