Direct naar

    Eindelijk! De terrassen mogen weer open. Maar hoe maak je jouw terras anderhalvemeterproof? Hoe zorg je voor optimale opbrengst? Wat is de beste indeling? En hoe laat je gasten veilig afrekenen? Hier een massa tips om jou te informeren en inspireren.

    4 tips om je terras slim in te richten

    Hoe krijg je mensen van a naar b? Hoe behoud je een fijne sfeer? En hoe kun je mensen stimuleren, in plaats van de politieagent uit te hangen? ‘Zodra je verbodsbordjes moet plaatsen, weet je dat je het verkeerd aanpakt.’

    Interieurarchitect Lonneke Leijnse van Heyligers design + projects onderzoekt hoe bedrijven hun kantoren weer in gebruik kunnen nemen in de anderhalvemetersamenleving. ‘Veel principes kun je ook toepassen op buitenruimtes, zoals terrassen’, vertelt ze. Ze geeft vier tips.

    Tip 1: Imiteer het verkeer

    ‘In het verkeer houden we rechts aan. Dat zijn we dus gewend. Strijk je publiek niet tegen de haren in, maar maak gebruik van dit soort gewoontes. Nog een voorbeeld: mensen gaan automatisch op zoek naar de kortste route. Maak liever geen grote omleidingen om ergens te komen waar je eigenlijk vlakbij bent. In plaats daarvan kun je je gasten beter even op elkaar laten wachten. En als laatste: wees niet té consequent. Misschien is aan de linkerkant van het terras wel iets anders nodig dan rechts.’

    Tip 2: Stuur subtiel

    ‘Schaf niet meteen massa’s plexiglas en hekken aan op basis van de regels, maar bekijk je eigen situatie eerst goed. Wat is hier nodig? Wat is logisch? En zijn er subtiele, impliciete manieren te bedenken om het loopgedrag van mensen te beïnvloeden? Een eenvoudig gespannen touwtje kan wonderen doen. En een goed geplaatste plantenbak werkt soms even goed als een pontificaal hekwerk.’

    Tip 3: Kies voor eenvoud

    ‘Veiligheid staat voorop, maar het oog wil ook wat; horeca draait nu eenmaal om de ervaring. In sommige parken worden witte cirkels op het gras aangebracht. Markeringen, die parkbezoekers veel duidelijk maken. Binnen zo’n cirkel kun je met enkele mensen zitten, en is je afstand tot anderen gegarandeerd. Zijn alle cirkels vol? Dan is er helaas geen plaats meer. Makkelijk handhaven, of beter: op deze manier handhaaft het publiek zichzelf. En het ziet er nog mooi uit ook.’

    Tip 4: Blijf testen

    ‘Wees niet te rigide, maar probeer dingen uit. Dit is pas het begin. Blijf kijken naar hoe je publiek zich gedraagt. Begrijpen ze wat de bedoeling is? Voelen ze zich veilig? En hebben ze het naar hun zin? Hetzelfde geldt uiteraard voor je personeel. Blijf ook met hen checken of alles goed loopt en goed voelt. Sta open voor ieders ideeën, en maak zo nodig aanpassingen. Je testfase begint nu!’

    Een goede routing: zo pak je het aan

    Een terras is als een kruispunt in het verkeer: allerlei weggebruikers moeten veilig en efficiënt gebruikmaken van dezelfde ruimte. Een goede routing met duidelijke bebording zorgt voor overzicht en voorkomt botsingen.

    Zo pak je het aan:

    1. Breng de verschillende looproutes van gasten in kaart op een plattegrond. Zoek naar eenvoudige, rechte lijnen.
    2. Doe hetzelfde voor je terraspersoneel. Zorg dat gasten en medewerkers elkaar zo weinig mogelijk in de weg lopen.
    3. Zorg voor heldere markeringen, zodat je gasten in een oogopslag zien wat de bedoeling is: dit is de ingang, zo loop ik naar het toilet, hier is de uitgang.
    4. De vlekken tussen de looppaden kun je nu vullen met tafels en stoelen.

