SBR: standaard bedrijfsrapportages

Digitaal en online uw uitgebreide jaarcijfers aanleveren in de vorm van digitale SBR kredietrapportages

  • Snel online uw financiële gegevens aanleveren.
  • Geen print of post meer nodig.
  • Samen met uw intermediair via SBR Direct of door uw intermediair vanuit eigen softwarepakket.
  • De nieuwe standaard sinds 1 januari 2017 voor de KvK bedrijfsklassen micro en klein, en vanaf 1 april 2018 ook voor de bedrijfsklasse midden.
  • Aanleveren via SBR is kosteloos. Bij aanlevering via post of e-mail wordt € 250 behandelkosten in rekening gebracht. Dit geldt uitsluitend voor de KvK-bedrijfsklassen micro en klein.
  • De behandelkosten voor aanlevering via post of mail gelden niet bedrijven die twee jaar op rij meer dan € 12 miljoen omzet noteerden en een hoger balanstotaal hebben van meer dan € 6 miljoen per jaar. Daarnaast zijn bedrijven uit bepaalde sectoren uitgesloten voor deze behandelkosten.

Vraagt u een financiering aan bij de Rabobank, dan hebben wij een aantal financiële gegevens nodig van uw bedrijf. In sommige gevallen hebben wij die gegevens ook van u nodig als u al een financiering heeft (revisie). Op deze manier kunnen we beoordelen of een financiering bij u past.

Veel ondernemers leveren financiële cijfers aan via een intermediair, boekhouder of accountant, die gebruikt maakt van een eigen koppeling met SBR. Informeer hiernaar bij uw intermediair. U kunt echter ook samen met uw intermediair uw financiële gegevens aanleveren via het online portaal SBR Direct.

Lees meer over het zelf aanleveren op SBRDirect.nl

Lees de informatie voor intermediairs op SBRBanken.nl

Wat is SBR?

SBR komt voort uit een samenwerking van verschillende partijen zoals banken, de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Om het uitwisselen en vastleggen van financiële gegevens tussen ondernemers en die partijen efficiënter te maken is deze standaard ontwikkeld. Gegevens worden uitgewisseld in het XBRL-formaat. Zo kunt u veilig en betrouwbaar uw gegevens aanleveren. De Rabobank, ING en ABN AMRO werken samen aan SBR Banken en SBR Direct. Bij de Rabobank is het digitaal aanleveren via SBR vanaf 1 januari 2017 de standaard. Levert u uw cijfers aan via SBR, dan kunnen wij deze kosteloos verwerken.

Waarom SBR?

SBR is ontstaan uit de gedachte dat ondernemers op een veilige en efficiënte manier gegevens willen uitwisselen met hun bank en bijvoorbeeld de belastingdienst. Door het geautomatiseerde proces is er minder kans op fouten en bespaart u tijd.

Intermediairs, accountants en boekhouders hebben daarnaast de mogelijkheid om hun software te koppelen aan SBR.

Voor wie is SBR?

SBR is vanaf 1 januari 2017 de standaard voor ondernemers die een financiering willen aanvragen of tijdens de looptijd van hun huidige financiering financiële gegevens moeten aanleveren. Zij kunnen dit digitaal regelen via SBR. Dit geldt ook voor het aanleveren van rapportages aan bijvoorbeeld de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Vanaf 1 april betaalt u voor aanlevering via papier, e-mail of pdf behandelingskosten.

Aanleveren via SBR Banken

SBR Banken is geschikt voor kleine en middelgrote rechtspersonen, eenmanszaken en samenwerkingsvormen zoals VOF's, maatschappen en CV's.

Aanleveren via SBR Direct

Bedrijven die willen aanleveren via SBR Direct moeten aan minimaal twee van de onderstaande drie voorwaarden voldoen:

  • een balanstotaal van minder dan € 6 miljoen
  • een netto omzet lager dan € 12 miljoen
  • minder dan 50 werknemers

Hoe werkt SBR?

Aanleveren via SBR kan op twee manieren. Uw accountant/intermediair regelt dit voor u via SBR Banken of u kunt dit zelf via het online portaal SBR Direct.

SBR Banken

Veel accountants en intermediairs zijn aangesloten op het SBR netwerk. Zij hebben hun rapportagesoftware en boekhoudprogramma's direct gekoppeld aan dit netwerk via de machine-to-machine methode.

SBR Direct

Op de website van SBR Direct maakt u een account aan. U heeft daarmee toegang tot een online omgeving waarin u uw jaarcijfers kunt invullen en andere financiële gegevens kunt aanleveren. Na het invullen verstuurt u met één druk op de knop uw gegevens naar de Rabobank of een andere partij waar u cijfers bij aan wilt leveren.

Het is dus uitsluitend mogelijk om via SBR Direct uw financiële gegevens aan te leveren samen met uw accountant of boekhouder. Zij kunnen met een eigen SBR Direct account (een deel van) uw gegevens inzien, controleren en verder aanvullen.

Kosten

Voor het aanleveren bij de Rabobank via SBR betalen u en uw klant geen aanvullende kosten.

Kosten sinds 1 april 2017

Sinds 1 april 2017 brengen wij € 250 in rekening als u valt binnen de KvK bedrijfsklassen micro of klein als uw intermediair uw gegevens aanlevert per post, e-mail of pdf. De eis geldt niet voor alle klanten. Heeft uw bedrijf twee jaar op rij meer dan € 12 miljoen omzet en een hoger balanstotaal dan € 6 miljoen per jaar, dan rekenen wij voor die aanlevering (nog) geen kosten. Tevens geldt de eis niet voor alle sectoren. Ondernemers uit de onderstaande sectoren betalen (nog) geen kosten voor aanlevering via post, e-mail of pdf:

  • agrarische sector
  • gezondheidszorg
  • non-profit dienstverlening
  • overheid
  • onderwijs
  • recreatie
  • binnen-, zee- en kustvaart
  • banken en verzekeringsmaatschappen

SBR voor intermediairs, accountant en boekhouders

Bent u intermediair, accountant of boekhouder? Via de onderstaande link leest u wat SBR voor u betekent.

Lees meer over het aanleveren samen met uw intermediair, accountant of boekhouder

Contact

Rabobank