Data in horeca en recreatie
Data wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Ook horeca en recreatie bedrijven kunnen feitelijk niet meer zonder, terwijl deze nog vaak beperkt wordt gebruikt en ingezet. Het gebruik van data kan helpen beter inzicht te krijgen in de exploitatie. Niet alleen kan dit helpen voor een beter inzicht, maar kan dit ook bijdragen aan de juiste strategische keuzes.
Data helpt te sturen
De twee belangrijkste KPI’s die vaak genoemd worden door horeca ondernemers zijn omzet en personeelskosten. Data kan gebruikt worden om meer verdieping te geven aan deze KPI’s. Zo is het mogelijk om te bekijken welk personeelslid voor de meeste omzet zorgt en op welke uren je een bepaald product het beste verkoopt. Met deze informatie is een betere sturing mogelijk, die kan zorgen voor een verhoging van omzet en marge.
Met prijsdynamica omzet verhogen
Bij goed gebruik van data kunnen ondernemers beter gaan inspelen op piek- en dalmomenten. Onlangs kondigde Ron Blaauw aan om in zijn restaurants korting te geven wanneer gasten voor 19:30 uur de rekening betaalden. Hierdoor spreekt de welbekende chef-kok een doelgroep aan die zijn restaurants normaal gesproken te duur vindt en hoopt hij een betere bezetting verspreid over de avond te realiseren. Een tweede bedrijf die inspeelt op piek- en dalmomenten is UBER. De internetonderneming die reizigers van A naar B brengt, weet exact op welk moment de vraag het hoogst is en past hier haar prijzen op aan. Deze voorbeelden laten zien dat door inzet van data, ondernemers de rentabiliteit van hun onderneming kunnen optimaliseren.