    Zo boost je jouw omzet in de anderhalvemetereconomie

    Je terras biedt bij uitstek mogelijkheden om je omzet een boost te geven. Hoe profiteer je optimaal van de regels per 1 juni? Lees de tips van Jos Klerx, sectorspecialist horeca & recreatie en toerisme bij Rabobank.

    Tip 1: Beperk kosten

    ‘Het verschil tussen omzet en winst, zit in de kosten die je maakt. Beperk deze dus zo veel als je kunt. Bijvoorbeeld door je kaart te verkleinen. Zo hoef je minder voorraad in te kopen, en kan je keuken relatief eenvoudig draaien. Zet ook je personeel efficiënt in en vermijd dat er overuren gemaakt worden.’

    Tip 2: Maximaliseer inkomsten

    Tegenover lage kosten wil je natuurlijk zo hoog mogelijke inkomsten realiseren. ‘Zorg dat je personeel gefocust is op upselling. Is het rustig op het terras? Geef je gasten extra individuele aandacht, en verleid ze om te kiezen voor een mooie wijn of heerlijk arrangement. Met snelle bediening verhoog je de doorstroom van gasten: op drukken dagen is dat een goede manier om meer omzet te draaien.’

    Tip 3: Spreiden, spreiden, spreiden

    ‘Je capaciteit is nu beperkt, dus is het zaak om klandizie te spreiden. Verruim je openingstijden als het kan. Zo kun je per saldo meer gasten ontvangen. Maandag en dinsdag zijn van oorsprong stille dagen. Verleid je klanten om juist dan langs te komen, zo nodig door het voordeliger te maken. En voor de restaurants: door met shifts te werken, vul je je stoelen meerdere keren op een avond.’

    Tip 4: Stel veiligheid voorop

    ‘Natuurlijk neem je corona serieus. Maak dit ook zichtbaar aan je gasten, zodat ze blijven én blijven terugkomen. Bij aankomst moet meteen duidelijk zijn dat je aan alles hebt gedacht. Markeringen voor afstand, slimme looproutes zonder veel kruispunten, ‘veilige’ toiletten, personeel dat weet wat het doet, en hygiëne vanaf de keuken en bar tot aan de gast.’

    Virusvrij afrekenen doe je zo

    Ook tijdens het afrekenen is winst te behalen in de anderhalvemetereconomie. Door je klanten te laten pinnen, voorkom je dat je in contact komt met contant geld én opstoppingen bij de kassa.

    Pinnen in plaats van cash
    Het advies is om contant geld zoveel mogelijk te vermijden in verband met besmetting. Pinnen is dan een handige oplossing. Bovendien zijn zo goed als al je klanten vertrouwd met deze vorm van afrekenen. In verband met corona is de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode tijdelijk verhoogd tot € 100. Hierdoor hoeft je klant minder vaak de pincode in te voeren en vermijd je hand-op-handcontact.

    Wil je voorkomen dat meerdere klanten op een kluitje staan te wachten, kies dan voor meerdere pinautomaten.

    Betalen op het terras
    Ook makkelijk: laat je klanten gewoon op het terras betalen. Zo voorkom je onnodige wandelingen door je zaak of wachtrijen voor de kassa. Via Rabo SmartPin maak je van je mobiel in een handomdraai een pinautomaat. Wil je meer weten?

    Bekijk SmartPin Bekijk alle betaalmogelijkheden

    Hoe doen collega's het? Griekse gastvrijheid

    Op het terras heeft Grieks restaurant Oli Mazí normaal ruimte voor veertig gasten. ‘Dankzij een aangepaste opstelling zijn dit er nu vierentwintig’, vertelt eigenaar Dimitri Chalos. Zo maakt hij het verschil:

    Tip 1: Ga op zoek naar ruimte

    ‘Aan tweepersoons tafels zetten wij nu vier stoelen. En aan de randen van het terras hebben we loungebankjes gezet. Ook hierdoor winnen we ruimte, binnen de gestelde regels. Elke situatie is anders, dus kijk goed waar bij jou de mogelijkheden liggen.’

