Bijtelling in 2020: dit zijn de regels

Rijd je een auto van de zaak of ga je er een aanschaffen, dan krijg je waarschijnlijk te maken met de bijtelling. Voor auto’s op benzine of diesel met datum van eerste toelating in 2020 geldt een percentage van 22 procent. Voor een elektrische auto reken je 8 procent tot het drempelbedrag van € 45.000 en 22 procent voor elke euro daarboven. Hieronder lees je meer over de bijtellingsregels in 2020.

Wat is de bijtelling voor auto’s op benzine of diesel in 2020?

Voor voertuigen op diesel of benzine en hybride auto’s is de regelgeving van de Belastingdienst op hoofdlijnen hetzelfde gebleven als in 2019. Dit betekent het volgende:

Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting. Voor auto’s en bussen op benzine of diesel en voor hybride auto’s geldt – net als in 2019 – een bijtelling van 22 procent.

Bijtelling in 2020 berekenen: auto op benzine of diesel

We geven je een rekenvoorbeeld. Stel, je rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro. De bijtelling bedraagt in 2020 dan 22% van 35.000 euro. Dat is 7.700 euro.

Hoeveel bijtelling je netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Als we aannemen dat je in het belastingtarief van 37,35 procent valt (en zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting), betaal je 2.876 euro extra belasting.

Wat is de bijtelling voor elektrische auto’s in 2020?

Zakelijke bezitters van een volledig elektrische auto krijgen ook in 2020 te maken met een lagere bijtelling. Er zijn wel twee belangrijke aanpassingen:

Je rekent het lagere tarief in 2020 alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde. Dit drempelbedrag was in 2019 nog 50.000 euro. De bijtelling tot het drempelbedrag gaat omhoog van 4 naar 8 procent.

Concreet betekent dit dat je voor een elektrische auto aangeschaft na 1 januari 2020 8 procent bijtelling moet rekenen over de waarde tot 45.000. Is de cataloguswaarde van je elektrische auto hoger, dan reken je 22 procent bijtelling over de meerprijs.

Bijtelling in 2020 berekenen: elektrische auto

Een rekenvoorbeeld. Je schaft in 2020 een elektrische auto aan met een cataloguswaarde van 55.000 euro. De jaarlijkse bijtelling bedraagt 8 procent over de eerste 45.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. In totaal is dat 5.800 euro. 

Hoeveel bijtelling je netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Bij een belastingtarief van 37,35 procent betaal je 2.166 euro extra belasting (zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting).

Elektrische auto aangeschaft vóór 1 januari 2020

De nieuwe regels gelden alleen voor elektrische auto’s die in 2020 worden aangeschaft. Voor een elektrische auto aangeschaft in 2019 blijft de bijtelling 4 procent over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde en 22 procent over de meerprijs.

Je verlaagde bijtellingspercentage geldt namelijk voor 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Na die 60 maanden wordt je bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden.

Bijtelling voor elektrische auto’s: de belangrijkste regels en ontwikkelingen

Wil jij een elektrische auto aanschaffen?

De financiering regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

Bereken je maandbedrag

Wat is de bijtelling voor auto’s op waterstof?

Overweeg jij een elektrische auto op waterstof aan te schaffen in 2020, dan geldt hetzelfde bijtellingspercentage als voor volledig elektrische auto’s. 8 procent dus. Dat percentage mag je rekenen over de gehele cataloguswaarde. Voor dit soort innovatieve elektrische auto's geldt geen drempelbedrag.

Wat gebeurt er na 2020?

De bijtelling voor elektrische auto’s wordt na 2020 geleidelijk verhoogd. Ook wordt het drempelbedrag verlaagd. Het kabinet is namelijk van mening dat het steeds minder nodig is om elektrisch rijden fiscaal te stimuleren. Zoals het er nu naar uitziet, is er per 1 januari 2026 geen korting op de bijtelling meer voor emissievrije voertuigen. De bijtelling voor een elektrische auto is dan dus even hoog als voor een voertuig op benzine of diesel.