Update

Strategische uitdagingen in de IT sector: zo pak je ze aan

8 augustus 2018 13:35

Veel IT-bedrijven groeien ontzettend hard. Mooi natuurlijk, maar tegelijkertijd lopen ze tegen allerlei strategische uitdagingen aan. Kan ik wel zo hard groeien? Is mijn product of dienst wel goed genoeg om op lange termijn concurrerend te blijven? Dit zijn zomaar een aantal vragen waar ondernemers wakker van liggen. Wij spraken met Emiel Putman, de CEO van CRM Partners Group over hun uitdagingen en hoe zij die hebben aangepakt. Leer en inspireer!

Zakenman aan de telefoon

“Groeien als IT-bedrijf? Stel jezelf ambitieuze doelen!”

Van persoonlijk en relevant naar optimale klantbeleving

CRM Partners Group is in 2005 opgericht en heeft zich sindsdien bewezen als een van de leiders op het gebied van ‘customer engagement’. Customer engagement is een concept binnen de marketing waarmee de relatie tussen de klant en een bedrijf of merk wordt bedoeld. Als bedrijf wil je een hoge customer engagement bereiken omdat dit leidt tot een hogere loyaliteit van je klanten richting je merk of bedrijf.

Maar hoe word je dan geliefd bij je klanten? Voorheen was persoonlijk en relevant klantcontact via elk kanaal de sleutel tot succes. Maar om bedrijven nu volledig om te toveren tot ‘customer engagement companies’, moeten alle processen van de organisatie op elkaar afgestemd zijn. De processen die zichtbaar zijn voor je klanten, maar ook de onzichtbare, interne processen. Om je hier goed bij te kunnen helpen, is CRM Partners Group uitgebreid met twee bedrijven die gespecialiseerd zijn in backoffice-oplossingen: Pulse en AXtension. Door de kennis van al deze bedrijven bij elkaar te brengen, bieden ze nu een totaaloplossing als het gaat om klantbeleving.

De weg naar het succes van CRM Partners Group

CRM Partners stelde zichzelf een scherp doel: binnen vijf jaar een organisatie met 100 miljoen euro omzet. Om dit doel te bereiken moesten zij als organisatie zelf groeien, maar ook door uit te breiden. Daarom hebben ze in Nederland twee bedrijven overgenomen (Pulse en AXtension) en onlangs een in Zweden (Endeavor). Deze internationale overname zorgt ervoor dat ze ook bedrijven in het buitenland kunnen helpen.

Om deze grote strategische stappen goed te zetten, heeft de Rabobank hen bijgestaan als strategisch partner. “Tijdens het overnameproces werden al onze vragen heel snel beantwoord, dat is noodzakelijk om geen vertraging in het proces op te lopen. De overname van Pulse, AXtension en Endeavor was dankzij de goede samenwerking met alle partijen in een half jaar rond.” En ja: het resultaat mag er zijn. Door de overnames is CRM Partners Group verdubbeld in omvang en heeft nu 400 werknemers in dienst. De totale jaaromzet bedraagt ongeveer 55 miljoen euro en de organisatie heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Zweden en de Verenigde Staten.

Peter Smit, relatiemanager grootbedrijf bij de Rabobank is trots. “Dat wij CRM Partners Group mochten helpen in het halen van hun groeidoelstellingen, dat is fantastisch. We hebben bij de inrichting van hun financiering goed gekeken naar de strategische plannen en hun groeidoelstellingen op de korte en lange termijn. Ambitieus, maar met passende financiering zeker haalbaar.”

Tips voor (groeiende) ondernemers: stel jezelf ambitieuze doelen!

Wil je net als CRM Partners groeien? Emiel Putman van CRM Partners Group deelt zijn winnende tips:

• Tip 1: “Visualiseer de doelen die je hebt: zorg dat ze ambitieus zijn en laat je niet remmen door mogelijke mitsen en maren. Zodra je dat voor jezelf helder hebt, is het belangrijk om je doelen uit te spreken binnen je organisatie en mensen te vragen zich voor te bereiden op de nieuwe veranderingen, en daarbij ook aan te geven hoe ze zich kunnen voorbereiden.”

• Tip 2:“Je kunt pas groeien als je jezelf volledig openstelt, in mogelijkheden denkt, je niet laat demotiveren en je vooral niet laat afleiden van je doel. Dat vergt een flinke dosis zelfkennis, reflectie en doorzettingsvermogen.”

• Tip 3:“Als je besluit andere bedrijven over te nemen, is het van belang dat de cultuur goed aansluit bij je eigen bedrijf. Dit merk je door nauw samen te werken, ook tijdens het overnameproces. Dit is erg belangrijk als je een overname wilt laten slagen.”