Incasso tegenhouden of terugboeken (storneren)

Je hebt je treinabonnement al lang opgezegd, maar toch wordt het nog steeds afgeschreven. Dat wil je niet. Bij een automatische incasso kun je dit bedrag achteraf terugboeken. Dat heet storneren. Bij een periodieke overboeking kan dat helaas niet. Lees meer over wat je kunt doen.

Bij een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming om geld van je rekening af te schrijven. Dit kan een eenmalige afschrijving zijn of een betaling die elke maand terugkomt. Een voorbeeld hiervan is je sportschoolabonnement.

Je kunt een automatische incasso vooraf tegenhouden en achteraf terugboeken.



Automatische incasso tegenhouden

Een geplande afschrijving kun je tegenhouden. Heb je deze afschrijving tegengehouden, dan kun je die zelf niet opnieuw inplannen. 

  1. Log in via onderstaande oranje knop 'Naar mijn overzicht' of in Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.
  2. Selecteer de betaalrekening waar je het bedrag wilt tegenhouden.
  3. Ga naar 'Toekomst'.
  4. Zet het vinkje bij 'Toon voorspellingen' uit.
  5. Selecteer de ongewenste betaling en kies 'Weigeren'.

Een incasso tegenhouden kan tot en met de werkdag vóór afschrijving. Net te laat? Boek dan de incasso terug. Dit heet storneren.

Naar mijn overzicht

Is het een doorlopende automatische incasso die blijvend moet stoppen? Neem dan contact op met het bedrijf dat de afschrijving doet. Krijg je geen contact of denk je dat je wordt opgelicht? Blokkeer het bedrijf dan helemaal.

Overboeking of incasso stopzetten

Incasso terugboeken (storneren)

Automatische incasso terugboeken (storneren)

Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.

  1. Log in via onderstaande oranje knop 'Naar mijn overzicht' of in Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.
  2. Kies de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven. 
  3. Selecteer de onterechte afschrijving en kies 'Terugboeken'.

Het gestorneerde bedrag wordt direct op jouw rekening bijgeschreven.

Let op: als je een terugboeking hebt gedaan, kun je dit niet meer ongedaan maken.

Naar mijn overzicht

Is de onterechte incasso langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden afgeschreven? Neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op

Ingeplande (periodieke) overboeking terugboeken

In Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App kun je zelf een overboeking inplannen. Dit kan eenmalig of herhalend. Dat laatste noemen we een periodieke overboeking. Als een (periodieke) overboeking is afgeschreven, kun je deze niet meer terugboeken. Wil je je geld terug? Neem dan contact op met de ontvanger.

Lees meer over een verkeerde betaling

Veelgestelde vragen

Kan ik na acht weken de automatische incasso nog terugboeken?

Zelf terugboeken kan tot 8 weken na afschrijving. Is de betaling langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden geweest? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen voor jou een Melding Onterechte Incasso indienen. Het bedrijf dat het geld heeft afgeschreven moet aantonen dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Doet zij dit niet, dan storten wij het geldbedrag terug op jouw rekening. Dit proces duurt ongeveer een maand. Er kunnen kosten in rekening gebracht worden.

Neem contact met ons op

Ik heb per ongeluk een bedrag teruggeboekt maar wil het toch betalen, kunnen jullie de afschrijving nog een keer uitvoeren?

Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Dan kunnen jullie dit samen oplossen. Wij kunnen je hierbij niet helpen.

Ik heb per ongeluk mijn periodieke overboeking te laat stopgezet, wat nu?

Neem contact op met de ontvanger om het bedrag terug te laten boeken of stuur een betaalverzoek. Vergeet niet alsnog je overboeking stop te zetten.

Service en Contact