Strategische uitdagingen in de IT sector: hoe pakt u ze aan?

Groeien als kool; veel IT-bedrijven hebben ermee te maken. Daarbij lopen ze tegen allerlei strategische uitdagingen aan. Kan ik wel zo hard groeien? Is mijn product en/of dienstaanbod wel voldoende om op lange termijn concurrerend te blijven? Dit zijn slechts enkele vragen die op ondernemers in de IT-sector afkomen. We delen graag hoe CRM Partners Group deze uitdagingen te lijf is gegaan en welke rol de Rabobank hierin heeft gespeeld.

Scherp doel voor CRM Partners

Het in 2005 opgerichte CRM Partners Group is één van de leidende organisaties op het gebied van customer engagement. De onderneming heeft zichzelf een scherp doel gezet; binnen vijf jaar willen zij een organisatie zijn met 100 miljoen euro omzet. Om dit doel te bereiken moet CRM Partners zowel autonoom als met behulp van uitbreidingen groeien. In februari hebben zij in Nederland twee bedrijven overgenomen en onlangs ook een in Zweden. 

Hoe word je een customer engagement company?

Het geliefd maken van organisaties bij hun klanten staat bij CRM Partners Group met stip op één. Voorheen was persoonlijk en relevant klantcontact via elk kanaal de sleutel tot succes. Maar om bedrijven volledig om te toveren tot customer engagement companies dienen alle businessprocessen in de organisatie op elkaar afgestemd te zijn. Dit geldt zowel voor processen die zichtbaar zijn voor de klant als voor de onzichtbare, interne processen. CRM Partners Group is daarom uitgebreid met twee bedrijven die al jaren een toonaangevende rol hebben op het gebied van backoffice-oplossingen: Pulse en AXtension. 

Door de kennis van Pulse en Axtension te combineren met de kennis van CRM Partners Group, kan de organisatie nu op het gebied van klantbeleving een end-to-end platform bieden. Met de toetreding van Endeavor maakt de organisatie een concrete stap om een van de toonaangevende customer engagement companies te worden in Europa.

Emiel Putman, oprichter en CEO van CRM Partners Group:
''De Rabobank is voor ons dé betrouwbare partij om samen dergelijke grote strategische stappen mee te zetten. Tijdens het proces werden al onze vragen binnen no-time beantwoord. Dat is belangrijk om geen vertraging in het proces op te lopen. De overname van Pulse, AXtension en Endeavor is dankzij de goede samenwerking met alle partijen binnen een half jaar gerealiseerd.''

CRM Partners Group is door de recente overnames verdubbeld in omvang en heeft nu 400 medewerkers in dienst. De totale jaaromzet bedraagt circa 55 miljoen euro. De organisatie heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Zweden en de Verenigde Staten.

Samenwerking CRM Partners en de Rabobank

Peter Smit, relatiemanager grootbedrijf bij de Rabobank: ''We zijn trots dat wij CRM Partners hebben gefaciliteerd in het bewerkstelligen van de groeidoelstellingen. Wij hebben bij de inrichting van de financiering goed gekeken naar de strategische agenda van CRM Partners in combinatie met haar groeidoelstellingen op zowel korte als de langere termijn.''

Tips voor (groeiende) ondernemers

Wilt u als bedrijf groeien? Emiel Putman van CRM Partners Group deelt een aantal tips. 

  • Visualiseer de doelen die je hebt. Zorg dat je doelen ambitieus zijn en laat je niet remmen door mogelijke mitsen en maren. Zodra je dat voor jezelf helder hebt is het belangrijk om je doelen uit te spreken binnen je organisatie en mensen te vragen zich voor te bereiden op de nieuwe situatie.
  • Je kunt pas groeien als je jezelf volledig openstelt, in mogelijkheden denkt, je niet laat demotiveren en je vooral niet laat afleiden van je doel. Dat vergt een flinke dosis zelfkennis, reflectie en doorzettingsvermogen.
  • Als je besluit andere bedrijven over te nemen, is het van belang dat de cultuur goed aansluit bij je eigen bedrijf. Dit merk je door nauw samen te werken en gedurende het overnameproces. Dit is een erg belangrijke factor in het laten slagen van een overname.

Contact

Rabobank