Close-up blauw verlichte vingerafdruk

Waarom de samenwerking tussen Signicat en Rabobank werkt

Het gebeurt niet vaak dat een bank en technologiebedrijf samen de markt veroveren. Maar Signicat en Rabobank vormen al al sinds 2017 een goede match op het gebied van identiteitsdiensten. Wat is de sleutel tot dit succes?

Een groeimarkt

De samenwerking tussen Rabobank en Signicat voert terug tot 2017. Kort daarvoor kwam identificatiedienst iDIN beschikbaar op de markt. Carol Scholte van Rabobank: ‘Als Rabobank zagen we direct kansen voor deze service. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat identificatiediensten een groeimarkt worden. Maar we zagen ook één grote valkuil opdoemen.’

Klanten willen meer dan alleen iDIN

De bank wilde met iDIN niet dezelfde fout te maken als bij de introductie van iDEAL. Dit werd in 2005 ingevoerd als universele online betaalmethode voor Nederland. Scholte: ‘Maar ondernemers wilden hun klanten ook de keuze geven om bijvoorbeeld met een creditcard of PayPal te betalen. Ook was iDEAL niet geschikt voor hun buitenlandse klanten. Bedrijven sloten daarom geen iDEAL-contract met banken, maar met Payment Service Providers (PSP’s). Die boden één loket voor alle betaaloplossingen. Ook voor identificatie zagen we dat klanten behoefte hebben aan meer oplossingen dan alleen iDIN. Denk aan DigiD, social logins, een paspoortscan of digitale ondertekening. Daarom onderzochten hoe we dat het beste konden aanbieden.’

Eén platform met alle oplossingen

Het antwoord op die vraag vond Rabobank in een samenwerking met Signicat, een van oorsprong Noors bedrijf voor digitale identiteitsdiensten. Volgens Scholte de perfecte match. ‘Signicat heeft veel ervaring met het aanbieden van identity services en wilde de vleugels uitslaan naar Europa. Rabobank heeft een marktaandeel van 35% op de Nederlandse markt en is daarmee voor Signicat een interessante partij. Het mooie van Signicat is dat het één platform met alle identiteitsoplossingen biedt. De klant kan deze via één connectie koppelen en integreren met de eigen systemen. Daarnaast heeft Signicat een dashboard en developer portal met alle informatie over deze API-koppeling.’

Ervaring met marketing en sales

Ook Signicat is blij met de samenwerking. Productmanager Quinten Jansen: ‘Rabobank is een groot en vertrouwd merk, terwijl wij nog een kleine speler zijn – helemaal toen we in 2017 voet op Nederlandse boden zetten.

“Identity services zijn geen mega-complexe producten, maar voor ons is het makkelijker om de markt te betreden met een vertrouwd merk als Rabobank. ”

Wij zijn een technologiebedrijf met vooral software developers, door samen te werken met Rabobank wordt dit aangevuld door veel ervaring op het gebied van marketing en sales. Daarnaast heeft Rabobank veel zakelijke klanten die behoefte hebben aan identiteitsdiensten. We zijn dan ook erg blij met de samenwerking, die ons een hoop nieuwe klanten heeft opgeleverd.’

Grote toekomstkansen

Beide partijen hebben veel verwachtingen van identity services. Scholte: ‘Doordat wij als bank onze klanten vanwege wet -en regelgeving al uitvoerig hebben geïdentificeerd, kunnen we na akkoord van de klant die data inzetten om ondernemers te helpen. Hun klanten zijn gewend aan een snelle en drempelloze online dienstverlening en accepteren geen gedoe als ze zich moeten identificeren om bijvoorbeeld een boot of auto te huren. Wij denken bovendien dat identificatie een belangrijke rol gaat spelen als vervanger van de bestaande betaaloplossing. Als een klant eerder is geïdentificeerd en de bank voor hem instaat, kan een ondernemer hierop zijn klantprocessen optimaliseren. Na de klantherkenning hoeft de klant bijvoorbeeld niet meer naar een kassa om af te rekenen. Betalen kan dan plaatsvinden op het moment dat de klant dit met de bank heeft afgesproken. Kortom, ik verwacht dat deze dienstverlening veel gaat veranderen de komende jaren. Rabobank en Signicat zijn er samen klaar voor.’