Bijtelling in 2021: dit waren de regels

Als je een auto van de zaak rijdt en die privé ook inzet, dan is er sprake van bijtelling. In 2021 was de bijtelling voor auto’s met brandstofmotor 22 procent. De bijtelling voor elektrische auto’s die in 2021 voor het eerst op naam zijn gezet, bedraagt 12 procent tot het drempelbedrag van 40.000 euro. Hier lees je welke bijtellingsregels er gelden voor auto's uit 2021.

60-maandenregel

Heb jij een auto van de zaak op het oog die in 2021 op naam is gezet? Weet dan dat de bijtelling in totaal 60 maanden verbonden blijft aan de auto. Dan kan voordelig uitpakken. Immers, een elektrische occasion uit 2021 valt (deels) in het verlaagde bijtellingspercentage van 12 procent.

Die periode van vijf jaar gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Werd de auto voor het eerst toegelaten op bijvoorbeeld 5 februari 2021, dan start de 60 maanden-regel op 1 maart 2021. Is de periode van 60 maanden afgelopen, dan wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld.

Welke bijtelling geldt voor auto’s op benzine of diesel op naam gezet in 2021?

Net als in voorgaande jaren bedraagt de bijtelling voor benzine- en dieselauto’s en hybride aangedreven modellen uit 2021 22 procent. Bijtelling betaal je alleen als je met je auto van de zaak of zakelijke bus per kalenderjaar meer dan 500 kilometers privé rijdt. Zoals de naam ‘bijtelling’ al aangeeft, moet je een percentage van de cataloguswaarde van je auto of bus optellen bij je inkomen.

Bereken je bijtelling in 2021: auto op benzine, diesel of hybride

Heb je een auto of bus van de zaak met brandstofmotor, dan bereken je de bijtelling als volgt: neem 22 procent van de cataloguswaarde van je voertuig (bijvoorbeeld 30.000 euro) en vermenigvuldig de uitkomst met je belastingtarief (het basistarief voor 2022 is 37,07 procent).

Een rekenvoorbeeld. Je rijdt een benzineauto uit 2021 met een cataloguswaarde van 30.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 30.000 x 0,22 = 6.600 euro. Je betaalt 2.446 euro (37,07% van 6.600 euro) extra belasting. Daarbij houden we overigens geen rekening met het effect op de heffingskorting.

Welke bijtelling geldt voor elektrische auto’s uit 2021?

Om elektrisch rijden te stimuleren, rekende de Belastingdienst ook in 2021 een lagere bijtelling voor volledig elektrisch aangedreven auto’s. Omdat de elektrische auto steeds populairder wordt, bouwt de fiscus die stimulans gestaag af. Ook als je een elektrische auto bij ons least profiteer je van de lagere bijtelling.

Voor 2021 gold een bijtelling van 12 procent over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde. Over de rest van de cataloguswaarde rekende de fiscus het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. In 2020 gold nog een bijtelling van 8 procent met een hogere drempelwaarde van 45.000 euro.

Elektrische auto van de zaak leasen

Wil jij een elektrische auto aanschaffen?

De financiering van een elektrische auto regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

Bereken je bijtelling voor een elektrische auto uit 2021

Een rekenvoorbeeld. Stel, je hebt een elektrische auto uit 2021 op het oog met een nieuwwaarde van 60.000 euro. Over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde mag je 12 procent bijtelling rekenen. Dat is 4.800 euro. De rest van de catalogusprijs valt boven de drempelwaarde en daarover bereken je 22 procent bijtelling. In dit geval is dat 0,22 x 20.000 euro, oftewel 4.400 euro.

Gecombineerd kom je uit op een bijtelling van 9.200 euro (4.800 + 4.400). Val je in het belastingtarief van 37,07 procent, dan betaal je 3.410 euro extra belasting (37,07 procent van 9.200, zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting).

Welke bijtelling geldt voor waterstofauto’s uit 2021?

Een waterstofauto is een bijzondere vorm van een elektrische auto. Je tankt immers waterstof en een brandstofcel aan boord van de auto zet dat om in elektriciteit. Vanwege het innovatieve karakter van de waterstofauto gold in 2021 voor de bijtelling geen drempelbedrag. In 2021 was er sprake van een bijtellingspercentage van 12 procent over de gehele cataloguswaarde.

De bijtelling na 2021

Per 1 januari 2022 heeft de bijtelling voor volledig elektrische auto’s weer een sprong gemaakt. Tot aan de drempelwaarde van 35.000 euro geldt een bijtelling ter hoogte van 16 procent. Voor het deel van de cataloguswaarde dat boven de 35.000 euro uitkomt, is 22 procent bijtelling van toepassing.

In 2023 en 2024 blijft de bijtelling gelijk, maar daalt het drempelbedrag naar 30.000 euro. In 2025 zal de bijtelling doorstijgen naar 17 procent. In de huidige plannen van het kabinet geldt per 1 januari 2026 geen korting meer op de bijtelling voor emissievrije voertuigen.