Bijtelling in 2020: dit kun je als zakelijk rijder verwachten

Rijd je een auto van de zaak of ga je er een aanschaffen, dan krijg je waarschijnlijk te maken met de bijtelling. Het kabinet heeft de bijtellingsregels voor 2020 bekendgemaakt. Hier lees je hoe de bijtelling in 2020 werkt.

Bijtelling voor auto’s op benzine of diesel in 2020

Voor voertuigen op diesel of benzine en hybride auto’s blijven de hoofdregels hetzelfde als in 2019. Dit betekent het volgende:

Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting. Voor auto’s en bussen op benzine of diesel en voor hybride auto’s geldt – net als in 2019 – een bijtelling van 22 procent.

Rekenvoorbeeld

Je rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro. De bijtelling bedraagt in 2020 dan 22% van 35.000 euro. Dat is 7.700 euro.

Als we aannemen dat je in het belastingtarief van 38,1 procent valt, betaal je 2.934 euro extra belasting.

Bijtelling voor elektrische auto’s in 2020

Zakelijke bezitters van een volledig elektrische auto krijgen ook in 2020 te maken met een lagere bijtelling. Er zijn wel twee belangrijke aanpassingen:

Je rekent het lagere tarief in 2020 alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde. Dit drempelbedrag was in 2019 nog 50.000 euro. De bijtelling tot het drempelbedrag gaat omhoog van 4 naar 8 procent.

Concreet betekent dit dat je voor een elektrische auto aangeschaft na 1 januari 2020 8 procent bijtelling moet rekenen over de waarde tot 45.000. Is de cataloguswaarde van je elektrische auto hoger, dan reken je 22 procent bijtelling over de meerprijs.

Rekenvoorbeeld

Je schaft in 2020 een elektrische auto aan met een cataloguswaarde van 55.000 euro. De jaarlijkse bijtelling bedraagt 8 procent over de eerste 45.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. In totaal is dat 5.800 euro. Bij een belastingtarief van 38,1 procent betaal je 2.210 euro extra belasting.

Elektrische auto aangeschaft vóór 1 januari 2020

De nieuwe regels gelden alleen voor elektrische auto’s die in 2020 worden aangeschaft. Voor een elektrische auto aangeschaft in 2019 blijft de bijtelling 4 procent over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde en 22 procent over de meerprijs.

Je verlaagde bijtellingspercentage geldt namelijk voor 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Na die 60 maanden wordt je bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden.

Vóór 1 januari 2020 een elektrische auto aanschaffen?

De financiering regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

Bereken je maandbedrag

Bijtelling voor auto’s op waterstof

Overweeg jij een elektrische auto op waterstof aan te schaffen in 2020, dan gelden dezelfde regels als voor volledig elektrische auto’s. Dus 8 procent bijtelling tot het drempelbedrag van 45.000 euro en 22 procent voor de meerwaarde. Nieuw voor waterstofauto’s is het drempelbedrag. Dat gold in 2019 nog niet voor dit soort voertuigen.

Wat gebeurt er na 2020?

De bijtelling voor elektrische auto’s wordt na 2020 geleidelijk verhoogd. Ook wordt het drempelbedrag verlaagd. Het kabinet is namelijk van mening dat het steeds minder nodig is om elektrisch rijden fiscaal te stimuleren. Zoals het er nu naar uitziet, is er per 1 januari 2026 geen korting op de bijtelling meer voor emissievrije voertuigen. De bijtelling voor een elektrische auto is dan dus even hoog als voor een voertuig op benzine of diesel.