Zeeuws-Vlaamse Friet
Tien miljard. Zoveel monden moeten er in 2050 in de wereld worden gevoed. Wat West-Brabant en Zeeland daarin kunnen betekenen? Veel!
‘De wereld voeden met respect voor de omgeving, de natuur, de planeet. Duurzaam dus, maar ook economisch rendabel. Daarin speelt Nederland een belangrijke rol’, zegt John Oostvogels, directeur Food & Agri West-Brabant & Zeeland van Rabobank. ‘Er liggen hier in de regio dan ook volop kansen en uitdagingen, waar de sector op kan inspelen. Wij bieden daarbij op allerlei manieren ondersteuning. We helpen met financieringen, met kennis, met ons netwerk en met speciale programma’s.
““Andersdenkenden bij elkaar in groepen. Zo ontstonden dialogen tussen mensen die elkaar anders niet snel hadden ontmoet””
Zoals ‘Rabo Food Forward’. Een programma dat de komende jaren heel Nederland aandoet en waar we samen met ondernemers, consumenten, studenten, overheid en partners oplossingen zoeken voor uitdagende voedselvraagstukken. Tijdens het openingsevent begin 2020 staken daarbij zo’n 120 mensen de koppen bij elkaar. Niet alleen agrarische ondernemers, maar juist ook een cateraar, een ambtenaar en logistieke specialisten. Andersdenkenden bij elkaar in groepen. Zo ontstonden dialogen tussen mensen die elkaar anders niet snel hadden ontmoet. Na het eerste event gingen deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van concrete plannen om de regionale vraagstukken op te lossen. Het leverde uiteindelijk vier tastbare ideeën op die hopelijk succesvol worden, met Boer EN Zorg als uiteindelijke winnaar van de Food Forward Track in onze regio. Net zo belangrijk zijn de nieuwe verbindingen die zijn gelegd. Waardoor we elkaar hopelijk nog beter vinden om de wereld op het gebied van de voedseltransitie een stukje mooier te maken.’
Toon Steijaert
‘Onze eigen geteelde aardappelen verwerken tot verse friet en die zelf naar de consument, retail en horeca brengen. Dat is ons concept’, vertellen de broers Dirk en Toon Steijaert. ‘Zo verkorten we de keten en zetten we regionale producten beter op de kaart. Dat vinden we nodig, want veel van de prachtige regionale producten worden geëxporteerd en dat is zonde.
“Zo verkorten we de keten en zetten we regionale producten beter op de kaart”
We willen consumenten ervan laten genieten en tegelijkertijd het verdienmodel van de boer verbeteren: door over te schakelen van wereldproducent naar regioleverancier. We waren er al een tijdje mee bezig toen we werden uitgenodigd voor Food Forward. Voor ons een kans om te versnellen. In een team hebben we gekeken naar verpakkingen en verkoopkanalen. Daardoor en door het netwerk van de Rabobank hebben we flinke stappen gezet. We willen daarmee een voorbeeld zijn voor anderen. Want dit concept kan natuurlijk ook voor aardbeien en kaas ingezet worden. Zo zorgen we samen voor een duurzamere voedselketen. We zijn blij dat de Rabobank ons daarbij steunt.’