Betaalverzoek aanmaken of betalen

    Ben jij de persoon die de rekening wel even betaalt na een avondje eten met vrienden? Dan wil je vast snel de kosten verdelen en het geld terugvragen. Dat kan via sms, WhatsApp, e-mail, QR-code en Facebook Messenger. Maak een betaalverzoek aan in de Rabo App.

    Een betaalverzoek aanmaken

    Je kunt op twee manieren een betaalverzoek maken in de Rabo App.

    Zelf het bedrag bepalen

    1. Open de app en log in. 
    2. Klik linksboven op ‘Betaalverzoek’.
    3. Vul het bedrag in dat je wilt ontvangen (maximaal € 750). 
    4. Geef een omschrijving, bijvoorbeeld ‘Etentje’. 
    5. Verstuur je betaalverzoek via WhatsApp, sms, Facebook Messenger of andere social media. De ontvanger hoeft geen klant te zijn van de Rabobank.

    Een bedrag splitsen

    Als je allemaal hetzelfde bedrag betaalt, kies je voor het splitsen van een bedrag.

    1. Open de Rabo App en klik op de desbetreffende betaalrekening. 
    2. Zoek in de rekening naar de afschrijving en klik hierop.
    3. Klik onderaan op 'Stuur betaalverzoek'. 
    4. Controleer het aantal personen
    5. Deel het betaalverzoek.


      Betaallink en iDEAL

      Betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. Hij betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.


        Ontvang een bericht als de betaling binnen is

        Als je hierover snel geïnformeerd wil worden kun je een pushbericht instellen via e-mail of sms via de Rabo App. Je krijgt dan een melding als het bedrag betaald is. 


        1. Ga in de Rabo App naar 'Profiel'.
        2. Kies Voorkeuren.
        3. Kies Meldingen.
        4. Klik op je rekeningnummer.
        5. En zet helemaal onderaan 'Betaalverzoek' aan.
        Een betaalverzoek verwijderen

        Klopt het bedrag in je betaalverzoek niet? Gelukkig kun je het verzoek verwijderen als de ontvanger nog niet heeft betaald. 

        1. Open de Rabo App.  
        2. Scroll naar beneden naar ‘Betaalverzoeken’. 
        3. Klik op 'toon meer'. 
        4. Kies het betaalverzoek dat je wilt verwijderen. 
        5. Klik op 'Verwijderen'. 

        Is het betaalverzoek al betaald? Dan betaal je de ontvanger zelf het bedrag terug. Heb je zelf te veel geld overgemaakt door een verkeerd betaalverzoek? Vraag de afzender dan om je geld terug te storten.

        Een betaalverzoek krijgen en betalen

        Soms moet je iemand nog een bedrag terugbetalen. Hoe betaal je een betaalverzoek van de Rabobank?

        1. Check of je het logo van de Rabobank ziet en of de betaallink begint met de url https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek/?id=.....................
        2. Klik op de betaallink in WhatsApp, sms, Facebook Messenger of andere social media. 
        3. Controleer of het bedrag en de naam van de ontvanger kloppen en maak het geld over via iDEAL.

        Denk je dat het betaalverzoek vals is? Bekijk wat je dan moet doen.

        Lees wat je moet doen bij een vals betaalverzoek Voorkom oplichting met QR-code

        Veelgestelde vragen

        Kunnen mensen met een buitenlandse rekening een betaalverzoek betalen?

        Nee, alleen mensen met een rekening bij een Nederlandse bank kunnen een betaalverzoek betalen met iDEAL.

        Ik kan geen betaalverzoek meer sturen via WhatsApp. Hoe kan ik dit oplossen?

        Als je een Android telefoon hebt, dan heb je de keuze om een betaalverzoek via bijvoorbeeld SMS of LinkedIn te versturen. Als je deze optie aanvinkt, dan slaat je telefoon deze keuze op. Hierdoor kan het zijn dat andere opties (zoals WhatsApp) niet meer zichtbaar zijn. Je kunt dit zo verhelpen:

        1. Navigeer naar Instellingen op de telefoon (dus niet in de instellingen van de Rabo App). 
        2. Kies dan voor Apps en kies hier de App die de klant als enige optie ziet staan bij het delen van het betaalverzoek (bijvoorbeeld SMS). 
        3. Tik op "instellingen als standaard". 
        4. Tik op "standaard instellingen wissen". 
        5. Ga terug naar de Rabo App en kies weer voor betaalverzoek. Alle beschikbare opties zijn weer zichtbaar.
        Kan ik een betaalverzoek intrekken of terugboeken?

        Een betaalverzoek intrekken kan, terugboeken niet. Je verwijdert het betaalverzoek vóór betaling in de Rabo Bankieren App: 

        1. Klik linksboven op ‘Betaalverzoek’.
        2. Open de tab ‘Openstaande verzoeken’. 
        3. Klik op 'Verwijderen'. 

        Nu werkt de betaallink voor de ontvanger niet meer.

        Is het betaalverzoek al betaald? Dan betaal je de ontvanger zelf het bedrag terug. Heb je zelf een verkeerd bedrag overgemaakt via een betaalverzoek? Vraag de verzender om je geld terug te storten.

        Hoe weet de ontvanger dat het betaalverzoek van mij komt?

        De ontvanger krijgt het betaalverzoek in een WhatsApp- of sms-bericht van je telefoonnummer. Verstuur je het betaalverzoek via social media? Dan ziet hij je account in bijvoorbeeld Facebook Messenger.

        Klikt de ontvanger op de betaallink, dan komt hij op een iDEAL-pagina met je naam, je rekeningnummer (IBAN) en de omschrijving die je hebt ingevuld.

        Aan hoeveel mensen kan ik een betaalverzoek maximaal sturen?

        Je kunt de link van een betaalverzoek delen met zo veel mensen als je wilt. Zolang een betaalverzoek geldig is, kunnen zij de link gebruiken. Een betaalverzoek is geldig tot twee maanden na aanmaken van het verzoek. 


        Bij het aanmaken van het verzoek kun je maximaal 1000 invullen, maar het uiteindelijke linkje kun je aan meer mensen sturen.

        Waarom kan de ontvanger mij niet meer betalen?

        De ontvanger kan maar één keer via de link betalen. Zo maakt hij het geld niet dubbel over. Een niet-gebruikte betaallink werkt maximaal honderd dagen. Daarna krijgt hij de status ‘Verlopen’. Nog geen geld op je rekening gekregen? Maak een nieuw betaalverzoek aan.

        De ontvanger kan de betaallink niet openen. Hoe kan dat?

        Jij staat waarschijnlijk niet als contactpersoon in de telefoon van de ontvanger. In veel social media (ook WhatsApp) werkt de betaallink van onbekenden niet. Vraag de ontvanger om je telefoonnummer op te slaan in zijn contacten.

        Wat zijn de kosten van een betaalverzoek?

        Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos.