Twee mannen overleggen in een café.

Horeca en recreatie update oktober 2018

Weinig tijd om dit artikel te lezen? Ga direct naar:

    Groei in vraag en aanbod zet verder door

    De horeca- en recreatiesector bevindt zich in een groeifase. Consumenten geven meer uit en ook de groei in het aantal buitenlandse gasten zet verder door. Uitdagingen zijn de groei in toerisme en het voedselvraagstuk voor de toekomst.

    In deze horeca en recreatie update besteden we aandacht aan de volgende ontwikkelingen:

    • In het afgelopen halfjaar stegen de omzetten verder. Hierbij is opvallend dat de fastfoodsector de snelste groeier is en dat de groei van hotelovernachtingen afneemt.
    • Het aantal toeristen in Nederland stijgt verder de komende jaren.
    • Brasserie 2050: een inspiratiebron voor het eten van de toekomst.
    • Big data biedt kansen voor een betere onderneming.

    Terugblik

    Omzetgroei zet door in het tweede kwartaal

    De omzet steeg in het tweede kwartaal met 2,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar (bron: CBS). De groei is breed gedragen, want alle branches lieten een groei zien in volume en omzet. Deze positieve ontwikkeling komt voort uit hogere consumentenbestedingen en het alsmaar stijgende toerisme.

    Grafiek: Omzetgroei zet door in het tweede kwartaal

    Fastfoodsector snelste stijger

    Zowel in volume als in omzet is de fastfoodsector de sterkst groeiende branche. De branche liet een omzetgroei zien van 3,6%, het volume steeg met 2,6%. Opvallend daarbij is dat “traditionele” restaurants de minste groei lieten zien in de sector. De groei van de omzet bedroeg “slechts” 1,6% in vergelijking met het eerste kwartaal.

    Groei hotelovernachtingen neemt af

    Hoewel het aantal hotelovernachtingen nog steeds toeneemt is er inmiddels wel sprake van een afnemende groei. Dit is een trend die bijna in heel Nederland zichtbaar is. Rotterdam is een positieve uitschieter. Deze stad laat in alle maanden van 2018 een bovengemiddelde groei zien. Negatieve uitschieters zijn Maastricht en Utrecht, die enkele maanden een negatieve groei lieten zien.

    “In het eerste halfjaar van 2018, mocht Nederland al ruim 500 duizend toeristen meer ontvangen dan in dezelfde periode in 2017”

    Vooruitzichten

    Groei toerisme zet verder door

    De groei van het inkomende toerisme zal de komende jaren doorzetten. In het eerste halfjaar van 2018 mocht Nederland al ruim 500 duizend toeristen meer ontvangen dan in dezelfde periode in 2017. In de afgelopen jaren laat het tweede halfjaar een ongeveer vergelijkbaar beeld zien, waardoor de verwachting is dat Nederland in 2018 ongeveer 1 miljoen toeristen meer mag ontvangen dan in 2017. Hiermee komt het aantal toeristen in 2018 al op 19 miljoen. Bij een gelijkblijvende groeitrend, zal Nederland in 2019 voor het eerst meer dan 20 miljoen toeristen ontvangen. De prognose van het NBTC is dat Nederland in 2030 zelfs 29 miljoen toeristen zal ontvangen.

    We eten vaker buiten de deur

    We blijven meer buiten de deur consumeren. De consument is opzoek naar gemak en is bereid hiervoor te betalen. Dit zorgt voor een grotere vraag. De behoefte verschilt wel per doelgroep. Zo geeft 5% van alle ondervraagden aan eens per week uit eten te gaan, terwijl dit aandeel bij millenials 29% is (Bron: Food Research Company).

    Aanbod blijft verder toenemen

    Het aantal bedrijven dat actief is in de horeca en recreatiesector blijft toenemen. De verwachting is dat het aanbod van bedrijven de komende tijd dan ook verder zal toenemen. Er is alleen een dalende trend te zien bij het aanbod van cafés en het aantal campingplaatsen.

    In de hotelsector constateren we met name dat door het restrictieve beleid van de gemeente Amsterdam ten aanzien van de verruiming van het aanbod, nieuwe accommodaties uitwijken naar andere gemeentes binnen de MRA.

    Grafiek: Aantal toeristen blijft toenemen

    Wat staat er op het menu in 2050?

    Brasserie 2050 gaf hier tijdens Lowlands invulling aan. Brasserie 2050 is een samenwerking tussen Lowlands, the Foodline Up en de Rabobank, waarin is ingespeeld op de uitdagingen die er zijn met betrekking tot voedsel in 2050. Met als doel aandacht te geven aan zaken als voedselverspilling en verminderen van CO2-uitstoot.

    “Voldoende ruimte voor traditionele gerechten als boeuf bourguignon en steak tartare, maar dan in een nieuw jasje”

    Brasserie 2050: een andere kijk op gerechten

    Op het menu vinden we nog steeds traditionele gerechten als boeuf bourguignon en steak tartare, maar wel in een nieuw jasje. Zo bestaat de steak tartare voor de helft uit vlees en wordt de andere helft aangevuld met ingrediënten als watermeloen en paprika. En de boeuf bourbuignon is zonder boeuf! Door op een andere manier de gerechten samen te stellen, doen ze geen concessies aan de smaak, maar wordt er wel minder vlees gebruikt. En dat zorgt weer voor een beperking van de CO2-uitstoot.

    Inkoop bij lokale producenten

    Naast dat er andere ingrediënten worden gebruikt, is er op het menu van 2050 ook aandacht voor lokale productie. Ingrediënten worden zoveel mogelijk bij lokale producenten ingekocht om CO2- uitstoot van vervoer te voorkomen.

    Benieuwd naar de gehele menukaart?

    Bekijk de gerechten van Brasserie 2050

    Big data wordt pas groots als je er iets mee doet

    Bedrijven in de horeca en recreatiesector hebben enorm veel data. Maar vaak wordt er niet of beperkt gebruik van gemaakt. En dat is zonde want big data biedt ondernemers veel inzichten om klantbeleving te verbeteren, tot hogere omzetten te komen en efficiënter te werk te gaan. En zo te komen tot een betere exploitatie van de onderneming.

    Mogelijkheden zijn eindeloos

    De mogelijkheden tot het gebruik van big data zijn bijna onbegrensd. Zo verzamelen kassasystemen veel data, zoals omzet per uur en omzet per medewerker. Deze informatie kun je onder andere inzetten voor de beoordeling en beloning van je personeel. Ook kun je data inzetten voor beter voorraadbeheer en het tegengaan van verspilling.

    Van reactief naar proactief

    Het koppelen van interne data aan externe data biedt nog meer mogelijkheden. Een simpel voorbeeld hiervan is wanneer je interne data koppelt aan weersomstandigheden. Als je dat doet kun je voorspellingen doen, en bijvoorbeeld op tijd bepalen of je je menu moet aanpassen.

    Meer weten over de mogelijkheden van big data?

    Lees meer over big-data in de restaurantbranche

    Naast big data speelt digitalisering een belangrijke rol. Ontdek hoe digitaal jouw bedrijf is en laat je inspireren door andere ondernemers.

    Doe de test op Rabobank.nl/groei

    Jos Klerx

    Jos Klerx

    • Sectorspecialist
    • Horeca & Recreatie en Toerisme