
Tips voor een succesvol terrasseizoen
De zon schijnt, mensen trekken er massaal op uit en je terras loopt lekker vol. Een mooie gelegenheid voor extra inkomsten. Met deze tips haal je het meeste uit je terras, ook met het huidige personeelstekort.
Bekijken, bestellen en betalen via QR
We kunnen er niet omheen: een tekort aan personeel zorgt ervoor dat veel horecaondernemers problemen hebben om hun omzet te halen of überhaupt de deuren van hun zaak te openen. Er zijn tienduizenden onvervulde vacatures in de sector. Wat kun je daar als horecaondernemer tegen doen? Eén van de mogelijke oplossingen is bestellen en betalen via QR-codes. Rabobank werkt samen met diverse kassaleveranciers die dit ondersteunen. Zoals Jamezz, MplusKASSA en Eijsink. Dankzij een koppeling met Rabo Smart Pay kunnen klanten betalen zoals zij willen en heb je altijd inzicht en overzicht.
Behaal een omzetverhoging van 30%
Ook Rabobank-partner Butlaroo maakt het mogelijk om met je mobiel het menu te bekijken, bestellen en betalen via Rabo Smart Pay. CCO Franc van der Linden: ‘Daarvoor maken we gebruik van een QR-code. Horecaondernemers spelen hiermee echt in op een klantbehoefte. Mensen kunnen sneller en makkelijker inchecken en zonder zich te registreren bestellen en betalen. Dat is inmiddels door veel consumenten omarmd. En voor de horeca betekent het dat ze mensen in de bediening ook echt service kunnen laten verlenen. Sinds de introductie van ons platform melden sommige klanten een omzetverhoging van maar liefst 30%.’
Nieuw: bestellen en betalen via WhatsApp
Menukaart bekijken, bestellen en betalen via WhatsApp.Toekomnstmuziek? Welnee! Rabobank-partner Conversation24 maakt het mogelijk voor diverse bedrijven – van klein tot groot. Weten hoe het werkt?
De pinoplossingen van Rabobank
Je klanten laten betalen op het terras? Dat kan natuurlijk het beste via een pinapparaat. Dat is veilig en snel. Bovendien speel je hiermee in op de ontwikkeling dat steeds minder mensen cash geld bij zich hebben.
Snel en makkelijk: Rabo SmartPin
Heb je nog geen pinapparaat voor je terras? Kies dan voor Rabo SmartPin. Daarbij maak je je van een smartphone eenvoudig een mobiel pinautomaat.
Pas vergeten? Geen probleem met iDEAL QR-code voor Rabo SmartPin
Drankjes en lunch op het terras zijn met veel smaak door de klant verorberd. En dan zal je zien: portemonnee vergeten of de betaalpas kwijt. Met iDEAL QR in de Rabo SmartPin App kan je klant toch eenvoudig betalen. Het enige dat je klant bij zich moet hebben is een smartphone met een mobiel bankieren app. En het enige dat jij nodig hebt, is je smartphone of tablet met de Rabo SmartPin App.
Drukte: extra pinapparaten bestellen?
Verwacht je topdrukte op het terras? Via Rabo Smart Pay kun je snel extra pinapparaten bestellen. Bovendien krijg je via het bijbehorende dashboard een goed inzicht over alle inkomsten.
3 tips voor een gastvrij terras
In De LiK, gevestigd in een oude Utrechtse gevangenis, zorgt Locatiemanager Norbert van Workum voor eersteklas bediening op het terras. Hier zijn drie tips voor optimale gastvrijheid.
Tip 1: Start bij de service
‘Bedenk goed wat je bediening wel en niet doet. Bezorgen ze bestellingen aan tafel, of halen gasten zelf hun drankjes op bij een servicepunt? Wij kozen voor het eerste. Wel met een afzetpunt op elke tafel, waar de bediening het dienblad neerzet. Gasten pakken daar zelf hun bestelling vanaf.’
Tip 2: Train je personeel
‘Terrasmedewerkers die weten wat ze doen, draaien meer omzet. Laat hen meedenken over de beste routing en slimme wijken. Zorg voor duidelijke instructies, en laat medewerkers met elkaar oefenen zonder gasten. Als je zoveel mogelijk met hetzelfde personeel werkt, loopt je terras als een geoliede machine. Ontkom je niet aan wisselingen in je team? Zorg dan voor een duidelijke instructie zodat de kans op foutjes minimaal is. Evalueer na sluitingstijd hoe het ging, wat beter kan en wat daarvoor nodig is. Pas zo nodig je instructies aan.’
Tip 3: Geef je gast een warm welkom
‘Met een flinke portie aandacht voelen gasten zich welkom: een welkomstgroet, oogcontact en gebaren zoals ‘ik kom zo bij je’. Houd ze goed in de gaten voor een nieuwe ronde bestellingen. Ook een vlaggetjessysteem kan helpen: wie wil bestellen zet op tafel een vlaggetje omhoog.’

Rabo Smart Pay voor al je terrasbetalingen
Met Rabo Smart Pay laat jij altijd je klanten betalen op de manier zoals zij dat zelf willen. Bovendien heb je via het dashboard altijd inzicht in alle betaalstromen.
Hulp nodig?
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.