Food is steeds meer dienstverlening

Het barst van de food-apps, drones leveren pizza’s af aan huis en u kunt tosti’s nu ook per parachute laten bezorgen. Aan nieuwe initiatieven, concepten en plekken om aan eten te komen is dus geen gebrek. De dienstverlening rondom ons eten maakt nu al meer dan 40% van onze totale besteding aan eten en drinken uit. Dit percentage zal de komende jaren naar verwachting alleen maar groeien. Food wordt service. Hoe kunnen voedingsproducenten meeprofiteren van deze trend? Het antwoord leest u in onze nieuwe thema-update.

Niet meer eten, wel meer betalen

De enorme aandacht voor de dienstverlening rondom onze voeding is niet zo gek. Dit is immers het deel van de markt waar de grootste groei wordt verwacht. We gaan de komende jaren niet méér eten. Het opwaarts effect van de verwachte bevolkingsgroei van nog geen half procent zal grotendeels teniet worden gedaan door de verlaagde calorievraag ten gevolge van de vergrijzing van de bevolking.

Groei moet komen uit hogere prijzen

Als de verkochte volumes in het beste geval stabiel blijven, zal de marktgroei voornamelijk moeten komen uit een hoger prijsniveau. Dat is niet onhaalbaar, want de consument is zeker bereid meer te betalen voor meer gemak, minder zorgen en meer beleving. Welke kansen levert deze vraag om meer service op voor voedingsproducenten?

1. Gemak in een pak

Ontzorg de consument zo goed mogelijk. Bijvoorbeeld door de bereidingstijd van producten verder te verkorten of de verpakkingsgrootte aan te passen aan de behoeftes van éénpersoonshuishoudens, ouderen of to go-consumenten. De consument krijgt graag hulp bij met het maken van een gezondere of duurzamere keuze.

2. Service op maat

Gekwalificeerd personeel is steeds lastiger te vinden, dus neem als producent de food retailer of foodservice-operator werk uit handen door het product aan te bieden in de juiste portie of conservering. Zo verkleint u de kans op fouten in het prepareren.

3. Verschil mag er zijn

Ga een stap verder dan het geijkte category management. Maak het verschil op de winkelvloer door zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor assortimentskeuzes, replenishment en derving met behulp van een shop-in-shop concept.

4. Flexibiliteit loont

Een deel van de marktgroei zal terecht komen bij nieuwe spelers en initiatieven in de markt. Probeer in te schatten welke partijen marktaandeel gaan winnen, maar bedenk ook dat deze nieuwe potentiële klanten soms andere leverings- of businessmodellen vereisen. Door een flexibele productie en verkoop kunt u hier beter op inspelen.

Lees alle trends in de thema-update Voedingsproducenten

Contact

Rabobank