    Tip 2: Zorg voor gezelligheid

    ‘Door de reglementen rondom corona zou je wel eens kunnen vergeten hoe belangrijk een goede sfeer is. Laat die niet verpesten, maar besteed extra aandacht aan het aantrekkelijk maken van je terras met planten, mooie lichtjes en afwisselend meubilair.’

    Tip 3: Maak het verschil via de bar

    ‘Elke horecaondernemer weet het: je maakt vooral winst op de drankjes. Zorg dus voor een aantrekkelijk aanbod, waarvoor je gast nét iets meer wil betalen. Lekker cocktails, goede wijnen, speciaalbiertjes en een mooi koffieassortiment. Laat ook voorbijgangers zien wat voor lekkers je in huis hebt.’

    Tip 4: Kies voor kwaliteit

    ‘Je kunt kiezen om je aanbod te beperken, maar wij gaan bewust voor het tegenovergestelde. Diversiteit en kwaliteit is waar we ons mee onderscheiden en wat onze klanten aanspreekt. Ook nu. Wij gaan dus niet versoberen door onze kaart te verkleinen of papieren servetten op tafel te leggen.’

    Wat doet Oli Mazí nog meer?

    Wat doet Oli Mazí nog meer?
    ‘We openen op zeven dagen in plaats van vijf, en hebben ruimere openingstijden. Klanten verleiden we met mooie acties om in de daluurtjes op ons terras neer te strijken. En door dubbele shift in ons restaurant verwachten we evenveel gasten te kunnen ontvangen als voor de coronacrisis. Als zij wíllen komen, komt het met ons wel goed.’

    Hoe doen collega’s het? Service tijdens corona

    In De LiK, gevestigd in een oude gevangenis, zorgt locatiemanager Norbert van Workum voor eersteklas bediening. Ook in coronatijd. Hier zijn drie tips voor veilige én optimale gastvrijheid.

    Tip 1: Start bij de service

    ‘Bedenk goed wat je de bediening wel en niet laat doen. Bezorgen ze bestellingen aan tafel, of halen gasten zelf hun drankjes op bij een servicepunt? Wij kozen voor het eerste. Wel met een afzetpunt op elke tafel, waar de bediening het dienblad neerzet. Gasten pakken daar zelf hun bestelling vanaf.’

    Tip 2: Train je personeel

    ‘Terrasmedewerkers die weten wat ze doen, draaien meer omzet. Laat hen meedenken over de beste routing en slimme wijken. Zorg voor duidelijke instructies, en laat medewerkers met elkaar oefenen zonder gasten. Als je zoveel mogelijk met hetzelfde personeel werkt, loopt je terras als een geoliede machine. Ontkom je niet aan wisselingen in je team? Zorg dan voor een duidelijke instructie zodat de kans op foutjes minimaal is. Evalueer na sluitingstijd hoe het ging, wat beter kan en wat daarvoor nodig is. Pas zo nodig je instructies aan.’

    Tip 3: Geef je gast een warm welkom

    ‘Met een flinke portie aandacht voelen gasten zich welkom: een welkomstgroet, oogcontact en gebaren zoals ‘ik kom zo bij je’. Houd ze goed in de gaten voor een nieuwe ronde bestellingen. Ook een vlaggetjessysteem kan helpen: wie wil bestellen zet op tafel een vlaggetje omhoog. Tijdens de coronacrisis brengt gastvrijheid ook een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Dit helpt om je gasten op een ongedwongen manier aan te spreken als ze onvoldoende afstand houden.’

    Zelf regelen & Contact